کد خبر: 1009158
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
در حالی که هنوز ابعاد حادثه در سایت غنی‌سازی نطنز از سوی مراکز رسمی اعلام نشده، رسانه‌های رژیم صهیونیستی به دنبال نوعی ادبیات سازی برای ضربه به مراکز هسته‌ای هستند که این مسئله می‌تواند امنیت جهانی را نیز با خطر روبه‌رو کند و نمی‌توان انتظار داشت که این اقدامات در دایره سبک‌مغزی‌های رژیم صهیونیستی و ترامپ باقی بماند.
مهدی پورصفا
سرویس سیاسی جوان آنلاین: انفجار در سایت نطنز هنوز هم یکی از مهم‌ترین محور‌های گمانه‌زنی‌های خبری و فضاسازی‌های رسانه‌ای است. روشن نیست که دقیقاً علت این حادثه چه بوده، اما سخنگوی دبیرخانه شورای امنیت ملی از اعلام دلیل رسمی آن در موقعیتی مناسب خبر داده و علت تأخیر در اعلام آن را ملاحظات امنیتی اعلام کرد. در طرف مقابل برخی نشریات خارجی همچون نیویورک‌تایمز صراحتاً این اقدام را ناشی از خرابکاری عنوان می‌کنند. رونن برگمن، خبرنگار این روزنامه می‌نویسد یک مقام امنیتی خاورمیانه به او گفته که این اقدام ناشی از بمب‌گذاری در یکی از سیلندر‌های این مجتمع بوده است.

یکی از اکانت‌های مرتبط با رسانه‌های ر‍ژیم صهیونیستی نیز که به زبان عربی توئیت می‌کند، از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای ایران سخن گفت که البته با تمسخر کارشناسان نظامی روبه‌رو شد. هر چه که دلیل اصلی این اتفاقات باشد هم اکنون با توجه به احتمال بالای باخت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا برخی کارشناسان گمانه‌زنی می‌کنند که رژیم صهیونیستی به دنبال برخی اقدامات تنش‌زا در منطقه خواهد بود. البته در نقطه مقابل هم ایران به صورت رسمی اعلام کرده که هر گونه اشتباه راهبردی در این حوزه می‌تواند با تبعات جبران‌ناپذیری همراه باشد. در این میان تحلیل منتشر شده از سوی سایت نور نیوز می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

فضاسازی رسانه‌های رژیم صهیونیستی سایت خبری تحلیلی نور نیوز در گزارشی نوشت: حادثه بامداد پنج‌شنبه ۱۲ تیرماه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن (نطنز) که موجب وارد شدن خسارت محدود به سوله در حال تکمیل در بخش باز سایت شد، فارغ از دلایل وقوع آن، بار دیگر توجه شدید جامعه بین‌الملل را به موضوع وظیفه جهانی برای صیانت از امنیت تأسیسات هسته‌ای جلب کرد.

بر اساس اعلام مقامات مسئول کشورمان و تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حادثه روز پنج‌شنبه هیچ‌گونه انتشار مواد هسته‌ای را به دنبال نداشته لیکن بروز هرگونه رخداد غیرمترقبه در تأسیسات هسته‌ای در سراسر جهان بلافاصله موجب شکل‌گیری نگرانی جدی در جامعه بین‌المللی نسبت به احتمال انتشار مواد رادیواکتیو می‌شود.

پس از وقوع حادثه در سایت هسته‌ای نطنز، شبکه رسانه‌های غربی، عبری، عربی تلاش کردند که این رخداد را به توانمندی‌های سایبری و عملیاتی رژیم صهیونیستی مرتبط سازند و آن را نمادی از تحقق وعده‌های داده شده مسئولان این رژیم در زمینه بهره‌گیری از همه گزینه‌ها برای متوقف نمودن برنامه هسته‌ای ایران معرفی کنند.

اگرچه مسئولان و مراجع رسمی رژیم صهیونیستی از ابتدای این حادثه با اتخاذ سیاست سکوت سعی کردند که موضع فعالی در خصوص این حادثه نگیرند، اما به صورت طبیعی فضاسازی رسانه‌هایی که بخش زیادی از آن‌ها نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این رژیم مرتبط هستند، تبعاتی را متوجه رژیم اسرائیل خواهد کرد. حساسیت و اهمیت این موضوع زمانی هویدا می‌شود که مسئله هسته‌ای بودن رژیم صهیونیستی و آسیب پذیری‌های اثبات شده اسرائیل در برابر واکنش‌های متقابل مورد توجه و دقت قرار بگیرد. به صورت طبیعی در صورتی که عرصه‌های تقابل از خطوط قرمز عبور کند و وارد حوزه‌هایی شود که به صورت بالقوه امکان به خطر انداختن امنیت و سلامت منطقه‌ای و جهانی را دارد، آن وقت نمی‌شود مدل‌های تخیلی، چون «سریال تهران» را به خورد جامعه جهانی داد.

عبور از هنجار‌های پذیرفته شده تبعات جبران‌ناپذیری دارد

شاید به کارگیری ابزار‌های رسانه‌ای برای قدرتمند نشان دادن رژیمی که با مشکلات سیاسی، امنیتی و اجتماعی شکننده در داخل و بحران مشروعیت و مقبولیت در جامعه جهانی روبه رو است بتواند منافع کوتاه مدتی را برای عبور سردمداران آن به دنبال داشته باشد، اما عبور از هنجار‌های پذیرفته شده جهانی و مفهوم‌سازی و تولید ادبیات در موضوع ضربه زدن به مراکز هسته‌ای قطعاً می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را برای صلح و امنیت بین‌المللی به دنبال داشته باشد. متاسفانه شکل‌گیری تصوری باطل و منفعت‌گرایانه در برخی تصمیم‌گیران افراط‌گرا در امریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص پیگیری سیاست فشار حداکثری با استفاده از ابزار‌های سیاسی ـ رسانه‌ای علیه ایران و سوءاستفاده از ظرفیت برخی سازمان‌های بین‌المللی در این مسیر، موجب شده که تبعات غیرقابل‌پیش‌بینی این اقدامات برای صلح و امنیت بین‌المللی و احتمال ایجاد شکاف در هنجار‌های پذیرفته شده در مورد مراقبت و حفاظت جهانی از تأسیسات هسته‌ای مورد خدشه قرار بگیرد.

به صورت طبیعی اگر جامعه جهانی به مسئولیت خود برای برخورد سریع و قاطع در قبال فضاسازی‌ها و هنجارشکنی‌های خطرناک ذکر شده عمل ننماید و رویکرد‌های سیاسی بر الزامات حقوقی و امنیتی تفوق پیدا کند نمی‌توان انتظار داشت که این اقدامات در دایره سبک‌مغزی‌های رژیم صهیونیستی و ترامپ باقی بماند و تبدیل به رویه‌ای نگران‌کننده در سطح جهان تبدیل نشود.

اعزام تیمی از کمیسیون امنیت ملی برای بازدید از نطنز

پس از حادثه پنج‌شنبه نطنز قرار است تیمی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس برای بازدید از این تأسیسات عازم نطنز شود. عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تصمیم‌گیری درباره اعزام تیمی از اعضای این کمیسیون جهت بازدید از سایت هسته‌ای نطنز خبر داد.

به گزارش خانه ملت، یعقوب رضازاده روز گذشته در توضیح حادثه در تأسیسات هسته‌ای نطنز اظهار داشت: وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی مجلس در نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور پیدا خواهند کرد تا درباره قطعنامه اخیر شورای حکام به نمایندگان گزارش دهد، محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی در ارتباط با حادثه نطنز نیز باید توضیحاتی را ارائه کنند تا کمیسیون در جریان موضوع حادثه قرار گیرد.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی درباره واکنش رژیم صهیونیستی به رخداد نطنز، تصریح کرد: قطعا حمله سایبری اتفاق نیفتاده است کما اینکه سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم اعلام کرد که در حال تحقیق و بررسی هستند و کارشناسان متخصص به محل اعزام شدند، این حادثه هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته است. رضازاده افزود: ما منتظر نتیجه بررسی و تحقیق در خصوص این حادثه هستیم، اما در صورت تأیید این موضوع که رژیم صهیونیستی در رخداد نطنز نقش داشته است، جمهوری اسلامی ایران پاسخ قاطع و مقابله‌ای خواهد داد.

آشفتگی رسانه‌ای در انعکاس حادثه نطنز

در این میان شاید سؤال اصلی این باشد که وجود یک موضع یکپارچه و مستحکم می‌تواند پاسخ محکمی به طرف مقابل باشد و برخی از محاسبات را نیز تغییر دهد. متاسفانه برخی تحرکات رسانه‌ای سبب شده تا موضع محکم و یکپارچه رسانه‌ای کشور زیر سؤال برود.

برخی از اکانت‌های توئیتری منتسب به رسانه‌های رسمی کشور در روز گذشته به صورت تلویحی رژیم صهیونیستی را مسئول این حملات معرفی کردند. نکته مهم اینجاست که هنوز علت این حادثه از سوی مقامات رسمی اعلام نشده و بیان چنین مطالبی می‌تواند تنها به آَشفتگی افکار عمومی بینجامد.

طبیعی است که این آَشفتگی به نفع فضاسازی رسانه‌ای مدنظر رژیم صهیونیستی است تا توان خود را بیش از اندازه بیان کند و این در حالی است که ارزیابی رسمی کارشناسان نیز حاکی است که این رژیم به دلیل مسائل داخلی از جمله شیوع کرونا توان هیچ اقدامی نه تنها علیه ایران بلکه متحدان منطقه‌ای ایران همچون لبنان و حماس را هم ندارد.

از سوی دیگر برخی از مقامات ایرانی نیز ظاهراً در گفتگو با رویترز امکان انجام این اقدام را از سوی رژیم صهیونیستی محتمل دانسته‌اند که این هم باز اشتباه دیگری از این مسیر است. امیدواریم در ادامه این مسیر شاهد موضع‌گیری‌های جدی‌تری در نظام رسانه‌ای کشور باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار