کد خبر: 1008307
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
سرلشکر سلامی خبر داد
جدیدترین دستاورد‌های سازمان جهاد خودکفایی سپاه با حضور فرمانده کل سپاه در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی «نزسا» به نمایش درآمد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: صبح دیروز با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، جدیدترین دستاورد‌های سازمان جهاد خودکفایی سپاه در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه به نمایش درآمد. سامانه راداری نفوذ در زمین، سامانه پدافند هوایی، زمینی، موشک «هدایت ۱۲۲»، توپ ۲۳میلی‌متری تاکتیکال و خودروی زرهی آبی- خاکی «مکران» در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده شده است.

در ساخت هیچ یک از سلاح‌های زمینی به خارج نیاز نداریم

سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاورد‌های مرکز جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه در جمع خبرنگاران گفت: ما در تحریم تسلیحاتی جهانی هستیم؛ از یک طرف تحریم‌های تسلیحاتی وجود دارد و از سوی دیگر امریکا و متحدانش جزو تهدیدات ما هستند. با این وجود تحریم تسلیحاتی فرصتی را برای دانشمندان اسلامی به وجود آورد تا نیاز‌های دفاعی را با تکیه بر توان بومی تهیه کنند.

فرمانده کل سپاه که در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاورد‌های مرکز جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه سخن می‌گفت، عنوان کرد: آن‌چیزی که امروز دیدیم، تنوع خوبی از تسلیحات زمینی بود. متخصصان نیروی زمینی جهت‌گیری خوبی در پیش گرفته‌اند. این جهت‌گیری تمامی سامانه‌های رزم زمینی مورد نیاز را پوشش می‌دهد. وی تأکید کرد: نکته مهم استفاده از تجهیزات برترساز است که نیروی زمینی را برای یک جنگ تمیز آماده می‌سازد؛ هم در بعد تخریب کار شده، هم در دقت‌افزایی، کوچک‌سازی و هم بی‌خدمه‌سازی سلاح‌ها. سرلشکر سلامی بیان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که صورت گرفته علاوه بر اینکه تمرکز فرمانده نیرو بر تقویت این مرکز است، رابطه خوبی بین جهاد خودکفایی و هسته‌های رشد و دانش‌بنیان ایجاد شده است. این موضوع باعث شده تا در ساخت هیچ یک از سیستم‌های سلاح زمینی به خارج نیاز نداشته باشیم. این چیزی که بیگانگان در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی مطرح می‌کنند، اثری در قدرت دفاعی ما ندارد و در آینده نزدیک شاهد ورود سیستم‌های غافلگیرانه خواهیم بود.

معرفی ۴دستاورد جدید نیروی زمینی سپاه

سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه اخیراً چهار دستاورد در حوزه‌های مختلف داشته است. در ادامه به معرفی این دستاورد‌ها می‌پردازیم.

نفربر بهینه شده مکران: این خودروی نفربر آبی خاکی BTR- ۵۰ بوده است که موسسه شهید زین‌الدین نیروی زمینی سپاه علاوه بر ارتقا در حوزه بدنه و سایت دید راننده، یک برجک جدید نیز برای آن طراحی کرده است. این برجک سه ویژگی اصلی دارد، یکی از این‌ها سیستم کنترل آتش آن است که روی این سیستم نصب شده است. سیستم کنترل آتش این نفربر دارای یک سیستم دید شبانه حراتی و روزانه دارد که می‌تواند برای اهداف هوایی و زمینی مورد استفاده قرار بگیرد و دارای مسافت یاب لیزری است و محاسبات بالستیک گلوله را نیز انجام می‌دهد و قابلیت قفل روی اهداف متحرک را دارد.

این برجک یک توپ ۳۰ میلی‌متری دارد که کاملاً ایرانی است و یک تیربار ۷/ ۶۲ هم محور با توپ اصلی نیز دارد. همچنین مخزن مهمات ۵۰۰ فشنگی آن در بالای برجک تعبیه شده که علاوه بر کاهش آسیب‌پذیری خدمه دسترسی تعمیرکار به جنگ‌افزار و همچنین بارگذاری مهمات را نیز آسان‌تر کرده است. یکی از ویژگی‌های این برجک این است که کاملاً بدون خدمه بوده و توپچی در داخل نفربر قرار می‌گیرد که آسیب‌پذیری خدمه را کاهش می‌دهد. این برجک قابلیت نصب روی انواع نفربر‌ها و خودرو‌های زرهی را دارد.

پهپاد معراج ۱: این پهپاد قادر است با سرعت ۱۴۰ کیلومتر تا ارتفاع ۱۲ هزار پایی پرواز کند. وزن برخاست این پهپاد ۳۳ کیلوگرم است و می‌تواند محموله‌ای به وزن پنج کیلو را حمل کند.

سلاح ثعبان ۱: ثعبان ۱، یک تیربار سبک انفرادی بوده که در حقیقت محصول بهینه‌سازی تیربار سبک هجومی است. این تیربار در دوران دفاع مقدس به صورت غنیمتی در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفت و بعداً به دلیل مشکلاتی که در زمینه مسلح شدن داشت از رده خارج شد. با تغییراتی که در صفحه خوراک دهنده، قبضه، قنداق، لوله و سیستم چکانه این سلاح رخ داده، وزن آن نسبت به نمونه روسی یک کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

ثعبان از کالیبر ۶۲/ ۷*۳۹ سلاح کلاشنیکف بهره می‌برد و با جعبه‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ فشنگی تغذیه می‌شود، البته با استفاده از کوله حمل مهمات می‌توان ظرفیت مهمات همراه این سلاح را به ۷۰۰ فشنگ افزایش داد. این سلاح همچنین به یک سامانه نشانه روی رددات برای افزایش دقت در تیراندازی مجهز شده است. به جای روپوش لوله قدیمی این سلاح نیز یک ریل برای نصب تجهیزات تعبیه شده است. این سلاح همچنین به یک هندگار با قابلیت تبدیل به دو پایه برای راحتی رزمنده و ثبات در تیراندازی هجومی و ثابت تجهیز شده است. در کنار اینها، نوعی شعله‌پوش برای این سلاح طراحی شده است تا هم اثر کاهش برد سلاح در اثر کوتاه شدن لوله را جبران کند و هم عقب‌نشینی و صدای سلاح در تیراندازی را کاهش دهد.

سامانه راداری نفوذ در زمین: در رژه ۳۱ شهریور سال گذشته سامانه‌ای به نمایش درآمد که سؤالات زیادی پیرامون آن مطرح شد؛ سامانه‌ای که از آن تحت عنوان سامانه راداری نفوذ در زمین یاد شده بود. در حقیقت یک سامانه راداری برای کشف مین و بمب‌های کنار جاده‌ای است که توسط سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه ساخته شده است. عملکرد این سامانه به این صورت است که این خودرو با سرعت ۱۰ کیلومتر حرکت کرده و می‌تواند در فاصله هفت متری با عرض چهار متر و در فاصله ۳۰ متری با عرض هشت متر زمین را اسکن کرده و مین‌های در عمق ۱۵ تا ۳۰ سانت را کشف کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار