کد خبر: 1009617
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
از ژوزه تا کالدرون داستان بدهی‌تراشی مدیران پرسپولیس
حکم پرونده کالدرون صادر شد و فیفا علاوه بر حق دادرسی، پرسپولیس را به پرداخت ۷۴۵ هزار دلار به کالدرون و دستیارانش (خواکین و والنسیا) محکوم کرد. طلبی که تنها یکی از شاهکار‌های مدیران بی‌کفایت فوتبال ایران است.
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: پرواضح بود که یک باخت دیگر در انتظار پرسپولیس است. تیمی که این روز‌ها در رقابت‌های لیگ و درون مستطیل سبز یکه‌تازی می‌کند، در خارج از میدان بازی و در نبرد مدیریت مثل همیشه باخت‌هایی سنگین را متحمل می‌شود، آن هم تنها به یک دلیل مهم؛ بی‌کفایتی مدیرانی که بار‌ها و بار‌ها نشستن روی صندلی مدیریتی این باشگاه را تجربه کرده‌اند و هر بار نیز بعد از بجا گذاشتن انبوهی از مشکلات فاجعه‌بار مسند قدرت را ترک کرده و رفته‌اند، بی‌آنکه کسی آن‌ها را موظف کند تا پاسخی بابت اشتباهات غیرقابل بخشودنی‌شان بدهند و حالا همانطور که مهدی علی‌نژاد، معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش هم می‌گوید رأی فیفا برای کالدرون جریمه نیست و طلب است و طلب کالدرون که تنها یکی از یادگاری‌های بجا مانده از مدیریت انصاریفرد در پرسپولیس است باید پرداخت شود.

ناسازگاری غیرمنطقی

شروع مرد آژانتینی در پرسپولیس چنگی به دل نمی‌زد، خصوصاً که بعد از موفقیت‌های خارق‌العاده برانکو انتظارات از سرمربی جدید خیلی بالا رفته بود، اما یک اولتیماتوم همه چیز را تغییر داد و پرسپولیس کالدرون در مسیری موفق گام برداشت. با این حال گویا این مسئله برای مدیریت باشگاه در اولویت نبود که بدون هیچ بهانه منطقی سر ناسازگاری با سرمربی تازه واردی گذاشته شد که اتفاقاً داشت خوب هم کار می‌کرد. در واقع مشکل از آنجا آب می‌خورد که کالدرون به‌رغم نتیجه‌گیری در تیم با آقایان در خصوص مسئله‌ای دیگر راه نمی‌آمد و همین هم دلیل خوبی بود که انصاریفرد باب مذاکره با یحیی را باز کند. هرچند که دور زدن کالدرون می‌توانست به گونه‌ای باشد که ضرر و زیانی روی دست پرسپولیس نگذارد، اما این هم جزو اولویت‌های آقایان نبود.

کالدرون راه نیامد!

کالدرون تأکید داشت که به جای جذب بازیکن خارجی، حق و حقوق بازیکنان تیم پرداخت شود، اما بسته گذاشتن دست مدیریت در جذب بازیکن خارجی می‌توانست به معنای گذشتن از حق دلالی بازیکن خارجی باشد. نگاهی که می‌توان آن را بدبینانه خواند، اما نیم‌نگاهی به روند جذب استوکس پرحاشیه و جدایی جنجالی او نشان می‌دهد که خیلی هم بدبینانه نیست اگر دلیل کنار گذاشتن کالدرون را باز گذاشتن دست مدیریت باشگاه در برخی مسائل حاشیه‌ای بخوانیم و بگوییم که کالدرون به دلیل راه نیامدن با آقایان بر سر برخی مسائل خاص بود که کنار گذاشته شد، آن هم به شکلی که بیشترین زیان را برای پرسپولیس به دنبال داشته باشد. مسئله‌ای که رسول‌پناه، سرپرست پرسپولیس نیز آن را تأیید می‌کند: «انصاریفرد، کالدرون را فراری داد و بعد از رفتنش هم از من مژدگانی خواست.»

تغییر پرهزینه

اگرچه حضور یحیی در پرسپولیس توانست از لحاظ فنی برای پرسپولیس خوب باشد و این تیم را در مسیر کسب چهارمین قهرمانی پیش ببرد، اما هزینه‌های هنگفتی روی دست باشگاه گذاشت. از یک‌سو قرارداد این مربی، از سوی دیگر مبلغ کلانی که بابت رضایتنامه او باید به شهرخودرو پرداخت می‌شد و از طرفی هم هزینه نجومی که کنار زدن غیرحرفه‌ای کالدرون برای سرخپوشان به دنبال داشت و حالا رقم آن بدون حساب حق دادرسی که آن هم به گردن پرسپولیس است ۵۸۰ هزار دلار برای قرارداد مرد آرژانتینی است، ۹۰ هزار دلار برای خواکین و ۷۵ هزار دلار هم برای والنسیا، دستیاران سرمربی رانده شده سرخپوشان!

این در حالی است که اگر مدیریت وقت بموقع مطالبات کالدرون را پرداخت می‌کرد، نه فقط می‌توانست در نیم‌فصل دوم خیلی ساده‌تر عذر او را بخواهد که چنین رقم درشتی را هم به بدهی‌های این باشگاه اضافه نمی‌کرد!

کاشانی دایی را سر لج انداخت

این نخستین بار نیست که بی‌کفایتی مدیریتی هزینه‌ای هنگفت روی دست پرسپولیس می‌گذارد. ۹ سال قبل نیز کاشانی چنین سناریویی را زمان سرمربیگری دایی در پرسپولیس برای این تیم نوشت. سرپرست موقت پرسپولیس که برای دومین بار بر مسند مدیریت این باشگاه می‌نشست با وجود دایی دستش برای خیلی از کار‌ها از جمله لیدرپروری و دخالت در امور تیم بسته بود، به همین دلیل در حالی که فصل هنوز به پایان نرسیده بود باب مذاکره با استیلی را باز کرد و علنی شدن این ماجرا باعث دلخوری دایی شد و او را بر آن داشت تا با سماجت به دنبال دریافت تمام و کمال مطالباتش بدون کوچک‌ترین تخفیفی به پرسپولیس باشد. حال آنکه داستان دایی هم می‌توانست خیلی ساده‌تر به نقطه پایان برسد اگر آقایان به خاطر مسائلی دیگر کار را به لجبازی نمی‌کشاندند.

هزینه ۱۰ میلیاردی رویانیان

رویانیان هم پیشتر چنین هزینه هنگفتی را روی دست پرسپولیس گذاشته بود. رقمی ۱۰ میلیاردی که به دلیل بی‌کفایتی مدیریتی آقایان از جیب پرسپولیس و بیت‌المال پرداخت شد، آن هم در زمانی که دلار اینگونه سرسام‌آور بالا نرفته بود!

ظاهر امر نشان می‌داد که مدیرعامل وقت پرسپولیس از عملکرد ژوزه رضایت کامل نداشت، اما طبق قرارداد نمی‌توانست او را به راحتی کنار بگذارد، به همین دلیل طی اقدامی عجیب از تبعید این مربی به تیم‌های پایه خبر داد. رویانیان شاید تصور می‌کرد در ستاد سوخت است و می‌تواند یک کارمند را به دلخواه از یک مجموعه به مجموعه‌ای دیگر منتقل کند و آب از آب تکان نخورد، اما مانوئل با فیلمبرداری از تصمیمات مدیریت باشگاه که او را به زمین تمرین راه ندادند و مدارکی که در دست داشت راهی فیفا شد. صدالبته رویانیان مثل انصاریفرد و دیگر مدیران پرسپولیس و فوتبال ایران قاطعانه گفت که ژوزه راه به جایی نمی‌برد، اما شکایت او یکی از سنگین‌ترین پرونده‌های مالی را برای پرسپولیس به دنبال داشت و سرخپوشان مجبور به پرداخت مبلغی حدود ۱۰ میلیارد تومان به مانوئل شدند، فقط، چون رویانیان هم مانند دیگر مدیران فوتبال ایران سررشته‌ای از مدیریت و فوتبال حرفه‌ای نداشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار