کد خبر: 1008564
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
گفت‌وگو با پل پیلار، عضو شورای اطلاعات ملی آمریکا و مأمور سابق سیا
انتخابات آمریکا، باعث شده برخی اعضای ارشد حزب دموکرات درخصوص مسائل و دغدغه‌های جاری در حوزه سیاست خارجی آمریکا، مواضع صریح‌تری را بیان کنند. این قاعده در خصوص برجام نیز صادق است.
سرويس بين الملل جوان آنلاين: مشاوران جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در مواضع انتخاباتی خود تصریح کرده‌اند در صورت پیروزی در ماه نوامبر، قصد ندارند به‌سادگی توافق هسته‌ای با ایران را احیا کنند. در این خصوص با پل پیلار، استاد دانشگاه جورج تاون و عضو شورای اطلاعات ملی آمریکا گفت‌وگویی کرده‌ایم.

آنتونی بلینکن، مشاور ارشد جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته است ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد، در غیر این صورت واضح است همه تحریم‌ها پابرجا خواهد ماند. آیا این سخنان همان حرف ترامپ نیست؟

خیلی زود است به آنچه اکنون مشاوران نامزد‌های احتمالی می‌گویند، اهمیت دهیم. همچنین فکر کردن در مورد برجام و معامله جدید نامشخص به عنوان دو امکان خاص و متقابل منحصر به فرد اشتباه خواهد بود. جو‌بایدن اعلام کرده است به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، این کشور را به برجام باز می‌گرداند و احتمال دارد این کار را صورت دهد. اما باید دانست با ورود بایدن به کاخ سفید، ایالات متحده آمریکا چهار سال زمان ترامپ را هدر داده است؛ چهار سالی که می‌توانست برای بحث در مورد برجام و مذاکره درباره موضوعات پس از برجام یعنی مسائل هسته‌ای ایران و دیگر موارد اختلافی میان تهران و واشنگتن مفید باشد.

اما بلینکن در این سخنرانی گفته است به دنبال توافقی قوی‌تر با ایران خواهد بود که فراتر از مسائل هسته‌ای باشد.

در واقع برای حزب دموکرات آمریکا، دغدغه‌هایی در ارتباط با موشک‌ها و سیاست‌های منطقه‌ای ایران وجود دارد. از دید بایدن این‌ها موضوعاتی برای بحث و مذاکره هستند. البته این به آن معنا نیست که دستیابی به تفاهم جدید در مورد مسائل هسته‌ای، در گروی توافق بر سر دیگر موارد مثل مسائل منطقه‌ای و موشکی خواهد بود.

انگلیس، فرانسه و آلمان بعد از تصویب قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران اعلام کردند به برجام پایبند هستند. به نظر می‌رسد اروپا منتظر اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری است و تا آن زمان قصد ندارد موضوع هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرد. ارزیابی شما چیست؟

دولت‌های اروپایی از یک سو آگاه هستند که ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد هیچ نفعی برای آن‌ها نخواهد داشت. از سوی دیگر، آن‌ها قصد دارند به واشنگتن نشان دهند در پیگیری مطالبات مشترک واشنگتن و اروپا از ایران جدیت دارند. اروپا معطوف به زمان بازی می‌کند. مقامات اروپایی نه تنها در انتظار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، بلکه در انتظار سرنگونی دولت ترامپ در واشنگتن هستند.

کشور‌های اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تا سال ۲۰۲۳ هستند. آیا روسیه و چین با این موضوع موافقت خواهند کرد؟

اروپایی‌ها در تلاشند تحریم تسلیحاتی را فراتر از ماه اکتبر امسال (زمان مقرر در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران) تمدید کنند. در این میان، تضمینی وجود ندارد که روسیه و چین و حتی برخی اعضای غیردائمی شورای امنیت با این ایده همراه باشند.

ایران در واکنش به قطعنامه آژانس اعلام کرده این قطعنامه سیاسی و غیرفنی است. ارزیابی شما چیست؟

زمانی که پرونده ابعاد نظامی احتمالی در ارتباط با برنامه هسته‌ای گذشته ایران (در جریان انعقاد برجام) بسته شده، چگونه است که اسرائیل بار‌ها به آژانس در خصوص بازکردن این پرونده فشار می‌آورد؟ این سوال منطقی و مهمی است که مقامات ایرانی از آژانس و شورای حکام می‌پرسند. این در حالی است که اساسا اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیز نپیوسته است. باید این حقیقت را پذیرفت پایبندی ایران به پروتکل الحاقی جزو شرایط برجام بود و با خروج ایالات متحده آمریکا از این توافق، تعجب آور نیست که ایران از این پروتکل خارج شود.

پل پیلار کیست؟

پل آر. پیلار استاد دانشگاه و عضو سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) است که ۲۸ سال در این سازمان مشغول به فعالیت بوده و مدتی نیز رئیس بخش تحلیل عملیات سازمان سیا بوده است. وی اکنون عضو ارشد غیرمقیم مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه جورج تاون و همچنین محقق مرکز اطلاعات و امنیت قرن ۲۱ در موسسه بروکینگز محسوب می‌شود. او اخیرا مقالاتی را در نشریه نشنال اینترست منتشر می‌کند. یکی از موضوعاتی که پل پیلار را در جامعه آمریکا (به خصوص طی روز‌های اخیر) مشهور کرده است، پیش‌بینی اولیه وی در خصوص جدایی قطعی بولتون از کابینه ترامپ و تقابل شدید میان رئیس‌جمهور آمریکا و مشاور امنیت ملی سابق این کشور بوده است.

بازخوانی جلسه استماع کنگره آمریکا در خصوص ایران

در ۱۴ نوامبر سال ۲۰۰۷ میلادی و در دوران ریاست جمهوری جورج واکر بوش، کنگره آمریکا جلسه استماعی را در خصوص بررسی ابعاد احتمالی تقابل ایران و آمریکا (در سطح نظآمی و منطقه‌ای) برگزار کرد. سرهنگ ساموئل گاردینر عضو بازنشسته نیروی هوایی آمریکا، لارنس ویلکرسون سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا و پل پیلار، افسر سابق سازمان سیا در این جلسه به سخنرانی پرداخته و ایده‌های خود را با نمایندگان کنگره در میان گذاشتند.

پس از جلسه‌ای نسبتا طولانی مدت در کپیتال هیل (مقر کنگره آمریکا)، بیشتر نمایندگان و سخنرانان به این نتیجه مشترک رسیدند که تقابل نظامی با ایران، هزینه‌های بسیار سنگینی برای ایالات متحده در منطقه و جهان به همراه خواهد داشت. تصویر فوق، سه‌سخنران نامبرده را در یک قاب (قبل از آغاز جلسه استماع کنگره) نشان می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار