کد خبر: 1012254
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۴
گزارش «جوان» از سریال‌های ماه محرمی تلویزیون
شبکه ۲ سیما برای محرم سراغ سازندگان مجموعه پربیننده «ستایش» رفته است تا سریال «بوم و بانو» را برای این شبکه بسازد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: کمتر از یک ماه دیگر، با آغاز دهه اول ماه محرم، پخش مجموعه‌های مناسبتی تلویزیون آغاز خواهد شد.

ماه محرم، برخلاف ماه رمضان که در آن مجموعه‌های ۳۰ قسمتی و حتی کمدی پخش می‌شود، اغلب دارای مجموعه‌هایی است که در آن رگه‌های مذهبی پررنگ‌تر شده و موضوعات ظلم‌ستیزانه بیشتر مدنظر سریال‌ساز‌ها قرار می‌گیرد.

شبکه اول سیما، هیچ چیز معلوم نیست!

شبکه اول سیما مدتی است که پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی را به خود اختصاص داده است و بعید به نظر می‌رسد دهه اول محرم را از دست بدهد. با این وجود هنوز مشخص نیست چه مجموعه تلویزیونی‌ای قرار است از این شبکه برای محرم پخش شود! پیگیری «جوان» حکایت از آن دارد که هنوز مدیران این شبکه تصمیم قطعی برای انتخاب سریال تلویزیونی جهت پخش در ماه محرم ندارند! این نکته شاید کمی عجیب باشد، مخصوصاً اینکه تا فرارسیدن ایام عزاداری محرم فرصت چندان زیادی باقی نمانده است.

شبکه ۲، «بوم و بانو»

شبکه ۲ سیما، برای ماه محرم سریال «بوم و بانو» را در دست تولید دارد.

این سریال که فعلاً نام موقت برای آن انتخاب شده محصول همکاری مجدد سعید سلطانی و آرمان زرین‌کوب است. این نام‌ها برای بینندگان تلویزیون اسامی آشنایی هستند؛ کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «ستایش» که بعد از همکاری موفق با شبکه ۳، این بار به شبکه ۲ آمده‌اند. سریال بوم و بانو به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب سریالی ۳۵ قسمتی است که در شب‌های ماه محرم روی آنتن شبکه ۲ سیما می‌رود.

بوم و بانو به نویسندگی شعله شریعتی و اعظم بهروز روایتگر داستانی عاشقانه و تاریخی در دوره پهلوی است.

سعید سلطانی که تجربه ساخت سریال‌های تاریخی، چون پس از باران و خانه‌ای در تاریکی را در کارنامه هنری‌اش دارد باز هم سراغ بخشی از تاریخ ایران رفت و روایتگر قصه‌ای تاریخی در بوم و بانو شد.

در این سریال که در دوره پهلوی اول روایت می‌شود و بزنگاهی از تلاقی عشق، سیاست و مذهب است، قصه‌ها واقعی نیستند و شخصیت‌ها نیز مابه ازای واقعی ندارند. همچنین کشف حجاب و ممنوعیت عزاداری برای سالار شهیدان از دیگر موضوعاتی است که در این سریال به تصویر کشیده می‌شود.

در خلاصه داستان سریال بوم و بانو آمده است: در ایامی که عشق رهروان محرم به مسلخ برده می‌شود و شورشان به یغما می‌رود، عشقی بی‌آلایش سر بر می‌آورد که در دل طوفان بلایای زمانه به ابتلا کشیده می‌شود و در سایه تزویر و فریب بدخواهان تا مرز نابودی می‌رود، اما در واپسین لحظات، چون سیمرغی از میان خاکستر برمی‌خیزد...

بهنام تشکر در نقش سرهنگ سپنتا، فریبا متخصص در نقش ماهرخ همسر تیمسار افشار، مسعود رایگان در نقش تیمسار افشار، ساغر قناعت، مهدی احمدی، دیبا زاهدی و... در سریال بوم و بانو ایفای نقش می‌کنند.

شبکه ۳ سیما، «نجلا»

شبکه ۳ سیما، فعلاً سریال ایام اربعین خود را آماده کرده است. «نجلا» محصول سیمافیلم که در ۱۵ قسمت در حال تولید است، برای پخش در ماه صفر آماده می‌شود.

«نجلا» یک ملودرام عاشقانه و حول محور امام حسین (ع) و عاشوراست. قصه سریال در سال ۵۸ می‌گذرد و تحولات اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب و همچنین اتفاقاتی که پیش از آغاز جنگ تحمیلی گذشته است.

«نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور تولید می‌شود؛ کارگردانی تازه‌کار که پیش‌تر در تئاتر فعالیت داشته است، اما در کنار کارگردان گمنام، سعید سعدی، تهیه‌کننده قدیمی و شناخته‌شده سینما و تلویزیون مسئولیت تهیه «نجلا» را بر عهده دارد.

بازپخش سریال‌های قدیمی

شبکه ۵ سیما برای ماه محرم امسال مجموعه جدید تلویزیوین نخواهد داشت. این شبکه قصد دارد مجموعه‌های قدیمی را باز پخش کند، اما هنوز نام سریال و جدول پخش آن مشخص نشده است.

به غیر از شبکه ۵ سیما، آی‌فیلم یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیون نیز قرار است در ماه محرم بازپخش سریال‌ها را داشته باشد. این شبکه که اغلب سریال‌های مهم سال‌های گذشته تلویزیون را بازپخش می‌کند، امسال هم طبق سنت قدیمی خود سراغ سریال‌های قدیمی رفته است.

به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که شبکه‌های تلویزیونی رو به بازپخش سریال‌ها آورده‌اند، غلبه فضای کرونا بر روند تولید سریال‌های تلویزیونی و البته مشکلات مالی ناشی از کمبود بودجه است.

کار سخت شبکه نسیم

شبکه نسیم سیما، یکی از سخت‌ترین شرایط را در ماه رمضان دارد؛ شبکه‌ای که رویکرد آن سرگرمی و طنز است، برای ماه محرم و ایام عزاداری، قدرت مانور بسیار پایینی دارد، البته «نسیم» با ساخت مجموعه «افسانه هزار پایان» نشان داد که می‌تواند در عرصه تولید مجموعه‌های نمایشی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد، ولی قطعاً این شبکه برای ماه محرم مجموعه نمایشی نخواهد داشت.

ماه محرم، به یاد «شب دهم»!

آثار پخش شده در ماه محرم به دلایل متعددی از جمله حضور مردم در مراسم عزاداری و هیئت و تکایا، افزایش علاقه مردم به تماشای برنامه‌های مذهبی و همچنین محدود بودن سوژه‌های قابل پرداخت با محدودیت‌هایی نیز روبه‌رو است، اما در همین شرایط تلویزیون مجموعه‌های ماندگاری نیز ارائه داده است که از آن جمله می‌توان به سریال «شب دهم» ساخته حسن فتحی اشاره کرد.

شب دهم در سال ۱۳۸۱ از شبکه ۳ سیما پخش شد. در آن سال ماه محرم با نوروز متقارن شده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار