کد خبر: 1009019
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵
کارشناس مسائل غرب آسیا:
یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: به رغم تلاش‌های امریکا برای منزوی کردن ایران، کشورمان محور نشست سران کشور‌های ضامن آستانه بوده و این نشان می‌دهد واشنگتن در راهبرد خود شکست خورده است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با مهر در مورد نشست سران کشور‌های ضامن روند آستانه که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، اظهار داشت: آنچه ما در این نشست شاهد بودیم، ادامه روندی است که چند سال است شروع شده و می‌توان آن را یک روند جدای از امریکا، اروپایی‌ها و ارتجاع منطقه دانست. وی ادامه داد: این به بدین معنی است که یک مکانیسم و شیوه‌ای ایجاد شده که تاکنون بدین حالت شاهد نبوده‌ایم. اگر به گذشته بازگردیم و حداقل طی ۵۰سال اخیر را نگاهی بیندازیم، هر تحولی که در منطقه غرب آسیا رخ داده است، در آن اروپایی‌ها و به خصوص فرانسه و انگلیس نقش داشتند یا امریکا در آن بازیگر بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: طی دو دهه اخیر نیز شاهد هستیم که به نحوی ارتجاع منطقه‌ای نیز در حوادث منطقه دخالت‌هایی داشته است. اما آنچه در حال حاضر حاصل شده، به معنی روندی بدون حضور کشور‌های غربی است و این در حالی است که خود آن‌ها تلاش‌های بسیاری کردند تا بتوانند در این صحنه حضوری جدی داشته و نقش‌آفرین باشند.

قنادباشی افزود: آن‌ها همچنین به دنبال برگ‌های برنده‌ای هستند که بتوانند در تحولات منطقه‌ای تأثیر گذار باشند، از همین رو اصلی‌ترین مسئله‌ای که شاهد آن هستیم، این بوده که روند آستانه همچنان در جریان بوده و به پیش می‌رود.

وی عنوان کرد: از اجلاس سران قبلی تا جلسه کنونی شما شاهد هستید که چه تلاش‌هایی صورت گرفت تا با دامن زدن به اختلافات، میان ایران و روسیه، ایران و ترکیه و ترکیه و روسیه شکاف ایجاد شود، ولیکن هیچ‌کدام از این تلاش‌های پیچیده به نتیجه نرسید. برگزاری اجلاس هفته جاری نشان می‌دهد تمامی تلاش‌ها برای متوقف کردن روند آستانه موفق نبوده و از همین حیث از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، البته باید بگویم که در میان سه کشور ضامن روند آستانه، ترکیه شاید به دلیل عضویت در ناتو یا برخی مسائل داخلی از جمله موضوع کردها، بار‌ها از مواضع خود عدول کرده است.

قنادباشی تأکید کرد: شاهد هستیم که ایران و روسیه با سعه صدر تلاش کرده‌اند ترکیه را در این روند نگه دارند و از برهم خوردن روند آستانه جلوگیری کنند. این نکته بسیار حائز اهمیت است که بدانیم به‌رغم فشار‌ها و تلاش‌های امریکا برای منزوی کردن ایران، کشورمان محور این مذاکرات بوده است و در نشست اخیر نیز نقش خود را به خوبی ایفا کرد.

وی تصریح کرد: امریکا در حالی تلاش می‌کند تا حضور منطقه‌ای ایران را زیر سؤال ببرد که ما میزبان اجلاسی بودیم که یک قدرت منطقه‌ای و عضو شورای امنیت سازمان ملل یعنی روسیه و همچنین یک عضو ناتو یعنی ترکیه در آن حضور دارند. این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: برگزاری نشست سران آستانه نشان دهنده این موضوع است که امریکایی‌ها نتوانسته‌اند تأثیرگذار بوده و نقش ایران را در معادلات منطقه‌ای کاهش دهند و از همین رو در راهبرد خود علیه کشورمان موفق نبوده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار