کد خبر: 1012378
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
کارشناس تحولات غرب آسیا:
یک کارشناس تحولات غرب آسیا معتقد است تجاوز به کریدور پروازی هواپیما‌های مسافربری، تجاوز به قوانین و مقررات پروازی و تلاش برای ایجاد خطای محاسباتی در پدافند هوایی سوریه از جمله اقدامات خلاف امریکا در خطرآفرینی برای هواپیمای ایران به شمار می‌آید.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: سید هادی افقهی در گفتگو با تسنیم با اشاره به تعرض جنگنده‌های امریکایی به هواپیمای مسافربری ایران درباره خلاف‌هایی که کاخ سفید در این اقدام خطرآفرین مرتکب شده‌است، گفت: این خلاف‌ها از چند وجه قابل بررسی و تحلیل است؛ وجه اول، اصل حضور امریکا در منطقه التنف سوریه است. این منطقه یک مثلث مرزی بین سه کشور عراق، سوریه و اردن است. امریکا دقیقاً در این مثلث مرزی یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های خود را تأسیس کرده و بسیاری از عملیات‌های نظامی را از آنجا هدایت می‌کند. محل جابه‌جایی رهبران و فرماندهان داعش، آموزش، تجسس و تجاوز به عراق، همین منطقه التنف است. به هرحال، حضور نظامی امریکا در سوریه از لحاظ قوانین بین‌المللی غیرقانونی است و به نوعی تجاوز به این کشور شمار می‌آید چرا که دولت دمشق از امریکا دعوت نکرده است که به سوریه بیاید.

این کارشناس تحولات غرب آسیا، تجاوز جنگنده‌های امریکایی به کریدور پروازی هواپیمای مسافربری ماهان را دومین خلاف دانست و اظهار داشت: از لحاظ قوانین و مقررات بین‌المللی کریدوری که پرواز ۱۱۵۲ ماهان در آن قرار داشت، یک کریدور مدنی (غیرنظامی) است و تنها هواپیما‌های غیرنظامی و مسافربری حق دارند، در این کریدور پرواز کنند. این کریدور در سازمان هواپیمایی جهانی «ایکائو» ثبت شده است بنابراین هواپیما‌های نظامی به هیچ وجه حق ندارند، به این کریدور ورود پیدا کنند و متعرض هواپیمای غیرنظامی شوند. این خلاف دوم امریکاست.

وی ادعای سخنگوی فرماندهی نظامی امریکا در غرب آسیا (سنتکام) مبنی بر بازرسی بصری از هواپیمای مسافربری ایران را سخنی سخیف و دروغی بزرگ خواند و گفت: امریکا سیستم‌هایی در منطقه دارد که از فاصله ۲ هزار کیلومتری می‌توانند تشخیص بدهند. با وجود این، جنگنده‌های امریکایی در فاصله ۱۰۰۰ متری هواپیمای ماهان قرار گرفتند و این همه مانور از سمت چپ و راست، بالا و پایین هواپیمای مسافربری انجام دادند و این همه خطر برای مسافران به وجود آوردند. این درحالی است که بر اساس مقررات بین‌المللی نباید متعرض هواپیمای مسافربری می‌شدند.

این تحلیلگر تحولات منطقه درباره دیگر خلاف امریکا گفت: جنگنده‌های امریکایی می‌خواستند پدافند هوایی سوریه را دچار خطای محاسبه کنند و ظاهراً به‌گونه‌ای پرواز کردند که پشت هواپیمای پهن پیکر ماهان قرار بگیرند و چنانچه پدافند سوریه که بخواهد آن‌ها را بزند، موشک یا گلوله‌اش به هواپیمای مسافربری بخورد. درست همان ماجرایی که برای هواپیمای مسافربری روسی به وجود آمد، در اینجا تکرار شود. همچنان‌که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در پشت هواپیمای روسیه پنهان شدند و پدافند هوایی سوریه این هواپیما را زد. بنابراین، این اقدام امریکا و رِژیم صهیونیستی بر خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی است.

وی با غیرقانونی خواندن تجاوز امریکایی‌ها به قوانین و مقررات پروازی گفت: هواپیما‌های مسافربری حجم و ابعادشان مشخص است و کاملاً سیستم راداری و بی سیمی آن‌ها برای برقراری هرگونه ارتباط باز است و این چیزی نیست که محرمانه یا کدینگ شده باشد. بنابراین، امریکایی‌ها می‌توانستند از فاصله خیلی دور با خلبان هواپیما ارتباط برقرار کنند و لازم نبود تا نزدیکی هواپیمای مسافربری بیایند. این مسئله خیلی مهم است. بنابراین، امریکایی‎ها خلاف‌های امنیتی، محاسباتی و بین‌المللی مرتکب شده‌اند.

افقهی در پاسخ به این سؤال «چه اقدامی باید انجام شود تا امریکا و رژیم صهیونیستی هواپیما‌های غیرنظامی را در معرض خطر قرار ندهند»، گفت: ما دو معاهده داریم؛ یکی معاهده شیکاگو و دیگری مونترال است. بر اساس شیکاگو مأموریت سازمان هواپیمایی جهانی «ایکائو» حفاظت از امنیت پرواز هواپیما‌های مسافربری است. بنابراین، هر کشوری که مورد تعرض، راهزنی هوایی و نظامی قرار می‌گیرد، می‎تواند به ایکائو شکایت کند. سازمان ایکائو خودش صلاحیت رسیدگی ندارد، پرونده تشکیل می‌دهد و به دادگاه بین‌المللی می‌فرستد. راه قانونی‌اش این است؛ اما امریکا از حکم دادگاه بین‌المللی تمکین خواهد کرد؟ در پاسخ باید گفت: قطعاً خیر. خب، چه کارباید کرد؟ باید بساط را از زیرپای امریکا کشید. کاخ سفید از لحاظ حقوقی و اخلاقی بایستی محکوم شود. وی ادامه داد: امریکا را باید مورد تهدید قرار داد و با آن اتمام حجت کرد که اگر بار دیگر این ماجرا تکرار شود، با واشنگتن برخورد دیگری خواهد شد. حالا از چه سوی سازمان ملل و چه از سوی ایکائو مثلاً برخی پرواز‌های امریکا را تحریم کنند و بعضی از کریدور‌های هوایی روی پرواز‌های این کشور و رژیم صهیونیستی مسدود کنند. اقدامات زیادی می‌توانند انجام دهند. چنانچه این موضوع مؤثر واقع نشد، کشوری که مورد تعرض جنگنده دشمن (امریکا و رژیم صهیونیستی) قرار می‌گیرد، می‌تواند برخورد کند. مثلاً می‌تواند برای هواپیمای آن کشور (متجاوز) ایجاد مزاحمت یا مقابله به مثل کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار