کد خبر: 1008388
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي توانير:
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي شركت توانير با اشاره به وضعيت مصرف برق در كشور بيان كرد: تا امروز ميزان مصرف برق در كشور 5و8دهم درصد رشد داشته كه ميزان اين رشد در سال پيش، تنها يك درصد بود.

مصطفی رجبی مشهدی در حاشیه بازدید از طرح‌های صنعت برق خراسان و اولین پروژه استفاده از روش حفاری افقی جهت دار در احداث خطوط کابلی زیرزمینی فوق توزیع HDD در شهر مشهد درباره وضعیت پیک مصرف برق در تابستان اظهار داشت: قطعا با ادامه این رشد، امکان پاسخگویی به نیاز موجود در شبکه وجود نخواهد داشت. در حال حاضر حداکثر توان تامین برق در کشور 60 هزار مگاوات است؛ به همین جهت برای اینکه بتوانیم از اعمال خاموشی جلوگیری نمائیم ، لازم است توصیه‌های مربوط به مدیریت مصرف در بخش خانگی جدی گرفته شود.

وی تصریح کرد: البته همکاری خوبی در بخش کشاورزی و تولید با صنعت برق وجود دارد که میزان بهره برداری خود را در اوج مصرف قدری کاهش می‌دهند. خوشبختانه سال گذشته با حدود 1000 مگاوات مصرف کننده صنعتی و تولیدی جدید قرارداد منعقد شد و در حال حاضر بخش صنعت در رشد پیک بار حدود 40 تا 50 درصد سهم دارد. بخش دیگر این رشد مصرف نیز ناشی از مصرف مشترکان خانگی است. براساس آمار سالانه یک میلیون مشترک به شبکه سراسری برق اضافه می‌شود و به همین جهت استفاده از کولرهای گازی به تناسب تعداد مشترکان رو به افزایش است.

رجبی مشهدی با بیان اینکه باید توجه داشت هر کولر گازی حدود 4 تا 5 برابر یک کولر آبی مصرف برق دارد، گفت: منازل برخوردار از کولر گازی معمولا 2 تا 3 دستگاه کولر یا حتی بیشتر استفاده می‌کنند؛ در حالی که تعداد کولرهای آبی کمتر است و همین موضوع مصرف را افزایش می‌دهد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر اضافه کرد: برای کنترل این مصرف، تعدادی نیروگاه جدید از دوره پیک سال پیش احداث شد که تا پایان تابستان امسال به 3000 مگاوات نیروگاه جدید دست خواهیم یافت. در بخش مدیریت مصرف نیز حدود 350 میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی به بخش کشاورزی و صنعت اعطا شده که این فرایند امسال نیز ادامه پیدا خواهد کرد. علاوه بر این سال گذشته به آن دسته از مشترکان خانگی که زیر الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند 106 میلیارد تومان پاداش اعطا شد.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به بازدید خود از تاسیسات و طرح‌های جدید صنعت برق خراسان گفت: یکی از موضوعات اساسی صنعت برق، این است که در هسته مرکزی کلان شهرها رشد ساخت و سازها افزایش قابل توجهی داشته و همین موضوع موجب افزایش فزاینده مصرف برق شده است. تامین نیاز برق متناسب با این افزایش مصرف نیازمند برخی زیرساخت‌ها است که برای ایجاد آن لازم است سرمایه گذاری‌های سنگین و استحصال زمین برای احداث پست‌های برق اختصاص یابد.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: حال ممکن است با توجه به تراکم شهرها ابعاد زمین‌های موجود کفایت لازم برای طرح‌های صنعت برق را نداشته باشد. همچنین برای احداث شبکه‌های مربوط نیز نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است. در این بازدید 2 طرح مورد بررسی قرار گرفت که نخستین آن پستب است که در فضای 130 متر مربعی به صورت تک ترانسفورماتور در خیابان جانباز مشهد قرار است راه اندازی شود. نکته اساسی این طرح کاهش چشمگیر ابعاد زمین مورد استفاده بوده که برای این منظور از فضای عمیق زیر زمین استفاده شده است. چنین ابتکاری هزینه‌های سرمایه‌گذاری را به شدت کاهش خواهد داد.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: همچنین این نحوه احداث پست موجب می‌شود تلفات شبکه‌های توزیع به حداقل کاهش یابد چراکه در نتیجه به ثمر رسیدن این پروژه فاصله پست‌های فوق توزیع تا محل مصرف کاهش خواهد یافت.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر بیان کرد: ابتکار دیگری که امروز مورد توجه قرار گرفت، شیوه جدید کابل‌کشی‌ها بود. یکی از روش‌های موجود برای این منظور احداث تونل است که هزینه‌های زیادی را در پی دارد و به ازای هر کیلومتر از یک تونل انرژی، باید بیش از 15 میلیارد تومان هزینه ساخت دارد. با این حال در روش به کار گرفته شده توسط شرکت برق منطقه‌ای خراسان، هزینه‌ها کاهش و سرعت عمل افزایش یافته است و این روش میتواند مدل خوبی برای اجرا در کلان شهرهایی مانند تهران باشد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت برق ناچار از ابتکار برای پیشبرد طرح‌های خود است، گفت: ما از همه ابتکاراتی که در شرکت‌های برق منطقه‌ای پیاده‌سازی می‌شود، بهره‌برداری می‌کنیم. این طرح‌ها و ابتکارات با توجه به افزایش هزینه سرمایه‌گذاری‌ها که 3 تا 4 برابر افزایش داشته و چالش تهیه زمین در کلان شهرها بسیار مقرون به صرفه بوده و موجب کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و همچنین دسترسی راحت تر به تاسیسات است.

رضا ریاحی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان، نیز در رابطه با طرح‌هایی که برای نخستین مرتبه در صنعت برق خراسان برای احداث پست‌ها و خطوط انتقال اجرا شده، گفت: نخستین پروژه اجرای یک پست تک ترانس است که به شکل فشرده برای اماکن شهری که مشکل تصاحب زمین به دلیل قیمت بالا در آن وجود دارد، پیاده سازی شده است.

وی در مورد مزیت این طرح بیان کرد: اگر قرار باشد برای یک پست در محیط شهری زمینی استحصال شود، هزینه آن به حدود 30 تا 40 میلیارد تومان می‌رسد. به دلیل همین هزینههای سنگین صنعت برق خراسان توانسته این پست را به صورت طبقاتی احداث کند و هزینه تصاحب زمین را کاهش دهد. این نوع پست‌ها در شهرهای بزرگ مانند تهران و مشهد که مشکل استحصال زمین در آن زیاد است، فایده‌ای دوچندان دارد و در کاهش هزینه‌ها بسیار موثر است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به پروژه دیگر صنعت برق خراسان برای انتقال خطوط فشار برقی اظهار داشت: پروژه دیگر روش جدیدی است برای احداث خطوط کابل‌های فشار قوی که از آن اصطلاحا با عنوان روش HDD یاد می‌شود. در این روش به وسیله مته‌های به خصوصی زمین حفاری شده، سپس لوله گذاری صورت می‌گیرد و از داخل آن لوله‌ها کابل‌های برق عبور داده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای این روش این است که به دلیل محیط کارگاهی کوچک و محدود این پروژه‌ها از بروز گره در ترددهای شهری و ایجاد ترافیک جلوگیری می‌شود. همچنین هزینه این روش نیز نسبت به احداث تونل‌های انرژی بسیار پایین تر است.

ریاحی با بیان اینکه از این روش برای نخستین مرتبه در کشور برای انتقال کابل‌های فشار قوی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین صنعت برق خراسان چند پروژه جدید در زمینه سازوکارها آغاز کرده که در راستای اجرای یکی از اهداف وزیر محترم نیرو است و در دستور کار شرکت‌های برق منطقه‌ای قرار دارد. این پروژه‌ها در جهت بهبود سازوکارها تعریف شده و در این راستا 2 پروژه مد نظر ماست که یکی کاهش خطا و اشتباهات نیروی انسانی حین کار است که عاملی اثرگذار در کاهش حوادث شبکه است و انشالله این پروژه امسال به ثمر خواهد رسید. پروژه دیگر نیز پارک آموزشی است که تلاش می‌شود امسال به بهره برداری برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار