کد خبر: 1008045
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
۶۰ درصد توان دریایی واشنگتن بر مهار پکن متمرکز شده است
فقط چند روز بعد از تصمیم دولت امریکا برای خارج کردن ۲۵ هزار نیروی خود از آلمان و انتقال آن‌ها به اروپای شرقی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته که این ۲۵ هزار نیرو احتمالاً به منطقه هند- آرام (ایندوپاسیفیک) اعزام خواهند شد. در حالی که استراتژی چرخش شرقی امریکا بر گسترش حضور در آسیا به منظور مهار چین تأکید دارد، منابع امنیتی در چین تخمین می‌زنند که امریکا همین الان ۶۰ درصد توان دریایی خود و ۳۷۵ هزار سربازش را در خارج نزدیک چین مستقر کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مؤسسه ملی مطالعات دریای چین جنوبی به عنوان یک اتاق فکر دولتی مستقر در پکن، در گزارشی از احتمال درگیری ناخواسته چین با امریکا ابراز نگرانی کرده است؛ سناریویی که با تشدید مناقشات بین امریکا و چین به خصوص در فضای بعد از بحران کرونا در حال تقویت شدن است. «وو شیکون» رئیس این مؤسسه دولتی پکن، گزارشی درباره حضور امنیتی امریکا در آسیا اقیانوسیه منتشر کرده و از افزایش بی‌سابقه نیرو‌های امریکا در این منطقه خبر داده، اقدامی که به اعتقاد شیکون خطر بروز حادثه میان این نیرو‌ها و نیروی دریایی چین را افزایش داده است. در گزارشی که چینی‌ها منتشر کرده‌اند تخمین زده شده که ایالات متحده ۳۷۵ هزار نیرو و ۶۰ درصد از کشتی‌های جنگی خود را در حوزه هند -اقیانوسیه مستقر کرده و سه فروند از ناو‌های هواپیمابر امریکا نیز به منطقه اعزام شده‌اند. رئیس این مؤسسه هشدار می‌دهد: «اگر بحرانی روی دهد، پیامد‌های آن برای هر دو طرف فاجعه‌بار خواهد بود.»‌گزارش وو شیکون، می‌گوید که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نیروی دریایی امریکا تنها چهار عملیات در چارچوب آزادی ناوبری در این منطقه انجام داده، اما شمار این دست عملیات در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به ۲۲ مورد افزایش یافته است.

تشدید نگرانی‌ها از تنش‌ها بین چین و روسیه، همزمان شده با کاهش نیرو‌های امریکایی در آلمان. روز سه شنبه در آستانه سفر رئیس‌جمهور لهستان به واشنگتن برای ملاقات با دونالد ترامپ، رسانه‌های لهستانی از تصمیم امریکا برای انتقال ۳۰ فروند جنگنده اف-۱۶ مستقر در آلمان به لهستان در راستای کاهش نظامیان امریکایی در آلمان خبر دادند. دونالد ترامپ ۱۵ ژوئن هم از تصمیم خود برای کاهش شمار نیرو‌های امریکایی مستقر در آلمان به میزان ۱۰ هزار تن خبر داد، مگر اینکه برلین به تعهدات مالی خود به ناتو عمل کند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو دیروز در مصاحبه اختصاصی با دویچه‌وله تأکید کرد که حضور امریکا در اروپا برای ناتو مهم است. استولتنبرگ درباره رویکرد دونالد ترامپ در قبال ناتو گفت: «من قبل از آنکه ترامپ تمایلش را برای کاستن از تعداد نظامیان کشورش در آلمان به میزان ۹هزار و ۵۰۰ سرباز اعلام کند با رئیس‌جمهور امریکا صحبت داشتم و به او گفتم که حضور نظامی امریکا در اروپا برای ناتو اهمیت دارد و این امر برای خود اروپا و امریکا هم مهم است.»

نکته قابل توجه اینکه تا پیش از این تصور بر این بود که امریکا نیرو‌های خود را به منظور استقرار در اروپای شرقی از آلمان خارج می‌کند، ولی مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیروز اعلام کرد که این نیرو‌ها احتمالاً عازم اقیانوسیه می‌شوند؛ سخنانی که نشان‌دهنده حرکت امریکا در مسیر تنش بیشتر با چین است. رابرت اوبراین، یک شنبه در مطلبی برای وال استریت ژورنال، با دفاع از این تصمیم، «استقرار نیرو‌ها به سبک جنگ سرد» در کشور‌هایی مانند آلمان را «تا حدی منسوخ» توصیف کرد و گفته که این نیرو‌ها در عوض، دوباره در پایگاه‌های امریکا در اقیانوسیه مستقر می‌شوند تا احتمالاً از آن‌ها برای رویارویی با چین استفاده شود اوبراین نوشت: انتظار می‌رود هزاران نیرو در هند-اقیانوسیه که امریکا حضور نظامی در گوام، هاوایی، آلاسکا، ژاپن و همچنین استقرار‌هایی در مکان‌هایی نظیر استرالیا دارد، دوباره استقرار یابند. در آن عرصه، امریکایی‌ها و متحدان‌شان با مهم‌ترین چالش ژئوپلتیکی از زمان پایان جنگ سرد مواجه هستند. او به برلین به عنوان «یک متحد غیرقطعی» حمله کرده و گفته است «همچنان برای بلند شدن و نشان دادن رهبری زمان وجود دارد.» این مشاور امنیت ملی کاخ سفید تأکید کرد، آلمان همچنان در برنامه خط لوله گاز نورد استریم ۲ با روسیه که از زیر دریای بالتیک می‌گذرد، شریک است و هنوز شبکه ۵جی پیشنهادی شرکت مخابراتی هوآوی چین را که اطلاعات امریکا امنیت آن را زیر سؤال می‌برد، رد نکرده است. رابرت اوبراین خاطرنشان کرد: برخی از این نیرو‌ها در دیگر کشور‌های اروپایی مستقر خواهند شد. همچنین این احتمال وجود دارد که تعدادی از آن‌ها بیشتر به سمت شرق رفته و در نزدیکی روسیه مستقر شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار