کد خبر: 1011986
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
ارزش بورس و فرابورس که در ابتدای سال ۹۸ در محدوده ۹۰۰ هزار میلیارد تومان قرار داشت، طی روز‌های گذشته توانست به محدوده ۹۰۰۰ هزار میلیارد میلیارد تومان جهش کند، یعنی حدود ۹۰۰ درصد جهش. در این میان وقتی به نقدینگی ورودی به بازار سرمایه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که رقمی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به بازار ورود کرده است و از آنجایی که معادل این نقدینگی ورودی عرضه سهام در بازار انجام نگرفته، شاهد رشد قیمت سهام شرکت‌های موجود در بازار هستیم که البته چند روزی است بازار سرمایه به اصلاح قیمت‌ها روی آورده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مجموع ارزش بورس و فرابورس در ابتدای سال ۹۸ در محدوده ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بود که طی روز‌های اخیر ارزش این دو بازار به محدوده ۹۰۰۰ هزار میلیارد‌میلیارد تومان نزدیک شده است. به این ترتیب در مدت ۱۶ ماه اخیر ارزش این دو بازار به مدد رشد بهای سهام شرکت‌های حاضر در این بازار‌ها تقریباً ۹ برابر شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مدت زمان مذکور نقدینگی ورودی به بازار سرمایه در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان (یک‌ششم حجم پول موجود در اقتصاد) بوده و از آنجایی که معادل این نقدینگی ورودی عرضه سهام در بازار انجام نگرفته است، شاهد رشد قیمت سهام شرکت‌های موجود در بازار هستیم که البته چند روزی است که بازار سرمایه به اصلاح قیمت‌ها روی آورده است. تعداد شرکت‌های ثبت شده در اقتصاد ایران بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار شرکت است که متأسفانه تنها کمتر از هزار شرکت در بورس و فرابورس حضور دارند. از سوی دیگر مطالعات نشان می‌دهد که حجم سهام شناور شرکت‌های موجود در بازار سرمایه بسیار اندک است که گویا رقمی حدود ۲۰ درصد را تشکیل می‌دهد و الباقی سهام در مالکیت دولت، شبه‌دولت و نهاد‌های عمومی است.

بررسی عرضه سهام طی ۱۶ ماه اخیر نشان می‌دهد که کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان سهام جدید در بازار عرضه شده، این بدان معناست که همزمان با نقدینگی ورودی به بازار سرمایه، سهام جدید به بازار عرضه نشده یا سهام شناور شرکت‌های حاضر در بازار افزایش نیافته است. از این‌رو ۹۰ هزار میلیارد تومان نقدیگی ورودی به بازار سرمایه، نرخ سهام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه را جهش داده است که اگر مدیریت کلان بازار سرمایه همزمان با ورود نقدینگی سهام جدید به بازار عرضه می‌کرد، شاهد جهش شارپ‌گونه قیمت سهام شرکت‌ها نبودیم.

در این بین باید توجه داشت که قوانین مربوط به دامنه نوسان و حجم مبنای سهام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه عموماً مربوط به دهه ۸۰ است و باید توجه داشت که در آن زمان کل نقدینگی موجود در ایران در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود، اما هم‌اکنون فقط از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شده و حال آنکه حجم نقدینگی هم‌اکنون در اقتصاد حدود ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که سهم پول از رقم فوق حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. به این ترتیب آنقدر نقدینگی در بازار سرمایه وجود دارد که اگر سهام جدیدی به بازار سرمایه عرضه نشود، می‌توان انتظار داشت با این مدل نرخ‌گذاری و تغییر نرخ‌ها شاخص‌های بازار سرمایه به کمک رشد قیمت سهام شرکت‌ها به عرش برسد.

به نظر می‌رسد برخی از کارشناسان اقتصادی دولتی صرفاً بازار سرمایه را به دید بازار سهام می‌بینند، نشانه آن هم اینکه سهم بازار بدهی از بازار سرمایه بسیار کوچک و اندک است. از این‌رو جا دارد هم سهام جدید به بازار سرمایه تزریق شود و هم بازار بدهی توسعه یابد. در این بین باید توجه داشت که به دلیل کاهش نرخ ارز از محدوده ۲۵ هزار تومان به محدوده ۲۲ هزار تومان و همچنین نشر اخبار مربوط به عرضه سهام جدید در بازار شاهد تعدیل شاخص‌های بازار سرمایه نیز هستیم.

به گزارش ایسنا، در معاملات روز گذشته بازار سرمایه، شاخص کل بورس ۲۲ هزار و ۲۲۹ واحد کاهش یافت و رقم یک میلیون و ۸۹۳ واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۴۷۴۸ واحد کاهش به رقم ۵۰۲ هزار و ۸۶۰ واحد رسید. معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۴۱ هزار و ۷۲ میلیارد ریال انجام دادند. فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین و گسترش نفت و گاز پارسیان نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تأثیر منفی و در مقابل پالایش نفت بندرعباس، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تأثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. فولاد مبارکه اصفهان، گلوکوزان، بانک صادرات ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پالایش نفت بندرعباس و سرمایه‌گذاری خوارزمی نماد‌های پربیننده این بازار بودند. شاخص کل فرابورس نیز با ۳۶ واحد کاهش به رقم ۱۹ هزار و ۵۰۷ واحد رسید. در این بازار ۶۳۳ هزار معامله به ارزش ۵۳ هزار و ۳۹۲ میلیارد ریال انجام شد. سنگ‌آهن گهرزمین، سرمایه‌گذاری صباتامین، پتروشیمی تندگویان و سهامی ذوب‌آهن اصفهان نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تأثیر مثبت و در مقابل فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی زاگرس و توسعه مولد نیروگاهی جهرم نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تأثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار