کد خبر: 1009614
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
چند وقتی بود که شایعه‌هایی در مورد انتقال ماهی کلیکا به سمت آب‌های مشترک ایران روسیه در دریاچه خزر منتشر می‌شد. انتقالی که باعث می‌شد ماهی‌های خاوریاری برای سیر کردن شکم‌شان به سراغ این ماهی بروند و نتیجه کار هم مشخص است. خاویار خزر به دست روس‌ها می‌افتد. حالا با شروع فصل صید کلیکا در دریای خزر و اوضاع خراب میزان این ماهی‌ها می‌تواند تا حدودی جامه حقیقت بر تن شایعه‌های قبلی کند. بخصوص وقتی که رئیس اتحادیه کیلکاگیران مازندران گفته از ۱۵ خرداد صید شروع شده، اما هنوز به صید مطلوب و ایده‌آل نرسیدیم.
سید احمد هاشمی اشکا
سرویس ایران جوان آنلاین: کلیکا جزو ماهی‌هایی است که فصل صیدش از خرداد ماه آغاز و تا اسفند ماه صیادان را به سمت خود می‌کشد. این ماهی که طرفداران خاص خودش را دارد برای کنسرو شدن و صادرات بسیار مطلوب است. با اینکه صیادان زیادی در مازندران از راه صید ماهی کلیکا امرار معاش می‌کنند، اما امسال وضع صید خوب نیست و گویی یک نفر قبل از صیادان مازنی به سراغ این ماهی‌ها رفته و آن‌ها را در تور خود ریخته و برده.

تلاش زیاد و عایدی کم

تقریباً یک ماهی از شروع صید کیلکا در دریای خزر می‌گذرد و به گفته صیادان اوضاع صید خوب و رضایت‌بخش نیست. آن‌طور که صیادان می‌گویند وضعیت صید ماهیان کیلکا نسبت به سال‌های قبل بسیار نگران کننده است. زیرا در سال‌های گذشته وضعیت صید به مراتب بهتر از حال حاضر بوده.

در همین رابطه رئیس اتحادیه کیلکاگیران مازندران با تأیید اینکه ار میانه‌های خرداد ماه صید شروع شده، اما اصلاً قابل قبول نیست، گفته: «طی دو شب گذشته حدود ۲۰۰ کیلوماهی کیلکا صید کردیم که بسیار ناچیز است.» مهرداد قلی‌پور با اشاره به اینکه سه ماهی برای رسیدگی به وضعیت ذخایر آبزیان به دلیل تعطیلی فعالیت به دریا نرفته بودیم وهمه این مسائل در وضعیت صید تأثیرگذار است، به مهر گفت: «احتمال دارد وضعیت صید در ماه‌های بعدی بهتر شود، اما اتفاق بد آنجا است که طبق بررسی وضعیت صید در سال‌های قبل، در حال حاضر میزان صید کاهش چشمگیری یافته است.»

صید فقط در ۱۵۰ روز

در حال حاضر اتحادیه کیلکاگیران ۴۸۰ سهامدار دارد و با احتساب افراد و کارگران شاغل، کارگران روزمزد و فعالان بخش‌های مختلف بیش از هزار و ۵۰۰ خانوار در این رسته فعالیت می‌کنند.

بر همین اساس شناور‌های صید کیلکا بیشتر در مسیر‌های دریایی بابلسر و امیرآباد فعالیت دارند و روزانه ۱۲ ساعت به صید مشغول هستند. با اینکه فصل صید ماهیان کیلکا تا پایان اسفندماه ادامه دارد، اما به گفته رئیس اتحادیه کیلکاگیران، تجربه نشان داده که به دلیل شرایط نامناسب جوی و مسائل دیگر، فقط ۱۵۰ روز می‌توان به صید پرداخت. قلی‌پور سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی را از جمله دغدغه‌های فعالان این عرصه عنوان کرده و خواستار توجه مسئولان برای تحقق این خواسته قانونی و منطقی است.

صید کلیکا در حالی بعد از حدود ۷۰ روز صید ماهی کیلکا از دریای خزر آغاز شده که با توجه به اینکه فصل بهار زمان تخم‌ریزی و تولید مثل کیلکاست صید این ماهی در این زمان ممنوع است. با اینکه پیش‌بینی شده امسال ۶ هزار تن کیلکا از دریای خزر صید شود، اما صید‌های اولیه نتوانسته رضایت صیادان را جلب کند. آنچوی، چشم درشت و معمولی سه گونه ماهی کیلکا موجود در دریای خزر است که صیادان امیدوارند چشم‌شان به دیدن هزاران قطعه از آن‌ها روشن شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار