کد خبر: 1012380
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
حسن رشوند
پنجم مرداد سالگرد اولین نماز جمعه‌ای است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تابستان ۱۳۵۸ توسط مرحوم آیت‌الله طالقانی اقامه شد. نماز جمعه از موهبت‌های الهی بر امت اسلامی و از دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی برای ملت ایران است. در طول ۴۱ سالی که از اقامه این فریضه الهی در نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد شاهد آن هستیم که برکات فراوانی از نماز‌های جمعه برای کشور حاصل شده است. امروز که به جهت شیوع ویروس کرونا و به خاطر سلامت نمازگزاران از گرفتار نشدن به این ویروس منحوس، غالب نماز‌های جمعه در کشور تعطیل شده است، تازه مؤمنینی که یک هفته انتظار می‌کشیدند تا با حضور خود در صف‌های نماز جمعه، باطن خود را در زمزم معرفت نماز جمعه جلا دهند، متوجه شده‌اند که چه گوهر نابی را از دست داده‌اند. در کارکرد و اهمیت نماز جمعه همین بس که رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور در ۲۵ تیرماه سال گذشته با تأکید بر اینکه این مجموعه گسترده، توانایی نهادینه کردن عالی‌ترین و دشوارترین گفتمان‌ها در موضوعات اصلی و ضروری کشور را دارد، حفظ روحیه انقلابی و «حمایت از جهت‌گیری‌ها و جریان‌های انقلابی» را از وظایف ائمه جمعه کشور برشمردند و خاطرنشان کردند که کشور با «روحیه انقلابی» قابل پیشرفت کردن است و با حرکت انقلابی به اوج تکامل می‌رسد و هرگونه کوتاه آمدن از این مواضع، نه‌فقط به ضرر انقلاب، بلکه به ضرر ملت، کشور و آینده ایران اسلامی خواهد بود.

نهاد نماز جمعه و اجتماع پرشور مردم و نیرو‌های مؤمن وانقلابی در نماز جمعه وروشنگری و بصیرت افزایی ائمه جمعه، می‌تواند سهم بسزایی در حفظ وتقویت روحیه انقلابیگری داشته باشد که بخشی از الزامات آن به قرار زیر است:

-۱ عمل هوشمندانه و پرهیز از تندروی

«انقلابیگری» در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب دارای چارچوب بوده و «تعریف» دارد: «انقلابیگری به آن است که ما مواضع اسلامی و انقلابی را قاطعانه و بدون رودربایستی و مرعوب شدن و خام شدن در مقابل برخی از چهره‌های امیدبخش کاذب، حفظ کنیم. وقتی توانستیم خط روشن مواضع انقلابی و اسلامی را دقیقاً حفظ کنیم و مرعوب قدرت‌ها نشویم و با کسی رودربایستی نداشته باشیم و فریب نخوریم، در حقیقت به ممشای انقلابی و اسلامی توجه کرده‌ایم.» (بیانات رهبر انقلاب در دیدار وزیر و کارکنان وزارت امور خارجه ۳۱ /۵ /۱۳۶۸)

کانون‌های نماز جمعه می‌تواند بهترین عرصه برای عمل هوشمندانه و انقلابی باشند ونمازگزاران می‌توانند بهترین الگو برای سایر اقشار جامعه باشند. رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته خود با ائمه جمعه رفتار و عمل ائمه جمعه را مصداق دین، تقوا، صداقت و انقلابی‌گری دانسته ویادآور می‌شوند رفتار و عمل ائمه جمعه باید به‌گونه‌ای باشد که مردم از آن، دین، تقوا، صداقت و انقلابی‌گری را استشمام کنند.

-۲ صراحت در بیان مواضع انقلابی

محور اصلی جنگ نرم دشمن، معطوف به تضعیف روحیه انقلابیگری و باور و اعتماد مردم به قابلیت وکارآمدی اندیشه انقلاب است. توصیه مؤکد رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه «اتخاذ مواضع انقلابی و منطبق با سیاست‌های نظام» بود.

مقام معظم رهبری در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم در پنجم تیرماه سال ۱۳۹۵ نیز می‌فرمایند «ما هرجا به انقلاب تکیه کردیم، به روحیه انقلابی تکیه کردیم، پیش رفتیم؛ هرجا از ارزش‌ها کوتاه آمدیم، انقلاب را ندیده گرفتیم، از این گوشه‌اش زدیم، از آن گوشه‌اش زدیم، تأویل و توجیه کردیم، برای خوشایند عناصر استکبار که دشمنان اصلی اسلام و دشمنان اصلی این نظا‌مند، مدام حرف را جویدیم، حرف را خوردیم، عقب ماندیم؛ قضیه این‌جوری است. راه پیشرفت ایران اسلامی، احیای روحیه انقلابی و احیای روحیه مجاهدت است.» طبیعی است که ائمه جمعه و نهاد ارزشمند نماز جمعه مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عرصه برای تحقق این خواسته رهبر انقلاب است.

۳- ایجاد امید و اعتماد اجتماعی

مهم‌ترین هدف دشمن در جنگ نرم، تضعیف باور واعتقاد مردم به قابلیت وکارآمدی نظام اسلامی است. بیان دستاورد‌های ارزشمند انقلاب، در عین نگاه آسیب‌شناسانه به ضعف‌ها و کاستی‌ها و ارائه راه‌حل برای آنها، نقش مهمی در تقویت سرمایه اجتماعی نظام وارتقای روح امید و پیشرفت دارد. درست است که دشمنان تلاش می‌کنند بین ائمه جمعه با جامعه انشقاق ایجاد کنند ولی بر کسی پوشیده نیست که اگر قرار است مجموعه‌ای نقش امیدآفرینی و اعتماد بخشی جامعه را ایفا کند، قطعاً هیچ نهادی سزاوارتر از نهاد نماز جمعه و ائمه جمعه نمی‌باشد.

۴-اعتماد ومیدان دادن به جوانان

جوانان همچون ذخایری ارزشمندی هستند که می‌توانند با روحیه انقلابی و با انگیزه‌های معنوی منشأ آثاری بزرگ شوند. شکی نیست که ترویج اندیشه‌های الهی و معنوی و فرهنگ‌سازی در میان جوانان مهم‌ترین عنصری است که می‌تواند به نقش جوانان عمق ببخشد. از همین روست که رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه، فرمودند: «استفاده از جوانان مؤمن، بافکر و مورد اعتماد در ستاد‌های نماز جمعه» یک ضرورت است.

۵- عدالت و مبارزه با فساد

انتظار اصلی مردم وبه ویژه نسل جوان، گسترش عدالت در جامعه ومبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی است، تحقق این مطالبه در کنار حفظ وتقویت روحیه انقلابی، ضمانت بخش آینده نظام است.

ائمه جمعه در عین کمک به مسئولان برای مبارزه با فساد و تبیین برنامه‌های نظام در این زمینه به لحاظ سبک زندگی شخصی و هوشیاری نسبت به تلاش فرصت طلبان می‌توانند الگویی برای مردم و مسئولان باشند. رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه در این زمینه یادآور می‌شوند: یک توصیه مؤکد هم در مورد سلوک امام جمعه و عمل امام جمعه این است که از رفتن به طرف صاحبان ثروت و قدرت و کسانی که زبان‌های چرب و نرم دارند، [باید اجتناب کرد]؛ بعضی از این نودولت‌ها، این‌هایی که تازه توانسته‌اند با زرنگی و کار‌های غیرقانونی به یک ثروتی برسند، دنبال این هستند که یک ملجأیی پیدا کنند، یک جایی پیدا کنند که حاشیه امنی برای‌شان باشد؛ می‌آیند سراغ افرادی که مورد نظرشان است، از جمله سراغ ائمه جمعه، از جمله سراغ شاخصه‌های روحانیت، می‌آیند سراغ اینها؛ این برای این است که حاشیه امن برای خودشان درست کنند؛ اینجا باید حواس‌مان جمع باشد.

۶- ضرورت ایستادگی در مقابل جریان غیرانقلابی

در طول تاریخ انقلاب، در کنار فشار‌های دشمنان بیرونی، القائات وکینه ورزی‌های جریان‌های داخلی نقشی اساسی در مقابله با جریان انقلابی داشته است. مقام معظم رهبری در دیدار دبیر و کارشناسان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در ۱۴ /۱۱ /۱۳۹۴ می‌فرمایند: «از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، برخی تفکر انقلابی را قبول نداشتند و برخی هم با اینکه در داخل نظام بودند، اما اعتقادی به مبارزه با استکبار نداشتند که باید در مقابل این جریان ایستاد.»

ایشان در دیدار سال گذشته با ائمه جمعه، «حمایت از جهت‌گیری‌ها و جریان‌های انقلابی» را از وظایف ائمه جمعه دانستند، اما در عین حال، یادآور شدند که باید به همه طرف‌ها روی خوش نشان دهید. بنابراین، با این توصیه رهبر انقلاب، ائمه جمعه باید نسبت به جریان انقلابی کشور یک تکلیف مضاعف برای خود احساس کنند و برای تحقق آن کوشا باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار