کد خبر: 1008027
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
هرساله با فرا رسیدن فصل تابستان یکی از مقاصد اصلی گردشگران و مسافران تابستانی از اقصی نقاط کشور، سواحل زیبا و دلنشین استان مازندران به شمار می‌رود. سواحلی که از سهم استان‌های شمالی چیزی حدود ۴۳۷ کیلومتر به مازندران رسیده است. اما امسال مسافران سواحل مازندران با بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با پای خودشان وارد دنیای مبتلایان به کرونا می‌شوند.
کبریا مقدس
سرویس ایران جوان آنلاین: مازندران به عنوان دومین استان پرتردد مسافران در کشور در ایام تعطیلات خردادماه نشان می‌دهد تابستانی نگران کننده را به جهت حضور پرتعداد مسافران و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پیش داشته باشد.

مسافران بی‌تفاوت به پروتکل‌های بهداشتی

امسال در راستای اجرای طرح‌های سالم‌سازی دریا برخلاف سال‌های گذشته با آمدن مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا ویروس، اجرای این طرح‌ها تحت تدابیر خاص بهداشتی قرار دارد و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به عنوان یکی از خط قرمز‌های تعیین شده برای بهره‌مندی از سواحل زیبای دریای مازندران تعیین شده است. با پشت سر گذاشتن تعطیلات خرداد ماه و هجوم مسافران به این استان، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم و مسافران حاضر در سواحل دریا کمرنگ شده و نگرانی‌ها از اوج‌گیری دوباره کرونا بالا رفته است. حضور در سواحل فرح آباد، گهرباران، بابلسر و محمودآباد حکایت از این دارد که با آغاز فصل تابستان و بازگشایی مناطق تحت طرح‌های دریا، مسافرانی که به سواحل مازندران آمده‌اند به پروتکل‌های بهداشتی کم توجهی کرده و فاصله اجتماعی را رعایت نکنند.

دبیر ستاد اجرایی طرح سالم‌سازی سواحل محمودآباد در گفتگو با خبرنگار «جوان» با بیان اینکه طرح اجرایی سالم‌سازی دریا در سواحل محمودآباد در سال‌جاری از ۱۰ خرداد ماه طبق ابلاغیه ستاد اجرایی استان به اجرا در آمد، می‌گوید: «این طرح در سه نقطه پشت سپاه ناحیه محمودآباد، سواحل دارایی و محور بخش جعفرآباد آغاز شده که در سال‌جاری برای سواحل این شهرستان ۹۶ ناجی غریق در سواحل محمودآباد و بخش‌های مرکزی و ۶۴ ناجی در بخش سرخرود در نظر گرفته شده است.» محمد محتاطی ادامه می‌دهد: «امسال با توجه به پسروی دریا و افزودن خشکی ساحل ۲۱ نقطه ممنوعه شنا در سواحل محمودآباد شناسایی و به آن‌ها اضافه شده است.» وی با اشاره به اجرای پروتکل بهداشتی با توجه به شیوع بیماری کرونا، طبق دستور ابلاغیه علوم پزشکی دانشگاه مازندران تأکید می‌کند: «این پروتکل‌ها باید در بخش خصوصی و دولتی به اجرا در آید، اما در بخش خصوصی این نکات ایمنی و بهداشتی به آن شکل انجام نمی‌شود.» به گفته رئیس ستاد اجرایی طرح سالم‌سازی محمودآباد این مردم هستند که باید به رعایت این نکات بهداشتی و ایمنی توجه داشته باشند.

مسئولان بی‌تفاوت به بهداشت محیط

وضعیت نامناسب محیطی و غیربهداشتی بودن سرویس‌های بهداشتی در طرح‌های سالم‌سازی شهر‌های ساحلی مازندران یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که قبل از کرونا هم برای حل آن‌ها صحبت‌های زیادی شده است. یکی از مسافران در ساحل جویبار با ابراز نارضایتی از سرویس‌های بهداشتی در مناطق اجرای طرح‌های دولتی و خصوصی می‌گوید: «متأسفانه می‌توانید مشاهده کنید که وضعیت سرویس‌های بهداشتی طرح دریا اصلاً خوب نیست و هیچکدام تمیزو بهداشتی نیستند. با وجود بیماری کرونا، این شیوه خدمات رسانی مسئولان قابل قبول نیست و جان هزاران مسافر و حتی مردم بومی که به ساحل می‌آیند به خطر می‌افتد.» وی تأکید می‌کند: «در این طرح‌ها فقط گرفتن ورودی از مسافران و گردشگران است و کار دیگری برای خدمات‌رسانی انجام نمی‌شود.» این درحالی است که آمار‌ها نشان می‌دهد مازندران در حال بازگشت به وضعیت قرمز کرونایی است و حجم سفر‌ها می‌تواند این استان را زودتر به این وضعیت بحرانی برساند.

بخش خصوصی وارد بازی نمی‌شود

هم اکنون یکی از مشکلات موجود در شمال کشور عدم استقبال بخش خصوصی از اجرای طرح‌های سالم‌سازی سواحل مازندران است. چراکه به دلیل شیوع کرونا و مشخص نبودن زمان از بین رفتن آن سرمایه‌گذار نمی‌تواند به بازگشت سرمایه و درآمدزایی فکر کند. فضل‌الله کیقبادی معاون مدیرکل اجتماعی استانداری و مسئول مستقیم طرح‌های دریا با اشاره به اینکه با شناسایی ۳۷۰ نقطه حادثه خیز در سواحل ۹۵۰ ناجیان غریق مستقر شدند، می‌گوید: «طبق پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری برای مسافران حد نصاب ۵/۴ متر در سواحل تعیین شده است، اگرچه اجرای این طرح سخت است، اما مردم باید با وجود اهمیت شیوع این بیماری به رعایت این پروتکل‌ها بپردازند.»، اما معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران آب پاکی را روی دست همه ریخته و در رابطه با اجرای طرح سالمسازی سواحل این استان با اشاره به نوع پروتکل‌های بهداشتی برای مسافران و گردشگران سواحل در بخش‌های خصوصی و دولتی می‌گوید: «با توجه به پروتکل‌های بهداشتی، ابلاغیه معاونت بهداشتی وزارت طی نامه مورخ هشتم خردادماه سال‌جاری به معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، بازرسان شبکه‌های بهداشت و درمان شهر‌های ساحلی اقدام به پایش و نظارت طرح‌های پیش گفت کردند.» نادر آهنگر با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ‌گونه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل از سوی مسافران و گردشگران انجام نشده بود، یادآور می‌شود: «این موجب نگرانی مردم مازندران بر افزایش شیوع بیماری کرونا شده است و بهره‌برداران از طرح‌ها موظف به اجرای پروتکل‌های ابلاغی در محدوده طرح‌های سالم‌سازی می‌باشند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار