کد خبر: 1010374
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان بر ضرورت توسعه فضای کتابخانه‌ها در استان تاکید کرد و گفت: زیربنای کتابخانه‌های عمومی در کردستان هم‌اکنون ۲۱ هزار مترمربع است و نسبت به میانگین کشوری خیلی عقب هستیم.
محمد مخدومی صبح امروز در دیدار با عبیدالله رستمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به لزوم تعامل بین دستگاهی در راستای تسریع و تسهیل در دستیابی به اهداف اظهار داشت: همکاری این کتابخانه‌های عمومی و ارشاد اسلامی استان ضروری است.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان همواره تعامل و همکاری خوبی با یکدیگر داشته‌اند، افزود: این همکاری و تعاملات از این پس نیز بیش از پیش افزایش می‌یابد.

ضرورت تلاش دستگاه‌های فرهنگی برای نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه

مخدومی با تأکید بر اهمیت ترویج کتابخوانی در جامعه بیان کرد: نهادهای فرهنگی و متولیان کتاب و کتابخوانی باید با اجرای برنامه‌های اثرگذار و کاربردی فرهنگی به نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه در جامعه کمک کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان هم در این دیدار با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع کتابخوانی در فضای مجازی، گفت: این برنامه‌ها به ویژه از زمان شیوع کرونا به شدت افزایش داشته و در استان کردستان با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

مخدومی با بیان اینکه در  حال حاضر 80 باب کتابخانه عمومی در استان کردستان فعال است، گفت: 50 باب از این تعداد کتابخانه نهادی و 30 باب مشارکتی است.

در  حال حاضر 80 باب کتابخانه عمومی در استان کردستان فعال است

وی اذعان کرد:  50 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومیاستان عضویت دارند و از منابع موجود در کتابخانه‌ها استفاده می‌کنند.

به گفته وی، بالغ بر 750 هزار جلد کتاب با موضوعات متنوع و مختلف در کتابخانه‌ها عمومی استان وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌‌های عمومی استان کردستان با تاکید براینکه توسعه زیربنای کتابخانه‌ها در استان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، افزود: زیربنای کتابخانه‌های عمومی در کردستان هم‌اکنون 21 هزار متر مربع است.

مخدومی خاطرنشان کرد: به لحاظ شاخص زیربنای کتابخانه‌ها استان کردستان نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین است که امیدواریم با ایجاد بسترهای لازم بتوانیم خود را به میانگین کشوری برسانیم.

وی به نقش مهم کتابخانه‌های عمومی در توسعه فرهنگی هم گریزی زد و گفت: کتاب یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در توسعه هر جامعه‌ای است.

کتاب یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در توسعه هر جامعه‌ است

مدیرکل کتابخانه‌‌های عمومی استان کردستان با تاکید براینکه دستیابی به توسعه در گرو نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در میان جامعه است، اذعان کرد: باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم  و فرهنگ‌سازی زمینه را برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در استان فراهم سازیم که این مهم نیاز به همکاری و تعامل بین دستگاهی دارد.

 افزایش سرانه مطالعه عامل مهم در توسعه فرهنگی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز در این دیدار فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی را در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی ارزشمند عنوان کرد و گفت: افزایش سرانه مطالعه از عوامل مهم در توسعه فرهنگی است.

عبیدالله رستمی عنوان کرد: این دو نهاد فرهنگی با همکاری و هماهنگی در اجرای برنامه‌های فرهنگی به ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی می‌توانند به ارتقای سرانه مطالعه در استان کمک قابل توجهی بکنند.

وی تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از کتابخانه‌های عمومی به صورت ویژه حمایت می‌کند تا بتوانیم به هدف مشترک که کمک به توسعه فرهنگی استان است سریع‌تر و آسان‌تر دست پیدا کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر