کد خبر: 1008181
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۹
در مراسمی با حضور مقامات لشکری و کشوری رونمایی شد
روز پنج‌شنبه و در ادامه تلاش‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح برای تأمین توانمندی‌های دفاعی کشور، سه فروند جنگنده «کوثر» پیشرفته در صنایع سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در اصفهان رونمایی شد و پس از آن جنگنده‌های رونمایی شده اقدام به انجام مراسم نمایش هوایی در مقابل مقامات لشکری و کشوری کردند.
مهدی پورصفا
سرویس سیاسی جوان آنلاین: جنگده کوثر را می‌توان ادامه نسل جنگنده‌های اف-۵ تایگر تحویلی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دانست. این جنگنده نه فقط در ایران بلکه در سایر کشور‌ها پایه‌ای برای توسعه یک جنگنده روز پرواز با قابلیت انجام عملیات‌های گوناگون همچون رهگیری و انجام حملات زمینی است.

در ایران نیز این جنگنده با نام «کوثر» مورد طراحی مجدد قرار گرفته و چندین اسکادران از آن وارد خدمت در نیروی هوایی کشورمان شده است. یکی از مهم‌ترین مواردی که در جنگنده کوثر مورد استفاده قرار گرفته است، موتور بومی «اوج» است. این موتور توربوجت اولین پیشران ساخت ایران است که روی یک هواپیما نصب می‌شود. این اولین و مهم‌ترین قدم برای توسعه در چنین فناوری مهمی در صنعت هوایی است. علاوه بر این فناوری جنگنده کوثر چه در حوزه سیستم‌های راداری و الکترونیک و چه در حوزه سیستم‌های پروازی یک جهش رو به جلو محسوب می‌شود، به عنوان مثال در سیستم داخلی این جنگنده تمام سیستم‌های آنالوگ به سیستم‌های دیجیتالی و نمایشگر‌های رنگی تبدیل شده است که امکان هدایت هواپیما توسط خلبان را به خوبی فراهم می‌کند.

از جمله مزایای دیگر این جنگنده «بهره‌گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه‌روی مقابل خلبانان (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات»، «بهره‌گیری از رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن کشف اهداف و تهدیدات» و همچنین «بهره‌گیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند» جزو توانمندی‌های دیگر این جنگنده محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است بخش مهمی از فناوری‌های فوق توسط شرکت دانش‌بنیان همکار با وزارت دفاع ساخته شده که می‌تواند به عنوان تجربه‌ای موفق برای سایر پروژه‌ها نیز مدنظر قرار گیرد.

با سپاه بهترین ساختار دفاعی را می‌سازیم

در این مراسم امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش طی مراسمی گفت: با پشتیبانی‌های وزارت دفاع و جوانان و دانشمندانی که در این سازمان کار می‌کنند، روز به روز نیرو‌های مسلح از جمله ارتش جمهوری اسلامی در عرصه‌های هوا، دریا و زمین در حال ارتقای توان برای دفاع از آرمان‌های والای انقلاب اسلامی است. وی یادآور شد: چند روز پیش شاهد موشک ۳۰۰کیلومتری سطح به سطح بودیم که توسط وزارت دفاع ساخته و تحویل نیروی دریایی شد و امروز هم اولین خروجی خط تولید جنگنده تمام ایرانی کوثر را شاهدیم که پرواز آن را خواهیم دید و در آینده رویداد‌های مبارک دیگری خواهد بود که به مرور خبر آن به شما خواهد رسید.

آمادگی نیروی هوایی برای مقابله با هر تهدیدی

همچنین امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش در این مراسم با بیان اینکه امروز روز بسیار افتخارآمیزی برای میهن اسلامی است، گفت: مهندسین فنی صنعت هوایی در وزارت دفاع و خلبانان جنگی نیروی هوایی ارتش نشان دادند که از بهترین‌های عرصه هوانوردی در دنیا محسوب می‌شوند. وی افزود: تولید هواپیمای شکاری بمب‌افکن کوثر و فعال نگه داشتن خط تولید این نسل از جنگنده توسط متخصصان صنایع هوایی وزارت دفاع خط بطلانی بر تفکرات دشمنان مبنی بر تحریم‌های همه‌جانبه است که گمان می‌کنند می‌توانند چرخه نظامی و به ویژه صنعت هوایی کشور را از کار بیندازند. نصیرزاده ادامه داد: دستاورد‌های صنعت دفاعی نشان می‌دهد جوانان بادانش و سختکوش صنایع هوایی به عمق راهبردی دانش نفوذ کرده‌اند و هیچ گلوگاه و سدی برای خود متصور نیستند. وی پرواز خلبانان نیروی هوایی به وسیله جنگنده‌های تمام ایرانی را افتخارآمیز عنوان کرد و گفت: خلبانان شجاع و بی‌باک، ورزیده و انقلابی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی نشان دادند که برای مقابله با هر تهدیدی آماده هستند.

برای پیشرفت دفاعی منتظر اجازه امریکا نخواهیم ماند

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت: خط تولید هواپیمای کوثر در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد که امروز متخصصان صنعت دفاعی با تلاش شبانه‌روزی و همتی جهادی موفق شدند به رغم تحریم‌های ظالمانه، سه فروند هواپیمای جت جنگنده پیشرفته کوثر را در سالی که از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نام «جهش تولید» نامگذاری شده است، تولید و تحویل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی نمایند.

وزیر دفاع با اشاره به رونمایی اولین فروند هواپیمای کوثر در روز ۳۱ مرداد سال ۹۷ - روز صنعت دفاعی- با حضور رئیس‌جمهور تصریح کرد: عمده سامانه‌های مکانیکی- هیدرولیکی، بخشی از سامانه‌های الکتریکی و اویونیکی، ارابه فرود، مونتاژ و تست هواپیما که در شرکت هسای اصفهان، سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، صنایع تابعه و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است. شرکت صنایع هسا با تکیه بر تجارب ناشی از تولید هواپیما‌های آذرخش، صاعقه و صاعقه ۲ و با حمایت‌های امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، اقدام به ساخت هواپیمای کاملاً بومی کوثر نمود به طوری که در این هواپیما شاهد به کارگیری سامانه‌های الکترواویونیک، جنگال و سلاح‌های پیشرفته و ارتقای نسل و توان رزم و مأموریتی هواپیما به صورت چشمگیر هستیم.

حاتمی با تقدیر از حمایت‌های بی‌دریغ نیروی هوایی ارتش در تعامل سازنده با مجموعه صنایع هوایی وزارت دفاع گفت: مجموعه نیروی هوایی ارتش در فرآیند تکمیل، ساخت و مونتاژ سازه، ساخت و مونتاژ سیستم‌های هواپیما، انجام تست‌های کامل زمینی و پروازی همواره به عنوان پشتیبان و حامی این طرح در کنار متخصصان وزارت دفاع بوده و در نهایت تمامی تست‌های زمینی و پروازی این هواپیما‌ها توسط خلبانان شجاع نیروی هوایی به صورت موفقت‌آمیز انجام شده است.

وزیر دفاع با بیان موفقیت‌های به دست آمده در مراحل مختلف جت کوثر تصریح کرد: بحمدالله با تلاش متخصصان صنایع هوایی، ساماندهی شبکه همکار دانش‌بنیان و تعامل مجموعه صنعت هوایی نیرو‌های مسلح، زیرساخت‌های تولید هواپیمای جت جنگنده کوثر با بومی‌سازی کامل همه اجزای هواپیما به صورت انبوه در سازمان صنایع هوایی آماده شده و ان‌شاء‌الله در آینده نزدیک قطعاً می‌توانیم به فناوری تولید جنگنده‌های پیشرفته‌تر دست یابیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با اشاره به تحرکات نظام سیاسی امریکا برای فشار بر نهاد‌های بین‌المللی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اسلامی گفت: مسئولان کم‌خرد امریکایی فراموش کرده‌اند ایران اسلامی که در سایه تحریم‌های ۴۰ ساله و فشار‌های سیاسی و نظامی توانسته است از نظر قدرت نظامی به بالاترین سطح از بازدارندگی برسد، قطعاً برای پیشرفت و توسعه صنعت دفاعی خود منتظر اجازه دولت‌های مستکبر و زورگو همچون امریکا نخواهد ماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار