کد خبر: 1009734
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد عنوان کرد:
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: بیش از ۵۰ درصد فعالیت‌های جهاد کشاورزی مشهد در حوزه حفظ کاربری اراضی و فعالیت‌های این حوزه متمرکز شده است.

امید طهماسبی زاده افزود: در سال ۱۳۸۵ با اصلاحات انجام شده در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، برخورد با تخلفات در این حوزه شدت گرفت و علاوه بر جزای نقدی قلع و قمع مستحدثات اضافه شد و در دومین مرتبه ارتکاب این تخلف مجازات زندان هم در نظر گرفته شد.
 وی بیان کرد: علاوه بر این در تبصره ۲ ماده ۱۰ این قانون پیش‌بینی شد که ماموران جهاد کشاورزی می‌توانند بدون حکم قضایی اقدام به قلع و قمع کنند.
طهماسبی‌زاده با اشاره به امکانات و تجهیزات محدود این اداره برای مقابله با تخلفات در این حوزه بیان کرد: راه‌اندازی و فعالیت شورای حفظ حقوق بیت‌المال و کمیته صیانت از حریم مشهد موجب تعامل و همکاری خوبی میان دستگاه‌های مختلف شد که مشکل کمبود نیروی جهاد کشاورزی مشهد را مرتفع کرد.
وی تصریح کرد: برخی تغییرکاربری‌ها جرم مرکب تلقی می‌شود به این معنا که در قالب آن تخلفات دیگری از جمله حفر چاه غیر مجاز، عدم رعایت استحکام بنا، ساخت و ساز در حاشیه رودخانه و مسیر سیلاب هم انجام می‌شود که توزیع عادلانه آب را هم دچار اختلال و مشکل می‌کند.

وی تاکید کرد: در حوزه جذب و استخدام نیرو دچار مشکلاتی هستیم، اما این وضعیت به هیچ وجه مانع از شناسایی به موقع و برخورد با تخلفات تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در این شهرستان نشده است.
طهماسبی زاده با اشاره به این که دولت تدبیر و امید در حوزه حفاظت از اراضی کشاورزی توانمندی و عملکرد بالایی از خود نشان داد اظهار کرد: برخورد با تخلفات حوزه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی تا قبل از سال ۱۳۹۵ خیلی چشمگیر نبود، اما این روند از سال ۹۵ به بعد روند رو به رشدی را آغاز کرد.
وی افزود: در ۶ ماه دوم سال گذشته برابر با کل عملکرد سال‌های ۹۶،۹۵ و ۹۷ در حوزه برخورد با این تخلف عمل شده و برخورد با تغییر غیر مجاز کاربری اراضی معادل ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: طی نیمه دوم پارسال هزار و ۱۶۱ مورد قطعه‌بندی، باغ‌ویلا و پی‌کنی برای احداث ساختمان به صورت غیرمجاز در اراضی کشاورزی مشهد قلع و قمع شده است که هنوز هم این میزان بخشی جزئی از تغییرکاربری‌های غیرمجاز موجود است.
طهماسبی زاده  با اشاره به اینکه تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی توام و همراه با آسیب‌های منفی بسیار فراوانی است بیان کرد: در این حالت بستر تولید غذا که منجر به امنیت غذایی است از بین می‌رود و از ظرفیت اشتغال این اراضی و جلوگیری از مهاجرت کاسته می‌شود.
وی تصریح کرد: استفاده نامناسب از منابع آبی و از بین رفتن زمین‌هایی که می‌توانستند در زمینه تولید استفاده شوند، حفرچاه‌های غیرمجاز، استفاده از پمپ برای برداشت آب رودخانه‌ها به باغات شخصی و عوارض زیست محیطی ناشی از آن از دیگر تبعات تغییرکاربری غیرمجاز است. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار