کد خبر: 1008612
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داد
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به اعلام قبلی در هفتم تیرماه، کارت بازرگانی ۲ هزارو ۵۰۰ صادرکننده‌ای که رفع تعهد ارزی آن‌ها صفر بوده است، تعلیق شد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش فارس، حمید زادبوم در یک نشست خبری با اشاره به تعلیق کارت‌های بازرگانی صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی نداشته‌اند، گفت: با توجه به اعلام قبلی در هفتم تیرماه کارت بازرگانی ۲ هزارو ۵۰۰ صادرکننده‌ای که رفع تعهد ارزی آن‌ها صفر بوده است تعلیق شد.

وی گفت: تا پایان تیر ماه نیز کارت بازرگانی تولیدکنندگانی که صادرات داشته‌اند و رفع تعهد ارزی آن‌ها صفر بوده است، تعلیق خواهد شد. 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این ۲ هزارو ۵۰۰ صادرکننده چه مقدار از ۵/ ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات را که به کشور بازنگشته است به خود اختصاص می‌دهند، گفت: فعلاً این موضوع را سازمان توسعه تجارت احصا نکرده، اما قطعاً اطلاعات مربوط به این موضوع در اختیار بانک مرکزی است. با توجه به اینکه اقدامات در مورد احصای این کارت‌ها به صورت الکترونیکی انجام شده است، اینکه چه تعداد از این افراد صادرکنندگان شناخته شده هستند را تجزیه و تحلیل نکرده‌ایم، اما این اطلاعات نیز به مرور احصا خواهد شد.

تجارت ۸۵‌میلیارد دلاری کشور

رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه به هر حال ما به تناسب اقتصاد و تجارت متأثر از کرونا شده‌ایم و به عبارتی اقتصاد تقریباً قفل‌شده‌ای داریم که تأثیرپذیری آن به نسبت سایر کشور‌ها کمتر بوده است پس نباید در این زمینه خودمان را با کشور‌های دیگر مقایسه کنیم، گفت: اقتصادی که همچنان در حال حرکت است و در شرایط سخت سال ۹۸ به میزان ۸۵‌میلیارد دلار تجارت خارجی داشته نشان می‌دهد که اقتصاد قفل‌شده‌ای نیست.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان رزمندگان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند، بیان داشت: مبادلات تجاری ایران در سال گذشته با وجود شرایط سخت تحریم‌ها ۸۵‌میلیارد دلار بود و این رقم بیانگر آن است که بن‌بستی در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

زادبوم با اشاره به اینکه صادرکنندگان از سال ۹۷ به بعد براساس روش‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی باید ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانند، بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه «نیما»، واردات در مقابل صادرات یا واگذاری امتیاز واردات به دیگری و فروش ارز بر پایه نرخ سنا را روش‌هایی عنوان کرد که بانک مرکزی برای ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان در نظر گرفته است.

آخرین فرصت رفع تعهد ارزی

وی اظهار داشت: با بسته شدن در چاه‌های نفت، ارز مورد نیاز برای مواد اولیه کارخانجات، مواد اولیه تولید از ارز حاصل از صادرات تأمین می‌شود، بنابراین انتظار داریم صادرکنندگان در راستای بازگشت ارز حاصل از صادرات به اقتصاد کشور کمک کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: ۳۱ تیرماه سال ۹۹ آخرین فرصت برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگانی (تولید‌کنندگان صادرات محور) است که ارز خود را به کشور بازنگردانده‌اند.

وی گفت: صادرکنندگان از مالیات معاف هستند، اما بعد از وضع قانون رفع تعهد ارزی صادرکننده کسی است که ایفای تعهدات ارزی انجام دهد، بنابراین اگر رفع تعهد ارزی انجام ندهد از معافیت مالیاتی نیز برخوردار نخواهد بود، لذا برای رفع تعهد ارزی سال ۹۸ اگر صادرکنندگان تا پایان تیرماه رفع تعهد ارزی انجام ندهند، سازمان امور مالیاتی آن‌ها را به عنوان صادرکننده نخواهد شناخت و طبیعتاً عملیات تجاری آن‌ها مشمول مالیات خواهد بود.

پتانسیل صادرات ۱۰۰‌میلیارد دلاری

وی اظهار داشت: ایران دارای پتانسیل صادرات ۱۰۰ میلیارد دلاری به کشور‌های همسایه است و امکان تولید این میزان کالای صادراتی را نیز دارد.

زادبوم اظهار داشت: در حال حاضر پتانسیل صادراتی ۱۵ کشور همسایه به علاوه هند و چین احصا شده و کالا‌های مورد نیاز صادراتی آن‌ها کاملاً شناسایی شده است، اما برای رسیدن به صادرات باید تولید‌کنندگان و صادرکنندگان هم‌جهت شوند.

وی در خصوص توسعه تجارت به روش تهاتر گفت: در سازمان تجارت، دفتری از یک ماه گذشته تحت عنوان مبادله پایاپای تشکیل شده که در این اتاق همکاران ما به صادرکنندگان و واردکنندگان برای چگونگی مبادله پایاپای مشورت می‌دهند و اینکه چگونه ارز فردی را دریافت و به واردات دیگری تخصیص دهند، لذا سازمان توسعه تجارت به صادرکنندگانی که امکان تخصیص ارز به واردات را دارند برای واردات کالا‌های مورد نیاز مواد اولیه، کالا‌های اساسی و ماشین‌آلات، کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره رفع تعهد ارزی قبل از انجام فعل صادرات بیان داشت: چنین چیزی وجود ندارد و رفع تعهد ارزی قطعاً پس از صادرات کالا خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
1
تکلیف ارزهای بر نگشته توسط شرکتهای بازرگانی چی می شود ؟
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
1
با سلام- با تعلیق کارتهای بازرگانی گله وار بی نام و نشان صادر شده نمیتوانیم جلوی بزهکاران را بگیریم.
با جهت سدور کارتهای بازرگانی اعم از (حقیق-حقوقی ) باید تدابیر سخت گیرانه ای تدوین و تصویب نمود...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
0
1
واقعا کسانی که ارزهای حاصل از صادرات را برنمی گردانند چه کسانی هستند و هدفشان چیست ؟! حتی اگر فرض کنیم هدفشان سود جویی صرف است ناخواسته نتیجه عملشان ضربه به اقتصاد ایران است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار