کد خبر: 1010950
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
علی بیگدلی، استاد روابط بین‌الملل گفت: دموکرات‌ها هرچند براساس اظهارنظر‌های مکرر جو بایدن ممکن است در مقابل ایران سیاست ملایم‌تری به کار ببرند و دوباره به برجام برگردند، ولی قطعا خصوصیات برجام گذشته را نخواهد داشت.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: روزنامه آرمان ملی با علی بیگدلی، استاد روابط بین‌الملل در خصوص آینده روابط ایران و آمریکا به گفتگو نشسته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

- شکست ترامپ و ورود دموکرات‌ها به کاخ سفید به هرحال خواسته خیلی‌هاست و این نکته که این همه انتظار داشتن از دموکرات‌ها شاید انتظار بی‌جایی باشد هم قابل‌توجه است. چون دموکرات‌ها و جمهوریخواه‌ها بر سر یک مساله نمی‌توانند دست به قمار بزنند و آن منافع ملی و ارزش‌های حاکم بر آمریکاست. هرچند براساس اظهارنظر‌های مکرر جو بایدن ممکن است در مقابل ایران سیاست ملایم‌تری به کار ببرند و دوباره به برجام برگردند، ولی قطعا خصوصیات برجام گذشته را نخواهد داشت.

- اگر ترامپ به پیروزی برسد، شرایط برای ما سخت‌تر می‌شود و یکی از دلایلی که الان برای اجرای سند ۲۵ ساله به چین نزدیک می‌شویم این است که اگر نتوانستیم با آمریکایی‌ها در دوره دوم ترامپ به نتیجه برسیم، خیلی با مشکل مواجه نشویم. به‌رغم شرایط بسیار حاد اقتصادی که در آن قرار داریم، گرچه از مخالفان امضای این سند هستم، ولی شاید راه دیگری در این شرایط باقی نمانده باشد.

- از طرفی با اتحادیه اروپا مشکل داریم و به گفته سخنگوی وزارت خارجه، ارسال سه نامه به آقای جوزف بورل بی‌جواب مانده و پاسخ از سوی اتحادیه اروپا به برآورده شدن انتظاراتی که از ما دارد، برمی‌گردد تا بتواند اینستکس را اجرایی کند. وزیر امور خارجه آلمان به دکتر ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ از انجام سه کار به عنوان پیش‌شرط اجرایی شدن اینستکس سخن گفت که رعایت حقوق بشر در داخل و عدم دخالت در کشور‌های همسایه و کنترل موشک‌ها از جمله آنهاست. درحقیقت طرف‌های اروپایی هم انتظاراتی دارند و ما نمی‌توانیم با اتحادیه اروپا وارد یک فضای دوستانه و رفع تشنج شویم. همه این‌ها را که کنار هم بگذاریم پازل جدیدی به‌وجود می‌آورد که همین مطرح شدن سند ۲۵ ساله است که با چینی‌ها امضا می‌شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار