کد خبر: 1007896
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵
در میان استان‌های قرمز، بخش‌هایی از خوزستان به حالت بحرانی رسیده است. اتفاقی که باعث شد تا روز گذشته مدیر پرستاری دانشکده علوم پزشکی آبادان از اعزام و ملحق شدن ۲۱ پرستار از سه استان معین به بخش سی‌سی‌یو بیمارستان طالقانی این شهر به منظور جلوگیری از تحلیل توان کادر پرستاری خبر داد و ستاد اجرایی فرمان امام نیز ۵ هزار بسته اقلام بهداشتی و کاروان سلامت خود را به مناطق جنوبی کشور اعزام کرد.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: کرونا در حال چرخش در جامعه است و تقریباً تمام پیش‌بینی‌ها و معادلات را بر هم زده است. از اینکه گفته می‌شد با گرم شدن هوا ویروس کرونا از بین می‌رود و نرفت گرفته تا مبتلا نشدن جوانان و کودکان به این بیماری که در حال حاضر حتی نوزادان را نیز از بین می‌برد. با توجه به ناشناخته بودن و تغییر رفتار این ویروس در جامعه، هم اکنون فقط رعایت کردن نکات و اصول بهداشتی و همچنین فاصله گذاری‌های اجتماعی تنها راه جلوگیری از شیوع آن است که متأسفانه به خاطر بی‌توجهی به این‌ها وضعیت چندین استان به حالت قرمز درآمده است. در میان استان‌های قرمز، بخش‌هایی از خوزستان به حالت بحرانی رسیده است. اتفاقی که باعث شد تا روز گذشته مدیر پرستاری دانشکده علوم پزشکی آبادان از اعزام و ملحق شدن ۲۱ پرستار از سه استان معین به بخش سی‌سی‌یو بیمارستان طالقانی این شهر به منظور جلوگیری از تحلیل توان کادر پرستاری خبر داد و ستاد اجرایی فرمان امام نیز ۵ هزار بسته اقلام بهداشتی و کاروان سلامت خود را به مناطق جنوبی کشور اعزام کرد.

بی‌توجهی‌های مردم و بی‌تفاوتی‌های مسئولان باعث شده تا کرونا بی‌هیچ دغدغه‌ای شهر‌ها و روستا‌های استان‌های کشور را به محل جولان خود قرار بدهد. حمله کرونا به خوزستان وضعیت برخی از نقاط این استان را بحرانی کرده و با ابتلای تعداد بیشری از شهروندان به این ویروس و مراجعه و بستری شدن آن‌ها در مراکز درمانی، کادر درمان را به شدت خسته و از نفس انداخته است. هم اکنون از نظر تعداد مبتلایان به کرونا آبادان، امیدیه، اندیمشک، ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر و مسجدسلیمان در وضعیت قرمز و خرمشهر در وضعیت نارنجی قرار دارد و به همین خاطر مسئولان بهداشت و درمان خوزستان مجبور شده‌اند از استان‌های دیگر درخواست اعزام پرستار کنند. در همین رابطه مدیر پرستاری دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه ۲۱ پرستار از سه استان معین با توجه به افزایش تعداد بیماران بستری کووید ۱۹ و به منظور جلوگیری از تحلیل توان کادر پرستاری آبادان، به کادر بخش سی‌سی‌یو بیمارستان طالقانی آبادان ملحق شده است، گفت: «از میان این پرستاران ۱۱ پرستار از بوشهر، چهار پرستار از شاهرود و شش پرستار از تهران با توجه به درخواست از معاونت پرستاری وزارت بهداشت و درمان برای کمک به کادر درمان در بخش سی‌سی‌یو به آبادان اعزام شده‌اند.» سکینه حسین‌جانی به فعالیت ۹۷۰ پرستار و کادر دانشجویی در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان یعنی شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان اشاره کرد و به ایرنا گفته: «برخی از کادر درمان و پرستاران در این شهرستان‌ها در چهار ماه مبارزه با کرونا به این بیماری مبتلا شدند.» وی با تأکید بر ضرورت استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای تمامی افراد جامعه برای کاهش تعداد مبتلایان به کرونا ادامه داد: «در صورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی از سوی مردم تعداد موارد ابتلا در روز‌های آینده بیشتر خواهد شد.

فوت کودک ۱۱ ماهه

با اوج گرفتن مجدد شیوع کرونا در برخی استان‌های جنوبی، ستاد اجرایی فرمان امام اقدام به اعزام درمانگاه سیار و ارسال مجدد اقلام ضدکرونایی به این مناطق قرمز کرد. محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد احسان گفت: «درپی افزایش ابتلا به کرونا در جنوب کشور، با دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ۵ هزار بسته اقلام بهداشتی به شهر‌های شوش و شوشتر ارسال و زیرنظر ائمه جمعه توزیع می‌شوند.» به گفته این مسئول، یک کاروان سلامت احسان نیز به شهرستان‌های شوش و شوشتر جهت استقرار درمانگاه سیار و انجام مرحله دوم غربالگری بیماران کرونایی اعزام خواهد شد و به مدت یک‌هفته در این مناطق قرمز حضور خواهد داشت. اما مشکل اصلی در مواجهه با کرونا این است که بعد از تمام گمانه زنی‌ها نسبت به آن حالا معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به ابتلای افراد جوان و میانسال به کرونا، گفته: «تعداد قابل توجهی از بیماران بستری در سیستان و بلوچستان را افراد جوان و میانسال تشکیل می‌دهند و این واقعیت نشان دهنده چرخش ویروس در جامعه است و ضرورت توجه بیشتر به رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی را نشان می‌دهد.» به گفته قاسم‌جان بابایی، نیاز بیماران مبتلا به کرونا در استان سیستان و بلوچستان به دستگاه‌های کمک‌تنفسی است. در همین راستا فوت کودک ۱۱ ماهه هرمزگانی بر اثر کرونا نیز نشان از تغییر رفتار این ویروس برای قربانی گرفتن است. فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه طی روز گذشته هفت بیمار مبتلا به کرونا در هرمزگان جان باختند که به شهرستان‌های بندرعباس، میناب، بستک و رودان تعلق داشتند. وی با بیان اینکه ۴۲ درصد درگذشتگان بیماری زمینه‌ای نداشتند، تصریح کرد: «کوچک‌ترین جان‌باخته کودک ۱۱ ماهه و پیرترین جان‌باخته ۸۲ ساله است و سه نفر از جان‌باختگان مرد و چهار نفر خانم بودند و شمار درگذشتگان بر اثر ویروس کرونا در استان به ۱۹۱نفر رسید.» از گلستان هم خبر می‌رسد، اگر شیوع کرونا به همین شکل ادامه پیدا کند شاید برخی از شهر‌ها خصوصاً گنبدکاووس با کمبود تخت بستری روبه‌رو شوند. عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفته: «در حال حاضر در شهرستان‌های گنبدکاووس، بندرگز، آق‌قلا، بندر ترکمن، کلاله، گالیکش و مراوه‌تپه وضعیت قرمز کرونا را داریم و اگر مردم اصول بهداشتی را رعایت نکنند تعداد شهر‌های بیشتری را با وضعیت قرمز خواهیم داشت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار