کد خبر: 1008737
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: روزنامه جوان در تاریخ ۳۰ /۳ /۹۹ در گزارشی با عنوان «مراقب قاچاق در حوزه ترانزیت باشیم» از مدیریت نظارت بر حوزه ترانزیت کالای گمرک خواسته بود درباره ارائه تسهیلات بن کالا به شرکت‌های حمل و نقلی که دارای سوابق منفی و تخلفات قابل ملاحظه‌ای بودند، توضیح ارائه دهد. در این میان انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران، ضمیر را به خود گرفته و جوابیه‌ای به گزارش «جوان» ارسال کرده است که بخش‌های مربوط به این گزارش انعکاس می‌یابد.

در این جوابیه آمده است: بر مبنای رویه‌های مصوب و قانون عبور کالا‌های خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۷۶ و همچنین قانون امور گمرکی مصوب سال ۱۳۹۰، به هنگام ورود کالای ترانزیتی به موجب اسناد حمل بین‌المللی، یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی ایرانی دارای مجوز از وزارت راه و شهرسازی، مسئولیت انجام تشریفات قانونی و گمرکی مربوطه نزد گمرک ایران بوده، به نحوی که بر مبنای اسناد حمل آنچه را که در کانتینر بارگیری شده نزد گمرک اظهار و گمرک نیز پس از بازرسی‌های مربوطه و به اعتبار صحت و سلامت پلمب الصاقی روی در کانتینر در مبدا حمل اقدام به نصب پلمب جدید روی کانتینر کرده و کانتینر با پلمب‌های سالم به مرز خروج حمل و از مرز خارج می‌شود. همانگونه که مشاهده می‌شود در انجام امر ترانزیت هیچگونه دخل و تصرفی از سوی شرکت حمل و نقل و هیچ یک از عوامل متصور نیست، ولی ممکن است که بعضاً برخی افراد یا باند‌های سازمان‌یافته اقدامات غیرقانونی تحت لوای ترانزیت انجام دهند که میزان اینگونه تخلفات نیز به گواه آمار رسمی منتشر شده کمتر از ۱/ ۰ درصد حجم کل محمولات ترانزیت حمل شده از طریق ایران طی تمامی سالیان گذشته بوده است!

برحسب قوانین ناظر بر ترانزیت، نیروی انتظامی مسئول نظارت بر مسیر تردد تعیین شده کامیون‌ها بوده و چنانچه انحراف از مسیر مشاهده شود، موظف به هدایت کامیون به مسیر مقرر و در صورت ظن قوی نسبت به تخلف باید کامیون را به نزدیک‌ترین گمرک هدایت و بازرسی توسط گمرک صورت گیرد. با این همه تدابیر مراقبتی، چگونه می‌توان قاچاق را به حوزه ترانزیت تعمیم و منتسب کرد و چگونه نگارنده محترم مراقبت از قاچاق در حوزه ترانزیت را توصیه می‌کند؟!

پاسخ «جوان» به این جوابیه در نوبت‌های بعدی درج خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جواد سمساریلر، رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای بین‌المللی ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
1
1
با سلام، چه قدر خبرنگار بی سلیقه ای را برای درج چنین موضوع مهمی را انتخاب فرموده اید!!(ضمیر را به خود گرفته یعنی چه)؟؟
انجمن شرکتهای بین المللی ایران بیش از ۵۰ سال سابقه و بیش از ۶۰۰ عضو
فعال (شاید از سن شما بیشتر ) در کشور فعالیت دارد..
احتمالا نویسنده مطلب مندرج را با سازمان خود مقایسه کرده.؟؟
نصایح لقمان حکیم را فراموش نفرمائید.. سپاس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار