کد خبر: 1009186
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
مثبت اعلام شدن تست کرونای ۱۱ بازیکن فولاد و ۱۳ بازیکن استقلال، شرایط نگران‌کننده‌ای را برای نوزدهمین دوره لیگ برتر به وجود آورده است.
سعید احمدیان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: وقتی نه نظارتی باشد و نه پروتکلی جدی گرفته شود، نتیجه‌اش می‌شود وضعیت این روز‌های لیگ کرونا‌زده فوتبال ایران، رقابت‌هایی که پس از دو هفته که از شروع مجدد آن می‌گذرد، تست‌های مثبت کرونای آن به حدی نگران‌کننده است که برخی می‌گویند همین امروز باید سازمان لیگ، پرونده لیگ نوزدهم را ببندد و به آن خاتمه دهد. روز جمعه پس از اینکه باشگاه فولاد از مثبت شدن تست کرونای ۱۶ بازیکن و عضو کادر فنی‌اش خبر داد، دیروز هم استقلالی‌ها، هواداران فوتبال را شوکه و البته نگران کردند. آن‌ها ظهر دیروز اعلام کردند که تست ۱۳ بازیکن این تیم مثبت شده است. بالا بودن آمار کرونایی‌ها در دو تیم فولاد و استقلال سبب شده لیگ برتر دو هفته پس از شروع دوباره به شدت درگیر کرونا شود. در حالی آمار بالای کرونای بازیکنان و کادرفنی در دو تیم فولاد و استقلال وضعیت نگران‌کننده‌ای را بر لیگ برتر حاکم کرده است که این دو تیم اولین بازی لیگ ایران را در دوران پساکرونا در چهارم تیر‌ماه در چارچوب یک بازی عقب افتاده برگزار کردند، آن هم در اهواز، شهری که منطقه قرمز بود و کرونا در این شهر اوج گرفته بود.

کرونا به جان فولاد و استقلال

فولاد و استقلال اولین تیم‌های لیگ برتری هستند که دیروز با اعلام تست‌های مثبت بازیکنان‌شان در آستانه برگزاری هفته بیست و سوم، زنگ خطر برای فوتبال ایران به صدا درآمده است. دیروز باشگاه فولاد به صورت رسمی اعلام کرد که تست کرونای  ۱۱ بازیکن و پنج همراه تیم فولاد مثبت شده است. سعید آذری، مدیرعامل فولاد نیز روز گذشته در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت: «طبق محاسباتی که در دنیا صورت گرفته بود، اکنون مجدداً ایران و برخی کشور‌ها به پیک دوم نزدیک شده‌اند. در این شرایط ما باید چکار کنیم، آیا باید فوتبال بازی کنیم تا یک عده بمیرند تا ببینیم چه کسی درست می‌گوید؟ آیا راستی‌آزمایی این موضوع با مرگ یک فوتبالیست اتفاق می‌افتد؟ وقتی فولاد بعد از بازی با ماشین‌سازی تست می‌دهد و تست کرونای شش بازیکنش مثبت می‌شود، مشخص است که در تست بعدی نیز تعداد این نفرات دو برابر خواهد شد و امروز هم مشخص شده که ۱۱ بازیکن تیم به کرونا مبتلا شده‌اند. من با جان بازیکنانم بازی نمی‌کنم، چراکه جان انسان‌ها برایم مهم‌تر از فوتبال است.»

استقلالی‌ها هم ظهر روز گذشته پس از شایعاتی که صبح دیروز درباره ابتلای برخی بازیکنان این تیم به کرونا منتشر شده بود، به صورت رسمی این اخبار را تأیید و اعلام کردند که تست شش بازیکن آن‌ها مثبت اعلام شده و برخی بازیکنان نیز مشکوک به کرونا هستند.

دکتر کاوه ستوده در گفتگو با رسانه رسمی باشگاه استقلال، در خصوص جواب تست‌های اعضای تیم استقلال اینطور توضیح داد: «جمعه پیش از شروع تمرین تیم فوتبال استقلال از اعضای این تیم تست کرونا گرفته شد. با اعلام نتایج این تست، شش بازیکن تست‌شان مثبت اعلام شده و تعدادی از بازیکنان هم مشکوک به ابتلا بودند که از آن‌ها تست مجدد گرفته شده و بعد از اعلام نتیجه این تست، از طریق رسانه رسمی این باشگاه اطلاع‌رسانی می‌شود.»

با این حال استقلالی‌ها نگران افزایش کرونایی‌های تیم‌شان هستند. دکتر امین نوروزی، معاون پزشکی باشگاه استقلال در این باره عنوان کرد: «این را هم در نظر بگیرید کسانی که مبتلا بودند، روز گذشته در کنار سایرین تمرین کردند و ممکن است ناقل باشند و باعث شیوع این بیماری شوند. دوستان ما در سازمان لیگ باید نسبت به افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند پاسخگو باشند.» در همین راستا عصر دیروز تست کرونای هفت بازیکن دیگر استقلال نیز مثبت اعلام شد تا آمار مبتلایان این تیم به ۱۳ نفر برسد.

فولاد – استقلال، کانون شیوع بود؟

اگر اواخر سال گذشته برگزاری بازی لیورپول و اتلتیکو در لیگ قهرمانان اروپا، مهم‌ترین عامل شیوع کرونا در انگلیس عنوان شد، حالا با بالا رفتن آمار کرونایی‌های لیگ برتر، به خصوص در دو تیم فولاد و استقلال، آبی‌ها معتقدند که بازی فولاد – استقلال در شروع دوباره لیگ نوزدهم عامل کرونایی شدن این تیم بوده است. چهارشنبه چهارم تیر‌ماه در شرایطی این دو تیم در یک بازی عقب افتاده از لیگ نوزدهم به مصاف هم رفتند که وضعیت استان خوزستان و شهر اهواز از سوی وزارت بهداشت قرمز اعلام شده بود و کرونا در این استان اوج گرفته بود، به طوری که آمار بالای ابتلا و مرگ در این استان، خوزستان را به یکی از بحرانی‌ترین کانون‌های شیوع کرونا در کشورمان تبدیل کرده بود.

با وجود شرایط بحرانی اهواز، مسئولان سازمان لیگ که پیش از شروع دوباره لیگ اعلام کرده بودند مسابقات تنها در شهر‌های سفید برگزار می‌شود، دستورالعمل‌شان را زیر پا گذاشتند و مجوز برگزاری بازی فولاد و استقلال در اهواز صادر شد و مهدی سیدعلی سوت این مسابقه را که با جنجال‌های زیادی نیز همراه بود به صدا درآورد.

حالا ۱۱ روز پس از بازی فولاد و استقلال در دو روز اخیر و آمار بالای تست مثبت بازیکنان دو تیم، این مسابقه در کانون توجهات قرار گرفته است. با توجه به آمار بالای بازیکنان و کادر تیم‌های استقلال و فولاد، شرایط نگران‌کننده‌ای بر این دو تیم حاکم شده است. آبی‌پوشان انگشت اتهام را به سمت بازی با فولاد گرفته‌اند. از آنجایی که برخی بازیکنان استقلال مانند وریا غفوری علائم ابتلا به کرونا را از چند روز قبل داشتند، حالا استقلالی‌ها معتقد هستند که در سفر به اهواز و دیدار با فولاد این ویروس به اردوی آبی‌ها رسیده است. اعضای تیم استقلال در سفر به اهواز نسبت به رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در هواپیما نیز گلایه‌مند بودند. بهزاد غلامپور، مربی دروازه‌بان‌های استقلال در این باره دیروز به خبرگزاری فارس گفت: «بچه‌های تیم ما در سفر به اهواز کرونا گرفتند.»

بازی‌های استقلال و فولاد لغو می‌شود؟

با وجود آمار نگران‌کننده بازیکنان کرونایی فولاد و استقلال، خبری از لغو بازی‌های این دو تیم نیست و سازمان لیگ و ستاد کرونا در ورزش در حال انداختن توپ به زمین یکدیگر هستند. فرهاد مرادی، دبیر ستاد مقابله با کرونا در ورزش دیروز در مصاحبه‌ای گفت: «در صورتی که نمونه ۲۵ درصد تیم مثبت باشد در این صورت سازمان لیگ تصمیم می‌گیرد که کل تیم به قرنطینه برود یا همان بازیکنانی که نمونه‌شان مثبت شده قرنطینه شوند.»

با این حال صادق درودگر، عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ معتقد است که ستاد کرونا در ورزش در این باره باید تصمیم بگیرد: «برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف ورزشی در اختیار فدراسیون‌ها و سازمان‌های لیگ نیست. ستاد کروناست که تصمیم می‌گیرد رستوران‌ها باز شوند، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل شوند یا بازی‌ها برگزار شود یا نشود. همه این‌ها به دستور نهاد‌های بالادستی است و ما هم تابع آن‌ها هستیم. آن‌ها به مسائل اشراف دارند و تصمیمات کلان می‌گیرند و ما مجری هستیم. این‌ها تصمیماتی است که مسئولانی که زیر نظر آن‌ها کار می‌کنیم باید اتخاذ و به ما اعلام کنند. ما هم مجری مصوبات ستاد کرونا هستیم.»

در چنین شرایطی با وجود مخالفت سازمان لیگ با لغو بازی‌های استقلال و فولاد مقابل حریفان‌شان این دیدار‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

لیگ کرونا‌زده به پیش می‌رود

با وجود مثبت اعلام شدن تست کرونای ۱۱ بازیکن فولاد و ۱۳ بازیکن استقلال، هفته بیست و سوم بازی‌های لیگ برتر که دیشب با انجام سه بازی آغاز شده بود، امشب با برگزاری پنج مسابقه باقی مانده به پایان می‌رسد. طبق برنامه اعلام شده از سوی سازمان لیگ استقلال در صورت لغو نشدن بازی‌اش از ساعت ۲۰:۳۰ میهمان پارس‌جنوبی جم است و گل‌گهر سیرجان هم به مصاف شهرخودرو می‌رود. از ساعت ۲۱ نیز نفت مسجدسلیمان با ماشین‌سازی روبه‌رو می‌شود، نساجی مازندران با فولاد مسابقه می‌دهد و سایپا هم میزبان سپاهان است. مگر اینکه امروز تصمیم جدیدی گرفته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار