کد خبر: 1011985
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
مهلت انجام تعهدات ارزی صادرکنندگان پایان یافت
در حالی مهلت اجرای تعهدات ارزی به پایان رسید و که مقرر بود تکلیف ۲۷ میلیارد دلار تعهدات ارزی صادرکنندگان کالا‌های غیر نفتی در سال ۹۷ و ۹۸ مشخص و همچنین ارز‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی و چند کشور دیگر نیز تعیین‌تکلیف شود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: متأسفانه دلار همچنان در بازار آزاد در محدوده ۲۲ هزار تومان قرار دارد.

در این میان عرضه‌های انجام گرفته در سامانه نیما به یک میلیارد دلار هم نرسید که امید است در روز‌های آینده بازار به ثبات برسد، هر چند که صادرکنندگان اختلاف ارزی ۲۰ میلیارد دلاری در تعهدات ارزی خود دارند و مدعی هستند که رفتار‌های اخیر ارزی دولت می‌تواند به صادرات غیر نفتی آسیب بزند.

از روز دوشنبه شاهد اجرای سیاست‌های ارزی جدیدی از سوی دولت بودیم که باعث شد بهای دلار از محدوده ۲۵ هزار تومان در بازار آزاد به محدوده ۲۲ هزار تومان برسد و دلار نیز در سامانه نیما در محدوده ۱۷ هزار تومان نرخ‌گذاری و دلار صرافی ملی نیز در محدوده ۲۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. در این میان اگر چه انتظار می‌رفت قیمت طلا و سکه نیز فروکش کند،، اما رشد نرخ جهانی طلا در پی افزایش تنش‌ها بین امریکا و چین و همچنین شکل‌گیری موج دوم کرونا رکورد‌شکنی کرد و در محدوده هزارو ۸۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفت، از همین رو نرخ طلا و سکه خیلی تعدیل نشد.

در این میان از آنجایی که انتظار‌ها برای بازگشت ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی سال‌های ۹۷ و ۹۸ در جامعه بالا رفت و دولت نیز مدعی شد پیگیر ارز‌های بلوکه شده در کره‌جنوبی و چند کشور دیگر برای آزاد‌سازی و بازگرداندن به کشور است، چنان انتظاری برای افزایش عرضه ارز و کاهش قیمت ارز در کشور شکل گرفت که حتی بازار سرمایه نیز با افت قیمت‌ها مواجه شد، اما به نظر می‌رسد عرضه در سامانه نیما هنوز به یک میلیارد دلار هم نرسیده‌است. از این‌رو جا دارد دولت در رابطه با سیاست‌های ارزی‌اش شفاف‌سازی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار