کد خبر: 1008505
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
"یاداشت"

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، اداره آموزش همگاني معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان  اصفهان در یاداشتی می نویسد؛اعتياد به مواد مخدر يکي از عوامل اصلي شيوع بيماري هاي ايدز و هپاتيت است، مواد مخدر آن چنان آرام و بي صدا بر جسم و روان مصرف کننده مستولي مي گرددکه هيچ معتادي آغاز اعتياد خود را به ياد نمي آورد.

اعتياد سبب تباهي ميليون ها مغز فعال مي شود که سرمايه هاي آينده جامعه بشري به شمار مي روند.

اعتياد بيش از يک ميليارد نفر از اعضاء خانواده معتادان را در جهان به طور مستقيم با مشکلات ناشي از اين آسيب مواجه نموده است.

75 درصد از زندانيان کشور به طور مستقيم و غير مستقيم مجرمين مواد مخدر را تشکيل مي دهند. کشور ما در همسايگي بزرگترين توليدکنندگان انواع مواد مخدر در جهان ( افغانستان و پاکستان  موسوم به هلال طلايي در مسير ترانزيت مواد مخدر قرار گرفته و در اين راه خود نيز قرباني مي شود.

مراحل اعتياد:

مرحله آشنايي: اين مرحله با تشويق ديگران (دوستان ناباب) يا از روي غرور و کنجکاوي خود فرد شروع مي شود.

مرحله شک و ترديد: در اين مرحله فرد به مبارزه با اميال خود مي پردازد.

مرحله اعتياد واقعي: در صورت ادامه مصرف در مرحله شک و ترديد فرد به مرحله اعتياد واقعي مي رسد. در اين مرحله پديده (تحمل) باعث مي شود که فرد به مرور زمان بر ميزان مصرف خود بيفزايد تا به نئشگي قبلي برسد.

 اعتياد يک بيماري مغزي

ما به همان دليل به ماده اي معتاد مي شويم که از آن براي اولين بار استفاده مي کنيم. دليل آن مطمئناً لذتي است که از استفاده از آن برده ايم. بسياري از افراد مواد مخدر را تنها يکبار تجربه کرده اند و ديگر به طرف آنها نرفته اند اما تمامي آنها احتمال معتاد شدن را با خود داشته اند.

تعريف علمي اعتياد و آشنايي با علايم مصرف مواد مخدر

اعتياد يعني وابستگي به مواد به گونه اي که کاملاً مضر به حال شخص و اجتماع باشد و مواد به هر نوع ترکيب شيميايي که باعث تغيير در کارکرد مغز ما شود، گفته مي شود.

اين تغيير مي تواند به صورت هيجان، افسردگي، رفتار ناهنجار، عصبانيت ها يا اختلال در قضاوت باشد.

گروه هاي مختلف مواد مخدر بر اساس اثرات ناشي از مصرف آن

1- مواد مخدر (افيوني) 2- حشيش و ماري جوانا 3- مواد محرک سيستم عصبي 4 – مواد کندساز سيستم عصبي 5- مواد توهم زا 6- مواد استنشاقي 7- سيگار و نيکوتين.

علائم مصرف مواد مخدر

سرخوشي، گيجي، اختلال عملکرد رواني، کاهش تنفس، تنگ شدن مردمک چشم، تهوع و استفراغ

علائم مسموميت با مواد مخدر

مردمک خيلي کوچک، پوست سرد، تشنج، اغماء و مرگ

علائم عدم مصرف مواد مخدر

درد عضلاني، اسکلتي، لرز، بي قراري، آبريزش بيني و چشم، تعريق، استفراغ و اسهالو اختلال در خواب

چگونه « نه » بگوييم؟

1- شرايط را درک کنيد و متوجه باشيد چه شرايطي در حال رخ دادن است.

2- در ذهنتان دلايل خود را براي نه گفتن مرور کنيد. مصرف مواد غير قانوني است، به مغز و بدن شما آسيب مي رساند و در نهايت شما را گرفتار مي سازد.

3- نه گفتن شما در موقعيت صحيح نشان دهنده قدرت شماست.

4- پيشنهاد ديگري را بدهيد، اگر دوست شماست و مي خواهيد دوستي تان را ادامه دهيد پيشنهاد ديگري براي گذراندن وقتتان را ارائه دهيد. (رفتن به سينما، پارک، ورزش و...) اگر طرف مقابل به نه گفتن شما احترام نمي گذارد دوست شما نيست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار