کد خبر: 1011085
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰
هشدار شدید‌اللحن تهران به کره‌جنوبی برای بازگرداندن دلارها:
ایران با صریح‌ترین لهجه ممکن درباره تداوم مسدود کردن دارایی‌های مالی ایران به دولت کره جنوبی هشدار داده و گفته که اگر «یاغی‌گری»‌های سئول ادامه پیدا کند، مطالبات قانونی را از طریق مراجع بین‌المللی پیگیری خواهد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه که به اردبیل سفر کرده، روز پنج شنبه با اشاره به ادامه مسدود شدن دارایی‌های مالی ایران از طرف دولت کره جنوبی گفت: «آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است آزادسازی دارایی‌های ملت ایران در کره‌جنوبی است که به واسطه فروش نفت، حاصل شده است و مقامات کره‌جنوبی باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی دارایی‌های ملت ایران اقدام کنند.» بر اساس برآورد‌ها، مطالبات مالی ایران از کره‌جنوبی ۷ میلیارد دلار است که به گفته سید عباس موسوی، «این پول به واسطه فروش نفت، حاصل شده است و مقامات کره‌جنوبی باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی دارایی‌های ملت ایران اقدام کنند.»‌موسوی به بهانه‌جویی‌های دولت سئول اشاره کرده و گفته است: «استناد آن‌ها به اینکه امریکایی‌ها مانع انتقال پول به ایران هستند قابل قبول نیست چراکه روابط بین کشور‌ها به خود آن‌ها بستگی دارد و معامله موجود نیز بین ایران و کره‌جنوبی بوده است، لذا امریکا در این معامله نقش ندارد که بخواهد در این خصوص موضع‌گیری کرده یا اعمال نفوذ کند.»‌سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: «رابطه ارباب-رعیتی امریکا و کره‌جنوبی به خودشان مربوط است و به ما ربطی ندارد، ولی باید کره‌جنوبی در معامله خود با ایران صادق باشد و به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.»‌موسوی هشدار داد: «در صورت عدم نتیجه‌گیری از فعالیت‌های دیپلماسی و تداوم یاغی‌گری‌های کره‌جنوبی ضمن احضار سفیر این کشور، مطالبات قانونی ایران را از طریق مراجع بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد.»

بازی روانی واشنگتن

۷ میلیار دلار بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی بالا‌ترین میزان پولی است که ایران در کشور‌های طرف مبادله با خود دارد، ولی مدت زیادی است که دولت کره جنوبی با بهانه تحریم‌های امریکا از بازگرداندن پول ایران خودداری می‌کند. «کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره‌جنوبی دی ماه سال ۱۳۹۸ در اظهاراتی کم‌سابقه گفته بود که سئول نمی‌تواند به خاطر امریکا از ایران دست بکشد، ولی تداوم امتناع کره‌جنوبی از آزاد‌سازی دارایی‌های مسدود شده، مقام‌های ایرانی را به این نتیجه رسانده که سئول دنبال بازی موش و گربه است. همزمان، به نظر می‌رسد دولت امریکا در حال تصاعد سیاست فشار حداکثری خود در مسیر چندوجهی روانی و سیاسی است. سی‌ان‌ان روز پنج شنبه در گزارشی که بیشتر به نظر می‌رسد علمیات روانی است، از قول منابع اطلاعاتی امریکا از به حالت «آماده‌باش کامل» درآمدن بخشی از پدافند هوایی ایران در ظرف چند روز اخیر خبر داد، مسئله‌ای که باعث شد سازمان ایمنی هوانوردی اروپا اخطار دهد که هواپیما‌های مسافربری که از آسمان ایران عبور می‌کنند با خطر شلیک پدافند هوایی این کشور به دلیل «سوءشناسایی» روبه‌رو هستند. این سازمان اعلام کرده که «به دلیل وضعیت خطرناک امنیتی و هماهنگی ضعیف میان بخش عملیات نظامی و هوانوردی غیرنظامی، خطر سوءشناسایی هواپیما‌های غیرنظامی وجود دارد.»

موضع آژانس

رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهارنظری که به نظر می‌رسد بخش دیگری از بازی روانی امریکا مقابل ایران است، روز پنج شنبه هشدار داد که اگر همچنان مانع بازرسی از تأسیسات اتمی مشکوک خود شود، با وضعیت بدی روبه‌رو خواهد شد. گروسی در گفتگو با وال‌استریت‌ژورنال گفته است‌: «بر ضرورت مطلق حل هر چه سریع‌تر این مسئله تأکید می‌کنم. از ایران می‌خواهم به بازرسان آژانس اجازه بدهد از تأسیسات یاد شده بازدید کنند.»‌رافائل گروسی دو هفته به جمهوری اسلامی مهلت داده تا بازرسی از تأسیسات خود را میسر گرداند. او همچنین گفته است که پایان دادن به توسعه سلاح‌های اتمی مهم‌تر از حفظ توافق اتمی با ایران است.» ماه گذشته هم مدیرکل آژانس در گزارشی به شورای حکام ادعا کرده بود که ایران ماه‌ها است که از بازرسی دو نمونه از تأسیسات نگران‌کننده خود جلوگیری به عمل می‌آورد. ایران بعد از خروح امریکا از برجام، تعهدات برجامی خود را تعدیل کرده، ولی ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه دیروز از ایران خواسته به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد. لودریان در سفر به کویت با شیخ احمد ناصر، همتای کویتی خود دیدار و گفتگو کرد و در بیانیه‌ای که درباره رایزنی‌های وزرای خارجه دو کشور منتشر شده، تأکید شده است: «او [لودریان]بار دیگر هدف ما برای حفظ توافق وین و ضرورت بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهداتش در این توافق را مورد تأکید قرار داد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
amh
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
0
0
این واقعا شرم آور است که ما مسیر تجارت های پرسود را برای کره جنوبی باز گزاشته ایم و آنها اینگونه جواب میدهند.کره جنوبی از طریق بازار لوازم خانگی تلفن همراه و.... در ایران سود خوبی میکند و این میتواند یک اهرم فشار بر سئول باشد .البته متاسفانه ما از اینکه دولتمان یک اقدام قاطع انجام دهد به طور کلی نامیدیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار