کد خبر: 1008815
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
رئیس‌جمهور با اشاره به نشست شورای امنیت برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱:
«تأکید می‌کنم که جمهوری اسلامی باز هم اعلام می‌کند هر روز و هر ساعتی که طرف مقابل ما حالا الان بگویم ۱+۴ حاضر باشند به تمام تعهدات خود در برجام عمل کنند، ما بلافاصله به طور کامل به تعهدات برجامی خود برمی‌گردیم» این سخنان رئیس‌جمهور حسن روحانی یک روز پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ است؛ نشستی که به یک گردهمایی علیه امریکا تبدیل شد. نمایندگان چین و روسیه به شدت علیه امریکا موضع گرفتند و دولت ترامپ به آنچه می‌خواست نرسید.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه چهارشنبه هیئت دولت با اشاره به ۱۲تیر سالروز سرنگونی هواپیمای مسافربری ایرباس توسط امریکا گفت: این جنایت بسیار بزرگی بود که در تاریخ کشور ما به وقوع پیوست؛ اینکه یک نیروی نظامی به تعمد، آن هم در میدان جنگی که به ظاهر جنگ ما و عراق بود، امریکا در ماه‌های آخر مداخله کند، بعد هم بگوید اشتباه کرده بودیم، ولی نه تنها عذرخواهی نکند بلکه مدال هم بدهد به کسی که هواپیما را سرنگون کرده و ۲۹۰ فرد بی‌گناه را به شهادت رسانده است.

وی افزود: این شیوه و اخلاق امریکایی‌هاست. این مسیری است که آن‌ها از آن روز تا امروز مدنظر داشته‌اند، وگرنه اگر یک دولت معمولی بود، حالا فرض می‌کنیم که آن‌ها اشتباهی هواپیمای ما را زده بودند، اگر چه چنین چیزی واقعیت ندارد، امّا بر فرض که اشتباه کرده بودند، لااقل عذرخواهی می‌کردند و فردی که هواپیما را زده بود محاکمه می‌کردند نه اینکه مدال بدهند.

سازمان ملل محل شکست مجدد سیاسی امریکا بود

روحانی ادامه داد: امروز هم همین مسیر را متأسفانه شاهد هستیم و دیروز در سازمان ملل برای شکست مجدد سیاسی امریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران یک محل نمایشی بود.

روحانی با بیان اینکه در ۵/۳ سالی که از زمان روی کار آمدن دولت کنونی امریکا می‌گذرد، با بی‌قانونی و اقدامات ضدحقوق بشری این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران مواجه بوده‌ایم، گفت: ممکن است امریکایی‌ها در محاسباتشان بگویند که در اقتصاد موفقیت‌هایی به دست آورده و توانسته ایم ایران را تحت فشار مضاعف قرار دهیم، اما قطعاً از لحاظ سیاسی، حقوقی و اخلاقی در این مدت بار‌ها و بار‌ها با شکست مواجه شده‌اند و دیروز هم باز نوعی شکست جدید برای امریکایی‌ها بود. وی خاطرنشان کرد: آن‌ها در هفته‌های اخیر دو شکست را متحمل شده‌اند؛ یکی قطعنامه و پیش‌نویس قطعنامه که علیه ایران تهیه شد و همه آن‌هایی که در شورای امنیت فعال هستند به نحوی مخالفت کردند و امریکایی‌ها در اینکه بتوانند زمینه‌ای را فراهم کنند، موفقیتی به دست نیاوردند.

غیر از خود امریکا ۱۴عضو دیگر همگی از برجام تعریف کردند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شکست دوم امریکا، روز گذشته در صحنه شورای امنیت رخ داد، افزود: غیر از خود امریکا ۱۴عضو دیگر همگی از برجام تعریف و آن را تأیید و پشتیبانی کردند، یعنی امریکا ۵/۳ سال است تلاش می‌کند برجام را در دنیا بشکند، اما بعد از ۵/۳ سال باز که شورای امنیت تشکیل می‌شود ۱۴عضو از برجام حمایت می‌کنند. از لحاظ اخلاقی و حقوقی هم معلوم است که آن‌ها همیشه با شکست مواجه شده‌اند. روحانی ادامه داد: این نکته را تأکید می‌کنم که جمهوری اسلامی باز هم اعلام می‌کند هر روز و هر ساعتی که طرف مقابل ما حالا الان بگویم ۱+۴ حاضر باشند به تمام تعهدات خود در برجام عمل کنند، ما بلافاصله به طور کامل به تعهدات برجامی خود برمی‌گردیم.

وی یادآور شد: بعد از خروج امریکا از برجام، ما یک سال تمام صبر و به تمام تعهدات عمل کردیم و اروپایی‌ها نتوانستند کاری از پیش ببرند. در سال دوم هم قدم به قدم پیش رفتیم و پنج گام را برداشتیم و باز نتوانستند کاری بکنند. اگر همین فردا آن‌ها آماده شوند به همه تعهدات خود عمل کنند، ما هم همان روز به تعهدات عمل می‌کنیم.

اگر امریکا بخواهد به برجام ضربه سیاسی بزند، ما تحمل نخواهیم کرد

روحانی تصریح کرد: ایران در طول تاریخ مخصوصاً بعد از پیروزی انقلاب به تعهد سیاسی و حقوقی و اخلاقی‌اش پایبند بوده و امروز هم همینطور است، البته اگر امریکا باز بخواهد به برجام ضربه بزند که تاکنون ضربه‌اش به برجام اقتصادی بوده و ما در مقابل، برخی تعهدات را کنار گذاشته و تحمل کرده‌ایم، اما اگر بخواهد به برجام ضربه سیاسی بزند ما تحمل نخواهیم کرد و اقدام قاطع خود را در این زمینه نشان می‌دهیم. همانطور که بار‌ها به ۱+۴ گفته‌ایم، البته دوستان ما مثل روسیه و چین همواره مواضع سیاسی بسیار خوبی اتخاذ کرده‌اند و دیروز هم همینطور بود.

کاه را کوه کردن در مشکلات کشور، هنر نیست

روحانی در ادامه با تأکید بر تلاش دولت برای پایبندی به گفتمان خود، گفت: امروز روز وحدت و انسجام است و باید در کنار یکدیگر باشیم. کاه را کوه کردن در مشکلات کشور، هنر نیست و در طرف خودشان، کوه را کاه کردن هم اخلاقی نیست.

وی با بیان اینکه کشور سختی‌ها و مشکلاتی دارد، یادآور شد: همه می‌دانیم در شرایط تحریم سخت و کرونا هستیم. همه می‌دانیم کرونا در صادرات، واردات، تجارت و مشاغل اثر گذاشته است، در حمل‌و‌نقل، گردشگری و سایر بخش‌ها اثر گذاشته است. دنیا هم با این مشکل مواجه است. کدام کشور را می‌شناسید که تحت تأثیر کرونا قرار نگرفته باشد؟

در سال‌های ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ ثمرات برجام را دیدیم

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عرصه‌های همکاری بین‌المللی بین ایران و سایر کشورها، برجام بود که می‌توانست به نفع جامعه ما و جهان و منطقه باشد، گفت: برای مدتی هم ثمرات خود را نشان داد و در سال‌های ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ آثارش را دیدیم. حالا عده‌ای نتوانستند تحمل کنند، مثل صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه که از اول هم از این توافق عصبانی بودند و شب خوابشان نمی‌برد. تند‌های امریکا هم همینطور، این‌ها به هم گره خوردند و یک آدم ناتوان از لحاظ مهارت‌های سیاسی روی کار آمد و توانستند روی او تأثیر بگذارند و از برجام جدا شد و به آن لطمه زد. الان هم ۵/۳ سال است که دارد ادامه می‌دهد.

روحانی با بیان اینکه ما در کنار برجام توافقات و همکاری‌های بسیار خوبی در منطقه داشته‌ایم، گفت: یکی از این توافقات، کاری بوده که ایران، روسیه و ترکیه راجع به سوریه انجام دادند. امریکایی‌ها همواره دنبال اخلال در روابط دولت و ملت در سوریه هستند و فشار اقتصادی و امنیتی به این کشور آورده‌اند و حمایت مستقیم و غیرمستقیم از داعش داشته‌اند، اما ما در کنار دو کشور دیگر همواره به دنبال صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم و احیای آزادی بیشتر بوده‌ایم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما کار‌های دیگری هم در منطقه انجام داده‌ایم. روابط سه‌جانبه‌ای بین ایران، روسیه و آذربایجان برقرار شده که آخر سال گذشته باید اجلاس می‌داشتیم که به خاطر این ویروس، برگزار نشد. همچنین روابطی که با اوراسیا برقرار است، از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است.

وی با اشاره به روابط سه‌جانبه ایران، افغانستان و هند گفت: با کشور‌های اطراف دریای خزر هم روابطی داشته‌ایم و توافقاتی حاصل شده است، همچنین روابطی با کشور‌های جنوبی و روابط نزدیک‌تر با عراق داشته‌ایم. این تعامل سازنده مسیری بوده که توانسته راه را برای همکاری ما با کشور‌های منطقه و جهان هموار کند.

روحانی ادامه داد: کمی از آثار تعامل سازنده، همین روابط خوبی است که با روسیه و چین داریم. شما می‌بینید روابط ما با این دو کشور با گذشته متفاوت است و امروز به هم نزدیک‌تر هستیم و در کنار هم در مسائل منطقه و جهان قرار می‌گیریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار