کد خبر: 1008583
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی:
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی حداقل تسهیلاتی که نظام بانکی می‌تواند بدهد، ۶ میلیارد تومان است.

حسن حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در تالار همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ثبات اقتصادی ما به یک روز نمی‌رسد و نمی‌توانیم برای یک روز هم تصمیم بگیریم. تولید فرآیندی بوده که ممکن است در برخی تولیدات چندین ماه طول بکشد، اما پارامترهای اثرگذار در این فرایند به گونه‌ای است که در کمتر از یک ساعت جابه‌جا می‌شود. این تلاطم هم مربوط به یک بخش نیست، در بخش ارز نوساناتی اتفاق می‌افتد که غیر قابل تحمل است.

وی بیان کرد: بخش مهمی که دولت در آن سرمایه‌های ملی خود را ضعیف می‌کند، همین تلاطم‌ها و نوسانات در نرخ ارز است. هر زمان رئیس بانک مرکزی مطالبی را عنوان می‌کنند، روز بعد اتفاق می‌افتد و ادامه پیدا می‌کند. یکی از مشکلات دولت این است که تصور می‌کند مردم متوجه نیستند، در حالی که مردم همه چیز را درک می‌کنند، اینکه تحمل می‌کنند به خاطر شرافت، عشق و علاقه به کشور و جمهوری اسلامی است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه سختگیری‌ها در دولت و مقررات دست و پاگیر امسال ۳۰ درصد بیشتر و سختگیرانه‌تر از سال ۹۸ است، تصریح کرد: مشکل تمام مراکز استان و شهرستان‌ها انحصار و تمرکز قدرت در تهران بوده و تفویض اختیار خاصی نه به استاندار و نه به هیچ کدام از مدیران استانی داده نشده است. استاندار استانی مانند خراسان که ۶۰۰۰ واحد صنعتی و ۳۰ میلیون زائر در سال دارد، همان اختیارات استان کوچکی چون کهگیلویه و بویر احمد را دارد. تمام مسائل باید درپایتخت حل و فصل شود.

حسینی اضافه کرد: در استان ما حداقل تسهیلاتی که نظام بانکی می‌تواند بدهد، ۶ میلیارد تومان است. به تمام مسئولانی که به مشهد می‌آیند گفتیم تمرکززدایی و تمرکزگرایی را کم کنید و قدرت‌های خودتان را بدهید، پایتخت نشینی ها باید گوشه چشمی به استان‌ها داشته باشند و اختیارات خود را تفویض کنند و رئیس دفتر رئیس‌جمهور در این خصوص قول دادند، اما با وجود اینکه ۵، ۶ ماه از آن زمان گذشته، هنوز اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است.

وی با اشاره به افتتاح ستاد پایش رسانه‌ای تولید در استان، عنوان کرد: تولید باید توسط رسانه‌ها مرتب پایش شود. اگر جلوی واردات را می‌گیرند، قرار نیست تولیدکننده هر جنس نامناسبی را تولید کند، ما نمی‌توانیم مردم را محدود کنیم که جنس بد بخرند، بنابراین ما نیز باید پایش شویم.

حسینی بیان کرد: یکی از مشکلات اقتصاد ما این است که بانک‌محور و همه ما متکی به بانک‌ها هستیم تا از تسهیلات آنها استفاده کنیم. ۳۵ تا ۴۰ درصد مشکلات حوزه صنعت و تولید به منابع مالی و بانکی مربوط است. بانک‌ها در حال حاضر هدفمند تسهیلات می‌دهند و تمایل به سرمایه‌گذاری ثابت ندارند و بیشتر می‌خواهند پولی که می‌دهند را به سرعت پس بگیرند. بانک‌ها به قدری تسهیلات را سخت کردند که فرد پشیمان می‌شود، بروکراسی و سیستم اداری آنها پیچیده است.

در ادامه حسین خانی‌زاده، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: در سنوات گذشته سعی بر این بوده که بین ۱۰ تا ۱۲ تیرماه، بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن و معرفی واحدهای نمونه انجام شود، اما به دلیل وضعیت کرونا به یک ماه آینده موکول کردیم و در صورتی که اجازه دهند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در محیط باز برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: از اردیبهشت امسال ستاد بزرگداشت در خانه صنعت، معدن فعال شده و تا امروز حدود ۲۰۰۰ ساعت نفر کار کرده و پرسشنامه‌های نزدیک به ۴۰۰۰ واحد نمونه استان ارسال شده که ۱۷۰ پرسشنامه به دبیرخانه بزرگداشت ستاد واصل شده است. از این تعداد برخی به عنوان واحد نمونه بر اساس ضوابط و مقررات برگزیده خواهند شد. واحدهای نمونه کشوری در پایتخت انتخاب می‌شوند، امسال در کل ایران ۳۰ واحد انتخاب شده که یک واحد از استان خراسان رضوی بوده است.

در پایان این مراسم از پوستر مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن و طرح ستاد رسانه ای پایش تولید روزنمایی شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار