کد خبر: 1008810
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی:
معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در سنوات گذشته هم در استان و هم کشور، با مهاجرت جدی روستاییان مواجه بودیم، سهم روستانشینی ما به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده، از ۷۵ درصد به ۲۵ درصد رسیده و همه در شهرها ساکن شدند.

علی رسولیان در خصوص توسعه اقتصادی روستاها، اظهار کرد: روستا سابقه تاریخی دارد، همواره محل تولید بوده و می‌تواند نیازهای ضروری و معیشت مردم را تامین کند. ظرفیت‌های بسیار خوبی در روستاهای استان هم برای تولید محصولات کشاورزی و هم صنایع دستی وجود دارد، همچنین نیاز مواد پروتئینی در روستاهای خراسان رضوی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه ما رتبه‌های بسیار خوبی در تولید پروتئین به خصوص پروتئین دامی داریم و اولین تولیدکننده کشور هستیم، عنوان کرد: مهم این است که چقدر بتوانیم از این ظرفیت‌ها در روستاهای استان استفاده کنیم. متاسفانه در سنوات گذشته هم در استان و هم کشور، با مهاجرت جدی روستاییان مواجه بودیم، سهم روستانشینی ما به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده، از ۷۵ درصد به ۲۵ درصد رسیده و همه در شهرها ساکن شدند، بنابراین نیازمند این بود که بتوانیم کسب و کارهایی را برای روستاها تعریف کنیم و روش‌های جدیدی برای توانمندسازی مردم پیش بگیریم.

رسولیان افزود: به همین منظور با الگو قرار دادن فرمایش مقام معظم رهبری در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تمرکز استان از دو سال گذشته روی روستاها بوده و آن هم با استفاده از قابلیت معین‌های اقتصاد مقاومتی که حدود ۲۱۷ معین در استان تعیین شدند، یعنی با آنها قرارداد منعقد شد و این معین‌ها در روستاها با مشارکت دادن مردم به مطالعه کسب و کارها و شناسایی پروژه‌هایی که می‌توان اجرا کرد، کار را شروع کردند.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: سال گذشته بالغ بر ۳۰۰۰ شغل در روستاها ایجاد نمودند و امسال نیز برنامه ۵۰۰۰ شغلی در استان دارند که نیازمند مطالعه روستاها بود. بخشی را خود معین‌ها با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و برنامه خوبی که سازمان داشت، مطالعه کرده بودند و منابع مالی لازم تامین شد.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی استان نیز با استفاده از کارشناسان زُبده و اساتید خوب به موضوع ورود پیدا کردند، محوریت کار را بر عهده گرفتند و سال گذشته بالغ بر ۱۳۰۰ روستا مطالعه شد، امسال نیز بیش از ۲۸۰ روستا مطالعه خواهد شد که این مطالعات در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد تا ما بتوانیم منابع مالی که می‌خواهیم را در روستاها صرف کنیم تا بتواند مزیت نسبی و اقتصادی برای مردم ایجاد کند.

رسولیان خاطرنشان کرد: بخشی از ۶ گامی که معین‌ها باید انجام می‎دادند، مطالعه بود که این مطالعات کمک می‌کند هزینه‌های آنها کاهش پیدا کرده و سرعت کار در روستاها بهبود پیدا کند. مجموعه اقداماتی که در استان برای روستاها انجام شد، سال گذشته نتیجه خود را داد، بر اساس آمار پاییز اشتغال روستایی، نرخ بیکاری ۱.۳ درصد بود که پایین‌ترین نرخ بیکاری در بین استان‌‎های کشور در حوزه روستاها است و تفاوت معناداری با سال قبل دارد، نکته مهم این بوده که خالص اشتغال روستاها را افزایش داده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار