کد خبر: 1012217
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۶۰۰‌هزار خانوار واجد شرایط دریافت ودیعه مسکن هستند، گفت:۲۰‌هزار میلیارد تومان از محل منابع تخصیص داده شده برای کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا برای کمک هزینه اجاره‌بهای مستأجران در نظر گرفته شده است، از سوی دیگر پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: کسانی که نیازمندتر هستند مشمول استفاده از وام ودیعه مسکن مستأجران می‌شوند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در حالی که نرخ‌های کنونی مسکن از دید بسیاری از کارشناسان کاذب است و تعداد معاملات بسیار اندک مسکن نشان از آن دارد که با این قیمت‌ها، مسکن قدرت نقدشوندگی خود را از دست داده است، اما همین قیمت‌های کاذب مبنای نرخ‌گذاری‌های بازار اجاره‌بها شده است، در این میان در شرایطی که انتظار می‌رفت با ابزار مالیات و همچنین تغییر فرمول نرخ‌گذاری در بازار مسکن، بازار اجاره‌بها با کنترل نرخ‌ها مواجه شود، دولت تصمیم گرفته است با پرداخت وام کمک ودیعه مسکن اجاره‌نشین‌ها حمایت کند،

البته برخی دیگر از کارشناسان معتقدند، وام کنونی کمک ودیعه مسکن جزو عقود درج شده در قانون بانکداری بدون ربا نیست و امکان دارد برخی موجران نیز به طمع دستیابی به این وام، اجاره‌بها را افزایش دهند، با این حال به نظر می‌رسد پرداخت این تسهیلات گره از کار برخی مستأجران باز کند.

مستأجران فقط کارمزد وام را پرداخت می‌کنند

وزیر راه و شهرسازی در رسانه ملی درباره کمک ودیعه مسکن مستأجران گفت: بر اساس وعده رئیس‌جمهور مبنی بر بسته حمایتی مستأجران، این ودیعه از این هفته اجرا می‌شود و کسانی که واجد شرایط هستند در سامانه وزارت راه ثبت‌نام می‌کنند. محمد اسلامی افزود: مستأجران فقط کارمزد بانکی را پرداخت می‌کنند و اصل وام بعد از پایان قرارداد به بانک مسترد خواهد شد و تسهیلات از طریق مستأجر در اختیار موجر قرار می‌گیرد. وزیر راه و شهرسازی گفت: خانواده‌های پنج نفره و حقوق‌بگیر ثابت، خانه اولی‌ها، کسانی که امسال ازدواج کرده‌اند و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در اولویت هستند. وی افزود: مبلغ وام برای کلانشهر تهران ۵۰میلیون، کلانشهر‌های دیگر۳۰میلیون و برای دیگر شهرستان‌ها ۱۵میلیون تومان با سود ۱۳درصد در نظر گرفته شده است و افرادی که بیمه هستند و کدکارگاهی دارند، می‌توانند از کدکارگاهی برای ضمانت استفاده کنند.

اقساط وام چقدر است

بر اساس این گزارش، اقساط وام ۵۰میلیون تومانی، ماهی ۵۴۰‌هزار تومان، ۳۰میلیون تومانی ماهی ۳۲۵‌هزار و ۱۵میلیون تومانی ماهی ۱۶۰‌هزار تومان با نرخ سود ۱۳درصد است.

اسلامی گفت: با توجه به اطلاعاتی که از سامانه وزارت رفاه استخراج کردیم، ۶۰۰‌هزار خانوار واجد شرایط دریافت ودیعه مسکن هستند.

وی افزود: ۲۰‌هزار میلیارد تومان از محل منابع تخصیص داده شده برای کسب و کار‌های آسیب‌دیده از کرونا برای کمک هزینه اجاره‌بهای مستأجران در نظر گرفته شده است. وزیر راه وشهرسازی در ادامه افزود: به علت شیوع کرونا و نیاز به مراقبت بیشتر برای کاهش و توقف اسباب‌کشی مستأجران، این کمک ودیعه مسکن از جانب دولت برای مستأجران در نظر گرفته شد و مصوبه دولت تا سه ماه بعد از فروکش کردن و از بین رفتن ویروس کرونا اعتبار و ادامه خواهد داشت.

جزئیات ثبت‌نام وام ودیعه مسکن

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: برای کنترل بازار مسکن، دولت سیاست‌های فوری تعیین نرخ اجاره‌بها و اجرای طرح ودیعه مسکن را اتخاذ کرد که طرح ودیعه برای کارگران، حقوق‌بگیران ثابت، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، زنان خودسرپرست، خانواده‌هایی که سه فرزند یا بیشتر دارند و کسانی که در سال ۹۹ ازدواج جدید می‌کنند، است. محمود محمودزاده با اعلام اینکه اگر ظرفیت این طرح مازاد باشد به اولویت‌های بعدی نیز این تسهیلات پرداخت می‌شود، ادامه داد: مستأجرانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند یا سابقه زیادی در اجاره‌نشینی دارند در طرح دولت در اولویت قرار دارند. وی اضافه کرد: اواسط این هفته جزئیات نام‌نویسی برای این طرح در پایگاه اینترنتی طرح اقدام ملی به نشانی TEM. MRUD. IR اعلام می‌شود و متقاضیان می‌توانند در آن نام‌نویسی کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر بانک‌ها در این طرح مشارکت دارند و برای ضمانت، گواهی کسر حقوق یا سهام عدالت یا سفته دریافت می‌کنند، افزود: افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد نیز به دستگاه‌های ذیربط مراجعه می‌کنند، چون اعتبارات مربوط به آن‌ها در اختیار سازمان‌هایشان قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه اگر افرادی یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند، می‌توانند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات معرفی کنند، اظهار کرد: کد رهگیری برای پرداخت این تسهیلات، ضروری است چراکه باید اطمینان داشته باشیم واحد مسکونی اجاره شده است. بر اساس برنامه‌ریزی، از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانک‌ها آغاز می‌شود.

ثبت‌نام ودیعه مسکن پیامکی شد

وزارت راه و شهرسازی، جزئیات خط و نحوه دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: جهت رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از گسترش بیماری کرونا و رفاه حال متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، ثبت‌نام از متقاضیان با استفاده از سامانه پیامکی انجام خواهد شد.

بدین منظور متقاضیان واجد شرایط می‌توانند از ساعت ۱۰صبح روز شنبه چهارم مرداد (امروز) با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به شماره پیامکی۳۰۰۰۷۳۶۴۰ از طریق تلفن همراه شخصی خود، نسبت به ثبت‌نام اولیه دریافت این تسهیلات اقدام کنند. لازم به ذکر است مهلت ثبت‌نام در ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه ۹مرداد به اتمام خواهد رسید. ضروری است شماره تلفن همراه متقاضی که از طریق آن پیامک ارسال می‌شود به نام فرد متقاضی باشد. متعاقباً زمان تکمیل اطلاعات و پرداخت تسهیلات از طریق سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس www. Tem. mrud. ir اعلام خواهد شد.

متقاضیان دریافت این تسهیلات ابتدا از طریق ارسال پیامک به سرشماره۳۰۰۰۷۳۶۴۰ ثبت‌نام اولیه می‌کنند و سپس در زمانبندی اعلامی می‌بایست در سامانه وزارت راه و شهرسازی به آدرس www. tem. mrud. ir ثبت‌نام کنند.

متقاضیان دریافت این تسهیلات می‌بایست شرایط مندرج در ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی را داشته باشند. این شرایط عبارتند از: داشتن فرم (ج) سبز، نداشتن سابقه مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد، متأهل یا سرپرست خانوار بودن، داشتن سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا.

متقاضیان می‌بایست دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.

گروه‌های مشمول دریافت تسهیلات موضوع این مصوبه، به شرح زیر تعیین می‌شود: کارگران و حقوق‌بگیران ثابت با اولویت ازدواج‌های جدید و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر، مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی و زنان سرپرست خانوار.

وثایق لازم برای اخذ وام متعاقباً از طریق سامانه طرح اقدام ملی اعلام می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار