کد خبر: 1008208
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶
امریکایی‌ها زمانی که موضوع ایران مطرح بود، خود را آقای شورای امنیت می‌پنداشتند. حالا حتی از همراه کردن اروپایی‌ها هم عاجزند البته عجز آن‌ها در برابر اروپا نه از بابت شرافت بیشتر اروپایی‌هاست بلکه از آن جهت است که اروپایی‌ها ترس بیشتری از واکنش‌های ایران دارند، به خصوص وقتی پای برجام و تمدید تسلیحاتی به میان بیاید.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در نشست غیر رسمی روز پنج شنبه امریکا با اعضای شورای امنیت بر سر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران اروپایی‌ها ضمن ابراز نگرانی از پایان این تحریم‌ها تأکید کردند نگرانی بزرگ‌ترشان واکنش تهران به تمدید این تحریم‌هاست. در این نشست که به نوعی رایزنی امریکا برای تمدید بند مربوط به تحریم خرید و فروش تجهیزات متعارف نظامی بود چین و روسیه به شدت از امریکا بابت خروج از برجام و پیشنهاد تمدید این بند انتقاد کردند و اروپا نیز همراهی مورد انتظار کاخ سفید را نشان نداد. به این ترتیب با اینکه هفته گذشته گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرکل سازمان ملل برای نخستین بار در چند سال گذشته تحت فشار امریکا وارد فاز جدیدی شد و حتی گوترش انگشت اتهام را به سمت موشک‌های ایرانی در حمله به آرامکو نشانه رفته بود، فضای جلسه روز پنج شنبه امریکا با اعضای شورای امنیت از عدم همراهی جامعه جهانی با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران حکایت می‌کرد.

مجید تخت روانچی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، روز پنج شنبه درپایان نشست شورای امنیت با اشاره به ناتوانی امریکایی‌ها در اقناع سایر اعضا به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در توئیتی نوشت: دیروز امریکا با اعضای شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تداوم تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران جلسه داشت و خواهان اتحاد شورا شد. بیانیه وزارت خارجه امریکا در این زمینه هیچ اشاره‌ای به عکس‌العمل اعضای شورای امنیت نکرده است. شاید دلیل آن این باشد که اعضا جمعاً خواستار اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شدند. شورای امنیت سازمان ملل خواستار پایبندی امریکا به برجام شد. تخت‌روانچی در یک نشست خبری در همان روز پنج شنبه مفاد قطعنامه پیشنهادی امریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران را در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱، مردود و اشتباهی ویرانگر برای شورای امنیت دانست و گفت: مایک پمپئو وزیر خارجه، کلی کرافت نماینده دائم امریکا در سازمان ملل متحد و برایان هوک نماینده ویژه امریکا در امور ایران در نشست‌های مختلف خبری و دیپلماتیک با این ادبیات سخن گفتند که ممنوعیت تسلیحاتی ایران «باید» تمدید شود.

فکر می‌کنند هنوز بلامنازع‌اند

به گفته نماینده ایران، ظاهراً امریکایی‌ها هنوز بر این باورند که قدرت بلامنازع جهانی هستند و بقیه اعضای شورای امنیت به ویژه اعضای دائم آن، حلقه به گوشانی هستند که جز فرمانبرداری، کار دیگری ندارند. از این رو، هوک در نشست غیرعلنی و غیررسمی شورای امنیت شرکت کرد تا قطعنامه پیشنهادی خود را برای ممانعت از خروج ایران از محدودیت موقتی تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ تشریح کند، اما نتیجه آن چیزی نبود که تصور می‌کردند. در حالی که وزیر خارجه ترامپ که این روز‌ها برای اثبات حق امریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه به سخنان اوباما و کری متشبث و مدعی شده است اگر این قطعنامه تصویب نشود، آن‌ها برای استفاده از مکانیسم ماشه مجاز خواهند بود، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد این‌گونه پاسخ داد که «ما همچون بسیاری دیگر بر این عقیده هستیم که ایالات متحده حق قانونی برای استفاده از مکانیسم ماشه ندارد.»

تخت‌روانچی همچنین تأکید کرد: «مفاد پیش‌نویس قطعنامه امریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تضاد است و به همین ترتیب هم باید مردود دانسته شود.» وی تصریح کرد: امریکا باید آگاه باشد که قطعنامه‌ای را که خود تصویب کرده است، نقض می‌کند. این یک اشتباه ویران‌کننده برای شورای امنیت خواهد بود که قطعنامه خود را نقض کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد به امریکایی‌ها به ویژه برای توجه به پیامد‌های این کار و استفاده از مکانیسم ماشه هشدار داد و گفت: درباره مکانیسم ماشه مهم است که ایالات متحده متوجه عواقب این اقدام و پیامد‌هایی باشد که پس از خاتمه برجام خواهد داشت. این نکته بسیار مهمی است.

تخت روانچی با تأکید بر اینکه روسیه و چین به عنوان دو عضو برجام و دارای حق وتو در شورای امنیت حمایت خود را از برجام، اجرای کامل این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ بسیار صریح و روشن بیان کرده‌اند، متذکر شد: اقدام امریکا در واقع برای قوانین بین‌المللی و همچنین همکاری‌های آتی با شورای امنیت پیامد‌هایی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ایالات متحده باید این نکته را در نظر داشته باشد که پیامد‌هایی همچون چگونگی واکنش دیگر اعضای شورای امنیت با تصمیم آن‌ها وجود خواهد داشت. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد متذکر شد: اگر برجام وجود نداشته باشد، ایران از محدودیت‌هایی که به عنوان عضو برجام دارد، خلاص می‌شود و کار خودش را انجام می‌دهد.

تخت‌روانچی توضیح داد: این به معنای آن نیست که از هرچیزی که برای ما در پس از برجام فراهم می‌شود استفاده می‌کنیم، بلکه منظورم این است که این محدودیت‌ها دیگر معتبر نخواهد بود. از این رو گزینه‌هایی به ما خواهد داد تا هرآنچه را که ایران بخواهد، انجام دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار