کد خبر: 1012377
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
سازمان‌های بین‌المللی در برابر تهدید هواپیمای مسافربری ایران توسط جنگنده‌های امریکایی چه می‌کنند؟
بامداد جمعه سوم مرداد ۹۹ یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان که در مسیر تهران به بیروت در حال حرکت بود، هنگام عبور از آسمان سوریه با اقدام خطرناک دو جنگنده امریکایی مواجه شد. خلبان برای نجات هواپیما و درواقع جان مسافران خود، به شکل ناگهانی ارتفاع هواپیما را کم می‌کند که با توجه به باز بودن کمربند‌های مسافران، بسیاری از آن‌ها به شدت با سقف هواپیما برخورد و دچار مصدومیت‌های جدی می‌شوند. بنا بر گزارش‌های منتشرشده از بیروت، تعدادی از مسافران مصدوم شده، کودک هستند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: تعرض و ایجاد خطر برای هواپیمای مسافربری ایران از سوی جنگنده‌های امریکایی را باید سازمان ملل و دبیر کل آن محکوم کنند. این کم‌ترین اقدام سازمان ملل متحد برای صیانت از امنیت ملت‌ها در منطقه غرب آسیاست؛ منطقه‌ای که مداخله نیرو‌های خارجی در آن و رقم زدن جنایت‌های مختلف علیه ملت‌ها بار‌ها با سکوت یا حتی تأیید نهاد‌های بین‌المللی همراه شده است. ایکائو، سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی هم از سازمان‌هایی است که موظف است در حمایت از امنیت جانی مسافران هواپیمایی ماهان به موضوع ورود کند و علیه اقدام خطرناک ارتش امریکا موضع بگیرد. نه اینکه مردم ایران منتظر موضع‌گیری نهاد‌های بین‌المللی باشند، اما حداقل این سازمان‌ها می‌توانند کمی از بدبینی ملت ما نسبت به خودشان را ترمیم و برای آن ژست بی‌طرفی خود یک وجهه‌ای دست و پا کنند. اما نمی‌خواهند؛ سازمان‌هایی که بیشتر از آن که بین‌المللی باشند، غربی‌اند و بیشتر از آن که غربی باشند، امریکایی هستند.

بامداد جمعه سوم مرداد ۹۹ یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان که در مسیر تهران به بیروت در حال حرکت بود، هنگام عبور از آسمان سوریه با اقدام خطرناک دو جنگنده امریکایی مواجه شد. خلبان برای نجات هواپیما و درواقع جان مسافران خود، به شکل ناگهانی ارتفاع هواپیما را کم می‌کند که با توجه به باز بودن کمربند‌های مسافران، بسیاری از آن‌ها به شدت با سقف هواپیما برخورد و دچار مصدومیت‌های جدی می‌شوند. بنا بر گزارش‌های منتشرشده از بیروت، تعدادی از مسافران مصدوم شده، کودک هستند.

امریکا در منطقه‌ای هزاران کیلومتر دورتر از سرزمینش چه می‌کند؟

بیایید یک اتفاق وحشتناک را تصور کنیم؛ اینکه اقدام امریکا باعث عدم کنترل هواپیما توسط خلبان و سقوط هواپیمای مسافربری ایران می‌شد. اگر اقدام جنگنده‌های امریکایی موجب سقوط هواپیمای مسافربری ایران می‌شد، چه کسی پاسخگوی کشته شدن انسان‌های بی گناه بود؟ هیچ‌کس؛ دقیقاً هیچ‌کس و این صرفاً یک ادعا نیست؛ ۳۲ سال پیش در چنین فصلی، ایرباس ایرانی متعلق به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در مسیر تهران به دوبی در حال حرکت بود که با شلیک دو موشک از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی امریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیرایرانی و ۶۶ کودک (زیر ۱۳ سال) بودند، جان باختند. پاسخ آن ۲۹۰ کشته را چه کسی داد؟ هیچ‌کس، دقیقاً هیچ‌کس. دو سال بعد، ویل راجرز، فرمانده ناو وینسنس مدال لژیون لیاقت را از دستان بوش، رئیس‌جمهور وقت امریکا، به‌خاطر «رفتار بسیار شایسته و انجام خدمات برجسته بین تاریخ آوریل ۱۹۸۷ تا می ۱۹۸۹ به عنوان افسر فرمانده ناو وینسنس دریافت می‌کند». در مراسم تجلیل او هیچ اشاره‌ای به سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ایران نشد. گفته می‌شود که مدال لژیون لیاقت به افسران عالی‌رتبه‌ای داده می‌شود که بتوانند مأموریت‌هایشان را با موفقیت بگذرانند. از آن سال‌ها تاکنون یک سؤال بی پاسخ مانده است: «ناو امریکا در منطقه ما و ده‌ها هزار کیلومتر دورتر از کشور خود چه می‌کند؟» در همه جنایات امریکا در دهه‌های متمادی مداخله سیاسی و نظامی‌اش در منطقه غرب آسیا همین سؤال در ذهن مردم منطقه آمده است؛ وقتی یک عروسی را در افغانستان عزا می‌کند، وقتی به تشکیل گروهک‌های تروریستی منطقه کمک می‌کند، وقتی صدام را به جان ایران می‌اندازد، وقتی داعش را ایجاد و به جان سوریه و عراق و کل منطقه می‌اندازد و وقتی جنایتکار هاری، چون اسرائیل را به جان کودکان فلسطینی می‌اندازد، مردم منطقه می‌پرسند ارتش امریکا در منطقه ما چه می‌کند؟ از خلیج فارس ما چه می‌خواهد؟ حالا هم نکته ما همین است: «وقتی مقابل دشمن از نشان دادن قدرت بترسیم، دشمن پررو می‌شود، می‌گویند ایران در خلیج‌فارس رزمایش نداشته باشد؛ چه غلط‌ها!... از آن طرف دنیا می‌آید رزمایش برگزار می‌کند؛ خب بروید همان خلیج خوک‌ها، اینجا چه می‌کنید؟! خلیج فارس خانه ما است. جای حضور ملت ایران است...»

مخاطره در امنیت هوایی باید با محکومیت دبیرکل سازمان ملل همراه شود

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با ایرنا می‌گوید که «بر اساس مقررات و چارچوب‌های سازمان بین‌المللی هواپیمایی ایکائو، هواپیمای ماهان در مسیر مشخص شده طبق مقررات پرواز می‌کرده است؛ اما متأسفانه برخلاف عرف تعهدات بین‌المللی، هواپیمای ایرانی مورد تعرض جنگنده‌های امریکایی قرار گرفته است.» او با تأکید بر اینکه اقدام امریکایی‌ها امنیت پرواز و انضباط حمل و نقل هوایی را خدشه‌دار کرده است، اظهار می‌دارد: «نه تنها ایران بلکه سازمان ملل و سازمان ایکائو به‌عنوان نهاد تخصصی سازمان ملل باید به موضوع ورود و اقدام ضد حقوق بشری ایالات متحده را محکوم کنند.» مقتدایی همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد را ملزم به پیگیری این موضوع برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی دانسته و می‌گوید: «همانطور که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی کوشا باشد، دبیرکل هم باید در این باره امریکا را محکوم کرده و هشدار‌های لازم را برای عدم تکرار موارد مشابه بدهد.» نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم با بیان اینکه امیدواریم امریکا به اعمال نابخردانه و خلاف قانون خود خاتمه دهد، یادآور می‌شود: «چنین اقداماتی ناشی از خوی زیاده‌طلبی دولتمردان امریکایی است و این عادت غلط امریکایی‌ها نظم و امنیت بین‌المللی را برهم زده و باعث نوعی مخاطره برای امنیت هوایی شده است. حرکت امریکا با هر انگیزه‌ای که باشد، خلاف عرف بین‌المللی و ناقض صلح و امنیت است.»

مقتدایی استفاده از ظرفیت ایکائو و بهره‌گیری از این سازمان برای محکوم کردن امریکا، پیگیری ابعاد حقوقی از طریق وزارت امور خارجه و همسویی جمهوری اسلامی ایران با قوه قضائیه برای این موضوع، احضار حافظ منافع امریکا از سوی وزارت خارجه، بهره‌گیری از ظرفیت شورای امنیت و سایر زیر مجموعه‌های آن و مکاتبه با دبیر کل سازمان ملل متحد را به عنوان راهکار‌های پیشنهادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره توصیه می‌کند.

وزارت خارجه اقدامات حقوقی علیه اقدام امریکا را پیگیری کند

مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب تبریز در مجلس در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به ایجاد مزاحمت جنگنده امریکایی برای هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان کشور سوریه، می‌گوید: «اقدام امریکا مسخره و بیشتر به راهزنی هوایی شبیه است.»

او تأکید می‌کند: «انتظار می‌رود وزارت خارجه و دولت موضوع را از مجاری قانونی پیگیری کنند و علیه رفتار امریکا در مجامع بین‌المللی با انجام اقداماتی در حوزه حقوق بین الملل واکنش نشان دهند.»

وی اظهار می‌دارد که این کار امریکایی‌ها با هیچ منطقی سازگار نیست، خلاف شعار‌های حقوق بشر، آزادی، انسانیتی بود که خود در سراسر دنیا سر داده‌اند، در واقع آن‌ها که ادعای نگران و ناراحت از شکنجه مردم در جهان هستند، خودشان از شکنجه گران اصلی دنیا محسوب می‌شوند و این فاجعه است. اطلاع رسانی راهزنی هوایی جنگنده امریکایی به همه مجامع بین‌المللی می‌تواند برای نشان دادن چهره اصلی این رژیم کارساز باشد.

درخواست دادستان ازوزیر خارجه برای پیگیری قضایی

حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور طی نامه‌ای به وزیر خارجه خواستار پیگیری حقوقی و قضایی تعرض دو جنگنده نظامی امریکایی به هواپیمای مسافربری ایران شد. در متن این نامه با اشاره به اقدام خطرناک جنگنده‌های ارتش تروریستی امریکا آمده است: با توجه به بیانیه‌های سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی ماهان، پرواز‌های این مسیر بیش از یک دهه بر اساس برنامه‌ریزی قبلی انجام شده و تابع قوانین و مقررات هوانوردی است. اقدام خطرناک و تروریستی امریکا برخلاف قواعد حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های شیکاگو و مونترال صورت پذیرفته که می‌بایست به منظور برخورد قاطع و عبرت‌آموز با دولتمردان امریکا و مقابله با آن در سطح ملی و بین‌المللی از طرق مختلف حقوقی، قضایی و سیاسی به صورت جدی پیگیری شود.

این نامه می‌افزاید: به همین منظور ضروری است دستگاه‌های مجری از جمله سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمای ماهان به صورت فعال در اجرای ضمائم ۱۳ و ۱۷ پیمان شیکاگو با دولت سوریه و شورای ایکائو همکاری و گزارش بررسی حادثه و اختلال در امنیت پرواز شماره ۱۱۵۲ تهران بیروت را هرچه سریع‌تر دریافت و بر طبق مواد ۳ مکرر، ۴۴، ۵۴، ۵۵، ۸۴ و ۸۵ کنوانسیون شیکاگو اقدامات حقوقی لازم را به عمل آورند. دادستانی کل کشور می‌نویسد: مستنداً به قانون وظایف وزارت امور خارجه و قانون الزام دولت به پیگیری و استیفای حقوق اتباع ایرانی از اقدامات دولت‌های خارجی به ویژه دولت اشغالگر امریکا مصوب ۱۳۸۹ و در راستای ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری دستور فرمایید به منظور کمک و مساعدت به مسافرین هواپیمای مذکور که از این حادثه تروریستی دچار مصدومیت و تألمات جسمی و روحی شده و برای جبران خسارت مادی و معنوی آنان و نیز سایر خسارات وارده و پیشگیری از تکرار حوادث مشابه، طرح شکایت صورت گیرد و اقدامات لازم انجام و موضوع تا حصول نتیجه پیگیری شود. در این خصوص دادستانی کل کشور پیگیر موضوع بوده و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام می‌دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
0
0
ماباید مجبورشان کنیم سکوت رابشکنند.ماباید از دیگر کشورها کمک بگیریم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار