کد خبر: 1009320
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
با قرمز شدن وضعیت ۱۸ استان کشور به خاطر شیوع بیماری کرونا، و درست زمانی که کارد به استخوان رسید، دوباره محدودیت‌هایی اعمال و تهدید‌هایی برای اجرایی نشدن آن‌ها صورت گرفت. با اینکه نباید تمام محدودیت‌های قبلی به یکباره برداشته می‌شدند، اما این کار انجام شد و مردم هم با بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و در پیش گرفتن سفر‌های غیرضروری، کاری کردند تا یکبار دیگر کرونا با اوج‌گیری خود و ابتلای شهروندان، آمار مرگ و میر‌ها را بالا ببرد.
حوریه ملکی
سرویس ایران جوان آنلاین: از همان روز‌های اول ورود کرونا به ایران، برخی از استان‌ها بعد از اینکه صدمات ناشی از کرونا را درک کردند، با رعایت اصول بهداشتی اجازه ندادند تعداد زیادی از شهروندانشان به این بیماری آلوده شوند. گلستان یکی از همین استان‌هاست که بعد از اینکه موج اول کرونا را به سلامت پشت سرگذاشت حالا به خاطر بی‌توجهی شهروندانش و مسافرانی که از هیچ قاعده و قانونی پیروی نمی‌کنند، به روز‌هایی می‌رسد که از وضعیت قرمز عبور کرده و از هشدار جدی حرف می‌زنند. روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم، فاجعه اسفندماه تکرار می‌شود، گفت: «وضعیت کرونا در گرگان رو به قرمز شدن است. در استان هم اکنون بیش از ۶۷۴ بیمار کرونایی بستری بوده و تصمیمات جدیدی که در ستاد ملی کرونا گرفته شد، اجرایی خواهد شد.» عبدالرضا فاضل با بیان اینکه همه کارکنان و کارمندان باید در محیط کار از ماسک استفاده کرده و به مراجعان فاقد ماسک هم خدمت‌رسانی نمی‌شود، ادامه داد: «در اول خرداد هشت شهرستان سفید داشتیم، اما هم اکنون چهار شهرستان در وضعیت زرد بوده و بقیه قرمز هستند که با ادامه این روند پیک اسفندماه دور از انتظار نیست.» وی با تأکید بر اینکه ۳۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌های گنبدکاووس بستری بوده و اوضاع سایر بیمارستان‌ها در کلاله، مینودشت و مناطق شرقی هم خوب نیست، گفت: «اگر مردم رعایت نکنند با مشکل خدمات‌رسانی و کمبود اکسیژن و تخت روبه‌رو خواهیم شد و باید تصمیم عاجلی گرفته شود.» طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم اکنون ۱۰۹ بیمار در ICU بستری بوده و ۴۴ نفر هم به دستگاه متصل هستند.

ممنوعیت برگزاری مراسم در استان فارس

استان فارس روز‌های سختی را تجربه می‌کند و از روز گذشته محدودیت‌های جدید مقابله با ویروس کرونا در این استان اجرایی شد. جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه براساس اعلام مراجع ذیربط در استان فارس چهار شهرستان جهرم، فسا، لارستان و گراش دارای وضعیت قرمز هستند و محدودیت‌ها در این شهرستان‌ها بیش از سایر شهرستان‌ها برقرار خواهد شد، گفت: «در این شهرستان‌ها دانشگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، مدارس، حوزه‌های علمیه، استخر‌های سرپوشیده، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان سرا‌ها و سایر آموزشگاه‌ها و کتاب خانه‌ها تعطیل خواهند بود.» عبدالرضا قاسم‌پور با بیان اینکه مترو و اتوبوس‌های حمل و نقل شهری و همچنین پارک‌ها به مدت یک هفته تعطیل خواهد بود، ادامه داد: «شهرداری شیراز مکلف است تا شرایط لازم برای اجرایی شدن این قوانین را فراهم کرده و بر روند اجرایی شدن این مصوبه نیز نظارت داشته باشد لازم به ذکر است که به مدت یک هفته در تمامی ۳۶ شهرستان فارس تمامی مراسم‌های خانوادگی و همایش‌ها نظیر مراسم ترحیم و عقد و عروسی و تجمع‌های علمی ملغی اعلام شده است. البته اگر شرایط عادی در فارس ایجاد شد محدودیت‌ها بازخواهند گشت، اما اگر شرایط به همین منوال باشد محدودیت‌ها ادامه‌دار می‌شود.»

ابتلای ۳۰۰ نفر از کادر درمان کرمان

در البرز، محدودیت‌ها برای پنج شهرستان در نظر گرفته شده و به گفته استاندار اگر در کرج نیز وضعیت قرمز شود، این محدودیت‌ها اعمال خواهد شد. عزیزاله شهبازی جزییات مصوبه ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا برای شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز را اعلام کرده و گفت: «محدودیت‌ها شامل تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسرا‌ها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌هاست.» وی با اشاره به تعطیلی استخر‌های سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی گفت: «مساجد و مصلی‌ها نیز تعطیل است و از برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها نیز جلوگیری می‌شود.» کرمان نیز کماکان روز‌های کرونایی پراسترس و پرتلفاتی را پشت سرمی‌گذارد. در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به اینکه به قله پیک طغیان کرونا رسیده‌ایم، گفته: «ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در جنوب استان کرمان تکمیل شده است.» اصغر مکارم افزود: «شهرستان‌های جنوب کرمان در حال حاضر در یک پیک قابل توجهی قرار دارند که به خصوص از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه به بعد آغاز شد. در این مدت از نظر مراجعات، موارد بستری و فوت رشد فزاینده‌ای داشته‌ایم و می‌توان گفت در طول سه روز اخیر به قله این پیک رسیده‌ایم.» وی تصریح کرد: «متأسفانه ۳۰۰ مورد از مبتلایان مربوط به همکاران ما بوده‌اند که هم از افراد بخش کرونا و هم مربوط به سایر بخش‌های دیگر بوده‌اند که به جز یک مورد که نیروی یکی از شرکت‌های خدماتی در کهنوج بوده که دارای سن بالا و بیماری زمینه‌ای بوده است، مورد فوت یا بستری را از همکاران نداشتیم. در مجموع کادر بهداشت و درمان در این شرایط دچار خستگی شده‌اند و اگر که با همین شرایط وضعیت ادامه پیدا کند، قطعاً از نظر پرسنل، روحیه آن‌ها و امکانات دچار مشکل خواهیم شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار