کد خبر: 1009317
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
نگاهی به نقش پررنگ شهرام هروی سرمربی تیم‌ملی در موفقیت‌های جهانی و آسیایی کاراته
موفقیت‌های هروی با تیم ملی کاراته بار دیگر شایستگی‌های مربی ایرانی را به رخ کشیده است، مربیانی که در بیشتر مواقع با وجود کارنامه درخشانی که داشته‌اند، مورد بی‌مهری‌های زیادی قرار گرفته‌اند و آن طور که شایسته‌شان بوده، مورد تقدیر قرار نگرفته‌اند
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: کاراته از آن رشته‌هایی است که در سال‌های اخیر هر مسابقه‌ای رفته، دست پر برگشته است، می‌خواهد قهرمانی آسیا باشد یا قهرمانی جهان یا لیگ جهانی، هر مسابقه‌ای که کاراته‌کا‌های کشورمان روی تاتامی رفته‌اند، دست‌شان بالا رفته و با یک دوجین مدال رنگارنگ به ایران بازگشته‌اند. با این ظرفیت و پتانسیل دیگر همه روی کاراته در بازی‌های المپیک به عنوان یکی از رشته‌هایی که می‌تواند ایران را صاحب مدال کند، حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و چند مدال برایشان کنار گذاشته‌اند تا یک رشته دیگر هم به رشته‌های پرامیدی که می‌توان به آن‌ها برای مدال المپیک امید داشت، اضافه شود. در چنین شرایطی اگر المپیک عقب نمی‌افتاد و کرونا همه برنامه‌های ورزش دنیا را به‌هم نمی‌ریخت، باید کم‌کم خودمان را آماده درخشش کاراته‌کا‌ها روی تاتامی توکیو می‌کردیم تا شاگردان شهرام هروی که در پنج سال اخیر حسابی برای کشورمان در آسیا و جهان گل کاشته‌اند، با درخشش در المپیک، کارنامه درخشان شان را کامل کنند.

با این حال یک ویروس خطرناک، شیرینی اولین حضور کاراته در المپیک که آخرین آن هم هست، یک سال به تأخیر انداخت تا یک سال و یک ماه دیگر منتظر بمانیم تا طعم خوش مدال‌های بچه‌های کاراته را زیر زبان‌مان مزمزه کنیم و برایشان مانند تمام افتخاراتی که در سال‌های گذشته در رقابت‌های جهانی و آسیایی آورده‌اند، این بار روی تاتامی المپیک کف بزنیم و هورا بکشیم. به خصوص که در بخش مردان با ستاره‌های عنوان‌داری که کاراته ایران دارد، خیلی‌ها انتظار دارند که بچه‌های کاراته با خوش‌رنگ‌ترین مدال‌هایی که می‌شود از توکیو گرفت، عکس یادگاری بگیرند.

برگ برنده‌ای به نام مربی داخلی

نام شهرام هروی با موفقیت‌های کاراته گره خورده است، سرمربی موفق تیم ملی کاراته که در سال‌های اخیر نقش زیادی در درخشش کاراته‌کا‌های کشورمان داشته است. هروی ۴۷ ساله، اردیبهشت سال ۹۵ بود که حکم سرمربیگری تیم ملی کاراته را گرفت تا به این رشته سر و سامانی بدهد. کاراته همواره یکی از رشته‌هایی بود که ظرفیت بالایی برای مدال‌آوری در مسابقات بین‌المللی داشت و باید مربی‌ای پای کار می‌آمد که بتواند این ظرفیت را به صورت کامل‌تری شکوفا کند تا این رشته مدال‌های بیشتری را در مسابقاتی که اعزام می‌شد، درو کند و پرچم کشورمان بیشتر از قبل بالا برود.

البته هروی پیش از این حکم و در دهه ۸۰ در مقاطع مختلف به عنوان مربی در کادر فنی تیم ملی کاراته در رده‌های مختلف فعالیت کرده بود و حالا نوبت آن رسیده بود تا به عنوان سرمربی و نفر اول هدایت کاراته بزرگسالان را بر عهده بگیرد. امروز در حالی بیش از چهار سال از آمدن هروی به تیم ملی کاراته مردان می‌گذرد که نتایج حضور این مربی جوان به خوبی قابل مشاهده است و کاراته ایران از سال ۲۰۱۶ به بعد توانسته هم در رقابت‌های قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا یکی از تیم‌هایی باشد که با قرار گرفتن در بین دو تیم اول، کشورمان را به عنوان یکی از قطب‌های کاراته دنیا مطرح کند.

موفقیت‌های هروی با تیم ملی کاراته بار دیگر شایستگی‌های مربی ایرانی را به رخ کشیده است، مربیانی که در بیشتر مواقع با وجود کارنامه درخشانی که داشته‌اند، مورد بی‌مهری‌های زیادی قرار گرفته‌اند و آن طور که شایسته‌شان بوده، مورد تقدیر قرار نگرفته‌اند. نمونه آن رضا مهماندوست سرمربی موفق تیم ملی تکواندوی کشورمان بود که به‌رغم تاریخ‌سازی با تکواندو و گرفتن جشن قهرمانی جهان در خاک کره که مهد این رشته رزمی است، با بی‌توجهی مسئولان از تیم ایران کنار گذاشته شد و هدایت تیم کشور آذربایجان را بر عهده گرفت.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد عملکرد فنی فوق‌العاده مربیان ایرانی که شهرام هروی در رشته کاراته یکی از این مربیان است، باید بیشتر از گذشته مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و به همان اندازه که از هروی و شاگردانش در رقابت‌های مختلف بین‌المللی انتظار وجود دارد، حمایت‌های لازم هم صورت بگیرد تا مربیانی مانند هروی که پایه‌گذار موفقیت رشته‌ای مانند کاراته شده‌اند، دلسرد و بی‌انگیزه نشوند. به طور قطع رسیدگی به وضعیت مربیان موفق داخلی و حمایت‌هایی که باید از آن‌ها صورت بگیرد، کوچک‌ترین انتظاری است که از متولیان ورزش می‌رود. به طور قطع حمایت از مربی ایرانی علاوه بر دلگرمی آنها، سبب می‌شود تا مربیان داخلی با انگیزه بالاتری، شاگردانش را برای موفقیت کشورمان هدایت کند.

نایب‌قهرمانی تاریخی

ابتدا موفقیت‌های کاراته با هروی را در مسابقات قهرمانی جهان مرور می‌کنیم. مسابقات جهانی ۲۰۱۶ اتریش که در شهر لینر اتریش برگزار شد، اولین حضور کاراته با مربی جوانش در رقابت‌های جهانی بود. در این مسابقات تیم کشورمان توانست با ۳ مدال طلای امیر مهدی‌زاده در منهای ۶۰ کیلوگرم، سجاد گنج‌زاده در مثبت ۸۴ کیلوگرم و تیم کومیته تیمی کشورمان در کنار دو برنز ذبیح‌الله پورشیب در منهای ۸۴ کیلوگرم و علی‌اصغر آسیابری در منهای ۷۵ کیلوگرم به مقام سوم جهان دست پیدا کند. این در شرایطی بود که در دوره قبلی این رقابت‌ها که سال ۲۰۱۴ در برمن آلمان برگزار شد تیم کاراته کشورمان در رده‌بندی نهایی در رده ششم قرار گرفته بود و با حضور هروی توانست در دوره بعد با سه پله صعود، سوم جهان شود.

روند صعودی کاراته با شهرام هروی در مسابقات جهانی ادامه پیدا کرد و در قهرمانی جهان ۲۰۱۸ که در مادرید اسپانیا برگزار شد، کاراته‌کا‌های کشورمان با یک پله صعود در جدول رده‌بندی نایب‌قهرمان جهان شدند و بهترین مقام کاراته ایران را در رقابت‌های جهانی به دست آوردند.

در این رقابت‌ها تیم ایران در بخش کومیته تیمی برای سومین دوره متوالی مدال طلا گرفت و قهرمان شد و تیم کاتای کشورمان برنز گرفت. در بخش انفرادی نیز بهمن عسگری در منهای ۷۵ کیلوگرم قهرمان جهان شد، سجاد گنج‌زاده در مثبت ۸۴ کیلو نقره گرفت، ذبیح‌الله پورشیب در منهای ۸۴ کیلوگرم و هومن درفشی‌فر در منهای ۶۷ کیلوگرم دو مدال برنز برای کشورمان به ارمغان آوردند تا تیم کشورمان نایب قهرمانی جهان را در اسپانیا جشن بگیرد.

هت‌تریک نایب قهرمانی

موفقیت‌های کاراته در قهرمانی آسیا هم با سرمربی جوانش ادامه پیدا کرد، چهاردهمین دوره رقابت‌های کاراته ۲۰۱۷ قهرمانی آسیا که به میزبانی آستانه قزاقستان برگزار شد، اولین رقابت آسیایی هروی با شاگردانش بود. همان طور که در جهانی کاراته با حضور هروی شاهد صعود در جدول رده‌بندی بودیم، در آسیا هم این روند ادامه پیدا کرد و تیم کشورمان که در دوره قبلی در سال ۲۰۱۵ در رده سوم جدول مدال‌ها قرار گرفته بود، در سال ۲۰۱۷ نایب‌قهرمان شد و یک پله صعود کردیم. در این دوره در بخش مردان، در بخش کومیته تیمی، تیم ایران طلا گرفت و قهرمان شد. در کومیته انفرادی، امیر مهدی‌زاده در منهای ۶۰ کیلوگرم و بهمن عسگری در منهای ۷۵ کیلوگرم طلایی شدند، مجید حسن‌نیا در منهای ۵۵ کیلوگرم و سجاد گنج‌زاده در مثبت ۸۴ کیلوگرم نقره گرفتند و مهدی خدابخشی در منهای ۸۴ کیلوگرم برنز گرفت. در قسمت تیمی کاتا هم ایران نقره گرفت.

در پانزدهمین دوره تیم کشورمان با شهرام هروی باز هم نایب قهرمانی در آسیا را تکرار کرد. در قهرمانی آسیا ۲۰۱۸ که به میزبانی امان در اردن برگزار شد، تیم کشورمان در بخش کومیته تیمی برای دومین دوره متوالی طلا گرفت و قهرمان شد. در کومیته انفرادی حسن‌نیا در منهای ۵۵ کیلوگرم و صالح اباذری در مثبت ۸۴ کیلوگرم طلا گرفتند، علی‌اصغر آسیابری در منهای ۷۵ کیلوگرم به مدال نقره رسید و مهدی خدابخشی در منهای ۸۴ کیلوگرم مدال برنز دوره گذشته‌اش را تکرار کرد.

شانزدهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۹ در حالی به میزبانی تاشکند ازبکستان برگزار شد که باز هم تیم کشورمان پس از ژاپن که به عنوان مهد کاراته، قهرمان بلامنازع این رقابت‌هاست به سومین نایب قهرمانی دست پیدا کرد و هت‌تریک کرد. در تاشکند هم در بخش کومیته تیمی، تیم کشورمان برای سومین دوره متوالی قهرمان شد و مدال طلا گرفت. در کومیته انفرادی هم ذبیح‌الله پورشیب در منهای ۸۴ کیلوگرم مدال طلا گرفت، سجاد گنج‌زاده در مثبت ۸۴ کیلوگرم و بهمن عسگری در منهای ۷۵ کیلوگرم مدال برنز کسب کردند. در بخش کاتای تیمی هم، تیم کشورمان به مدال برنز رسید.

حالا نوبت المپیک است

پس از موفقیت‌های قابل توجه در قهرمانی آسیا و جهان، حالا شهرام هروی شاگردانش را آماده حضور در المپیک می‌کند، رقابت‌هایی که با توجه به نتایج درخشان کاراته در سال‌های اخیر، انتظار‌ها را از کاراته‌کا‌های کشورمان بالا برده است. توکیو ۲۰۲۰ اولین و البته آخرین حضور کاراته در رقابت‌های المپیک است، مسئله‌ای که سبب شده تا شاگردان هروی تمام تلاش‌شان را در یک سالی که تا شروع المپیک باقی مانده به کار برده و از تنها شانسی که برای درخشش در بزرگ‌ترین میدان ورزشی دنیا به آن‌ها داده شده، نهایت استفاده را ببرند و مدال باارزش المپیک را هم به ویترین مدال‌های جهانی و آسیایی‌شان اضافه کنند. برای حضور کاراته کشورمان در المپیک تا امروز سهمیه بهمن عسگری قطعی شده و یک رقابت جذاب بین ذبیح‌الله پورشیب و سجاد گنج‌زاده را برای سهمیه دوم آقایان برای المپیک شاهد خواهیم بود. امیر مهدی‌زاده با آن همه تجربه و مدال هم عزمش را جزم کرده تا کارنامه‌اش را با حضور در المپیک تکمیل کند و در مسابقات آزاد که بهار سال آینده برگزار می‌شود سهمیه بازی‌های توکیو را کسب کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار