کد خبر: 1008722
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی:
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی گفت: مرمت مسجد جامع دوره تیموری نیشابور به زودی آغاز می‌شود.

ابوالفضل مکرمی‌فر  با اعلام این خبر افزود: در دیدار با حجت الاسلام یعقوبی امام جمعه نیشابور و  حجت الاسلام موسوی‌فر، رئیس هیئت امنای مسجد جامع نیشابور مقرر شد این اثر تاریخی به صورت مشارکتی مرمت شود.

وی تصریح کرد: برابر بررسی های کارشناسی صورت گرفته، در بخشی از پایه‌ها و دیوارهای شبستان و ایوانی شمالی و جنوبی، رطوبت شدید به قسمت‌های بالایی نفوذ کرده که برای جلوگیری از آسیب به این بنای تاریخی ارزشمند باید عایق کاری در بخشی از پشت بام انجام، کانال دفع رطوبت و زه‌کشی در صحن حیاط  و پای دیوار ایجاد شود.

مکرمی‌فر افزود: اعتبار مورد نیاز برای این عملیات مرمتی 4 میلیارد ریال است که حدود 2 میلیارد ریال از محل اعتبارات میراث فرهنگی و  2 میلیارد ریال با مشارکت هیئت امنای مسجد هزینه خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی با اشاره به مرمت‌های قبلی این اثر تاریخی ارزشمند یادآورشد: پیش از این در سال ۹۱ و ۹۲ مبلغ هفت میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و استحکام بخشی مسجد جامع توسط میراث فرهنگی تخصیص و هزینه شده است.

مکرمی‌فر به اهمیت مسجد جامع نیشابور اشاره کرد  گفت: این مسجد متعلق به دوره تیموری است و در سال ۸۹۹ هجری به همت پهلوان علی کرخی فرزند بایزید ساخته شده است.

وی افزود: مسجد جامع نیشابور از جمله مساجد دو ایوانی با حیاط مرکزی است که چهار شبستان بزرگ در پیرامون حیاط مرکزی قرار دارد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار