کد خبر: 1009733
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵
در سفر سرلشکر باقری به دمشق
ایران و سوریه نزدیک به هشت سال است که شانه‌به‌شانه در مقابل فشار تروریست‌های محور عبری-غربی-عربی در حال نبرد هستند و در این میان توانسته‌اند به توفیقات فراوانی نیز برسند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: در حالی که در سال‌های ابتدایی نبرد تروریست‌ها در حال تصرف دمشق بودند، ایران با کمک به سوریه و همراهی روسیه توانست بخش اعظم این کشور را از چنگال تروریست‌ها خارج کند و حالا و در شرایطی که ثبات به بخش مهمی از این کشور بازگشته تهران و دمشق در مسیر گسترش همکاری‌های اقتصادی و نظامی حرکت می‌کنند.

سفر روز گذشته سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح به دمشق در راستای گسترش و تثبیت همکاری‌های نظامی دو‌جانبه‌ای است که در تمام این مدت و با قدرت ادامه داشته است. نکته مهم این سفر نیز توافقنامه‌ای است که به منظور تقویت دفاع هوایی سوریه در مقابل تعرضات احتمالی بین دو کشور امضا شده است.

این توافقنامه در پایان مذاکرات سردار سرلشکر محمد باقری و سپهبد علی عبدالله ایوب، جانشین فرمانده کل ارتش و نیرو‌های مسلح سوریه، به امضای دو طرف رسید. دو طرف این توافقنامه را با هدف تقویت همکاری‌های نظامی و فنی در حوزه‌های مختلف فعالیت نیرو‌های مسلح دو کشور دوست و برادر ایران و سوریه و همچنین استمرار هماهنگی میان دو طرف برای مقابله با چالش‌ها و خطرات متعدد و رو به افزایش امضا کردند. همچنین هیئت‌های ارشد نظامی ایران و سوریه در پایان مذاکرات با صدور بیانیه‌ای تأکید کردند: ادامه مقابله با تروریسم تکفیری مورد حمایت برخی قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با هر نام و نشان از اهداف این توافقنامه است. دو طرف همچنین تأکید کردند، امضای توافقنامه نظامی همه‌جانبه در راستای اجرای منویات رهبران سیاسی و نظامی دو کشور صورت گرفت، تا در راستای ارتقای توانمندی‌های دفاعی تهران و دمشق و حفاظت از توانمندی‌های خود اتکایی شان در مقابل هر تجاوز خارجی احتمالی سهم مؤثری داشته باشد. رؤسای هیئت‌های ارشد نظامی ایران و سوریه در پایان دیدار‌ها و مذاکرات دوجانبه تأکید کردند، این توافقنامه نتیجه سال‌ها هماهنگی و همکاری نظامی، امنیتی و فنی در زمینه‌های مختلف بوده که در اقدامات مشترک در مبارزه با تروریسم طی سال‌های متمادی جنگ علیه سوریه آشکار شده است. سرلشکر محمد باقری و سپهبد علی ایوب همچنین تصریح کردند، هیئت‌های ارشد نظامی ایران و سوریه در مذاکرات دوجانبه خود آخرین تحولات سوریه را مورد بررسی قراردادند.

آنان برضرورت خروج همه نیرو‌های مسلح خارجی که به صورت غیر نظامی و بر خلاف میثاق‌نامه‌ها و قوانین بین المللی وارد سوریه شده‌اند، تأکید و اعلام کردند نیرو‌های یادشده مانع اصلی پاکسازی کامل گروه‌های تروریستی مسلح گسترش یافته در برخی مناطق سوریه هستند. دو طرف همچنین بر اهمیت ادامه همکاری‌ها و هماهنگی‌ها میان نیرو‌های مسلح دو کشور در راستای منافع عالی مشترک دو کشور دوست (ایران و سوریه) تأکید کردند. سردار باقری سه شنبه شب در رأس یک هیئت نظامی بلندپایه وارد دمشق شد.

همچنین علی عبدالله ایوب، وزیر دفاع سوریه گفت: اگر دولت‌های امریکا می‌توانستند کاری کنند که سوریه، ایران و محور مقاومت تسلیم شوند، حتی یک لحظه هم تأخیر نمی‌کردند.

وی افزود: هزینه‌های پایداری هر قدر هم که افزایش یابد، هزینه‌های آن کمتر از هزینه‌های تسلیم شدن خواهد بود.
وزیر دفاع سوریه تأکید کرد: قانون سزار با مردم سوریه در زمینه مواد غذایی و دارویی می‌جنگد و برای مقابله با پیامد‌های این قانون تلاش می‌کنیم.

وی همچنین گفت: اسرائیل شریک قدرتمند در جنگ علیه سوریه بود و گروهک‌های تروریستی بخشی از تجاوزگری‌های اسرائیل بودند.

وزیر دفاع سوریه افزود: ارتش سوریه که از سال ۲۰۱۱ با پایداری، ساختار حکومت را حفظ کرد، بدون تردید پیروز خواهد شد.

 اهمیت این توافقنامه برای تقویت دفاع هوایی سوریه از آنجا مشخص می‌شود که در طول سال‌های گذشته ارتش رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از ضعف پدافند هوایی این کشور ضربات فراوانی را به مواضع محور‌های مقاومت وارد کرده است. در طول سال‌های گذشته ایران توانسته نسل جدیدی از سامانه‌های پدافندی را وارد خدمت کند.
 
این سامانه‌ها تاکنون در حوزه نظامی عملکرد بسیار مناسبی داشته‌اند که نمونه آن سرنگونی پهپاد امریکایی با استفاده از سامانه سوم خرداد بوده است. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که آسمان سوریه با سامانه‌های ایرانی برای جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نا امن‌تر از گذشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار