کد خبر: 1007914
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
وزارت دفاع لیبی:
در حالی که ورود بازیگران بحران در لیبی، پرونده بحران را پیچیده‌تر کرده، معاون وزیر دفاع لیبی به خبرگزاری «آناتولی» گفته با ورود جنگنده‌های روسیه به میدان نبرد در لیبی امریکا نیز هماهنگ با ترکیه وارد صحنه شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در گفتگو با خبرنگاران به اظهارات اخیر عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر برای مداخله نظامی در لیبی واکنش نشان داده و گفته که آخرین چیزی که اکنون لیبی به آن نیاز دارد، جنگ، آمادگی نظامی، ارسال سلاح و حضور بیشتر نیرو‌ها و مزدوران خارجی در این کشور است. شورای حقوق بشر سازمان ملل هم در چهل‌وسومین نشست خود که به دلیل شیوع کرونا با تأخیر برگزار شد، قطعنامه‌ای را برای اعزام یک «هیئت تحقیق» به لیبی و انجام تحقیقات و همچنین مستندسازی تجاوزات و جنایات صورت گرفته در این کشور از سال ۲۰۱۶ تا به امروز تصویب کرد. با این حال، تشدید مداخله بازیگران در لیبی، در حال پیچیده‌تر کردن این بحران است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی او در حالی بر لزوم برقراری آتش‌بس و از سرگیری مذاکرات مرتبط با درگیری لیبی تأکید کرده‌اند که نشانه‌ها از تشدید مداخله امریکا در لیبی بیشتر از قبل در حال آشکار شدن است. صلاح‌الدین عبدالله النمروش، معاون وزیر دفاع لیبی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری آناتولی گفته که با ورود جنگنده‌های روسیه به میدان جنگ و آغاز محرز مداخله خارجی در لیبی، امریکا نیز به این مسئله ورود کرده و با ترکیه در حال هماهنگی است.

النمروش ادامه داد: «ترکیه یک کشور بزرگ عضو ناتو و هم‌پیمان ما است. ما روابط راهبردی با آنکارا داریم.» وی با بیان اینکه فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی برای بازسازی ارتش لیبی با یک شرکت خصوصی امریکایی در حال رایزنی است، تصریح کرد: «در این زمینه رایزنی‌ها با کارشناسان وزارت دفاع و دولت ترکیه نیز ادامه دارد.»

‌این در حالی است که امانوئل ماکرون پس از دیدار با قیس بن سعید، رئیس‌جمهور تونس از نحوه نقش‌آفرینی ترکیه در لیبی ابراز نگرانی کرده و گفته است: «من امروز بر این باورم که ترکیه بازی خطرناکی را در لیبی انجام می‌دهد و تمام تعاملات و تعهدات در کنفرانس برلین برای یافتن صلح لیبی را نقض می‌کند» از طرف دیگر، شورای عالی دولت وفاق ملی لیبی همچنین ضمن هشدار به مصر درباره ورود به درگیری‌ها در لیبی اعلام کرد، لیبی کشوری مستقل و دارای حاکمیت ارضی است و صحبت‌ها درباره امنیت در حقیقت دستاویزی برای مداخله است. این شورا اعلام کرد: کسی که تروریسم را از شهر سرت ریشه‌کن و با تجاوز گروه‌های جنایتکار مقابله کرد، حالا هم آماده و قادر است از خاک و مرز‌ها دفاع کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار