کد خبر: 1011905
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
فؤاد ایزدی بابیان اینکه فشارحداکثری سیاست آمریکایی‌ها در قبال ایران است، گفت: قرارداد ایران و چین تلاش های آمریکا را در اجرای سیاست‌های خود در خطر می‌اندازد و حتی آن ‌ها را از بین می برد.
سرویس سیاسی جوان آنلابن: برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتگو در خصوص چرایی مخالفت آمریکا با قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین با دکتر فؤاد ایزدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل به صورت تلفنی گفتگو کرد.

ایزدی مخالفت آمریکایی‌ها با قرارداد ایران و چین را طبیعی دانست و عنوان کرد: آمریکایی‌ها حدود ۴۰ سال است سعی کردند دور ایران یک حصار بکشند و تحریم‌های گسترده زیادی را اجرا کنند و این فشار حداکثری، سیاست آن‌ها در قبال ایران است. قرارداد ایران و چین تلاش‌های آمریکا را در اجرای سیاست‌های خود به خطر می‌اندازد و حتی آن‌ها را از بین می‌برد.

این استاد دانشگاه تهران آمریکایی‌ها را دشمن مردم ایران خواند و اظهار کرد: زمانی که اتفاق خوبی برای مردم ایران می‌افتد، آمریکایی‌ها نگران می‌شوند. امروز هم آمریکایی ها، هم صهیونیست‌ها و هم رژیم سعودی نسبت به قرارداد ایران و چین اعتراض دارند و اگر ناراحت نشوند جای تعجب دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه متن توافق ایران و چین هنوز نهایی نشده است، بیان کرد: مقامات جمهوری اسلامی عنوان کردند طرف چینی در حال مطالعه متن است و بخش عمده آن کار شده و بخش دیگر آن باقی مانده است. مشخص است، هم جمهوری اسلامی ایران و هم چینی‌ها علاقه‌مند به این توافق هستند و زمانی که دو دولت علاقه‌مند به کار باشند، انجام خواهد شد.

وی افزود: ایران امروز در تحریم و تحت فشار قرار دارد و خاصه در موضوع قرارداد با چین یک روش دور زدن تحریم‌ها را پیش گرفته است و چین هم علاقه به گسترش روابط اقتصادی با کشور‌های خارج از بلوک آمریکا دارد، زیرا در چند سال گذشته فشار آمریکا به چین خیلی زیاد شده و این فقط منحصر به دولت ترامپ نیست، زیرا در حال حاضر رقابتی بین بایدن و ترامپ وجود دارد که نشان دهند کدام یک بیشتر بر ضد چین هستند.

این کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال توقف حرکت چین در عرصه جهانی هستند، عنوان کرد: چینی‌ها پیشرفت‌های زیادی در حوزه اقتصادی و نظامی داشته است و سابقه تمدنی این کشور در حوزه قدرت نرم به چین کمک زیادی کرده است.

وی با بیان اینکه یک تقابل جدی در سال‌های آینده بین چین و ایران به وجود خواهد آمد، اظهار کرد: یکی از راه‌های فشار آمریکا به این کشور در حوزه انرژی است، چون چینی‌ها اکثر انرژی مورد نیاز خود را وارد می‌کنند و بنابراین ایران می‌تواند یک گزینه مناسب برای تأمین انرژی خود باشد، زیرا ایران تنها کشور است که سیاست خارجی مستقلی نسبت به آمریکا دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار