کد خبر: 1007884
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور دیروز در صحن علنی مجلس حضور یافت و در ادامه ارائه گزارش وزرا و مسئولان مختلف کشور به نمایندگان مجلس، گزارشی از حوزه کاری وزارتخانه خود به نمایندگان مجلس ارائه داد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: روز گذشته وزیر کشور به مجلس رفته بود تا در ادامه سلسله گزارش‌های مسئولان به مجلس جدید، درباره عملکرد خود گزارش بدهد، اما او بیشتر وقت را به تشریح وظایف وزارتخانه‌اش و توضیحات حقوقی در مورد آن گذراند تا جایی که یکی از نمایندگان هم اعتراض کرد که چرا از آمار و ارقام خبری نیست. گویی وزیر کشور به‌جای گزارش عملکرد خود مشغول تدریس درس علوم اجتماعی است! رحمانی‌فضلی بخشی از مشکلات را تقصیر نظامات کشور و بخشی دیگر را متوجه بودجه‌ریزی دانست، در نهایت هم گفت در جلسه علنی نمی‌شود صحبت کرد. او حتی در مورد عملکرد استاندارش هم توضیحی نداد و گفت، او اینجا حضور ندارد تا از خودش دفاع کند. در حالی که اولاً برای صحبت مجلس در مورد عملکرد مسئولان نیازی به حضور آنان در صحن علنی نیست، ثانیاً استاندار نیروی زیرمجموعه وزیر کشور است و وقتی وزیر در مجلس حضور دارد باید در مورد عملکرد استانداران و زیرمجموعه خود توضیح دهد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور دیروز در صحن علنی مجلس حضور یافت و در ادامه ارائه گزارش وزرا و مسئولان مختلف کشور به نمایندگان مجلس، گزارشی از حوزه کاری وزارتخانه خود به نمایندگان مجلس ارائه داد.

در برقراری امنیت موفق بوده‌ایم

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه حضور وزارت کشور در اقصی‌نقاط کشور با یک ساختار بسیار بزرگ و متنوع مواجه است، گفت: ۳۱ استاندار، ۱۲۷ معاونت استانداری، ۴۷۰ مدیرکل در سطوح استان، ۴۴۶ فرماندار و یک‌هزار و ۱۰۴ بخشدار، یک‌هزار و ۳۱۸ شهردار و ۳۷ هزار و ۸۰ نفر دهیار در سراسر کشور وجود دارد که همه این‌ها موظف هستند مصوبات، تصمیمات و قوانین و مقررات را به مرحله اجرا دربیاورند، بنابراین مدیریت چنین مسئله‌ای در کشور و هم تنوع موضوعی تمام فعالیت‌ها در بستر هماهنگی‌های وزارت کشور است.

وی با اشاره به وظیفه وزارت کشور در تأمین امنیت داخلی گفت: افغانستان در همسایگی ما قرار دارد و روابط بسیار خوبی با هم داریم. بیش از ۳ میلیون اتباع افغان در کشور وجود دارد و ما می‌بینیم در افغانستان انواع گروهک‌های تروریستی و خرابکارانه فعالیت می‌کنند و یک مقر برای فشار به کشورمان است. در عراق نیز همین مسئله حاکم است. دشمن می‌خواهد از طریق این مرز‌ها با ورود نیرو‌های معترض و معاند با سلاح مواد منفجره و مواد مخدر امنیت داخلی ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

وزیر کشور گفت: با هوشیاری، تدبیر اقدامات به موقع و رصد مستمری که نیرو‌های امنیتی، نظامی و انتظامی صورت می‌دهند در برقراری امنیت در کشور بسیار موفق بوده‌ایم.

سخنان نمایندگان

در این جلسه برخی نمایندگان مجلس نیز سخنانی در نقد و بررسی عملکرد وزارت کشور ارائه دادند:

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار: مدیریت بنزین تعریف دارد ولی در قضیه گرانی بنزین تدبیر انجام نشد و تدبیری در برخورد با مردم در کف خیابان و معترضان وجود نداشت و بین صف معترضان و تماشاچیان تمییزی قائل نشده بود.
 
نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی بدون آنکه از آغاز گرانی بنزین خبر داشته باشند با معترضان برخورد کردند، ما به گرانی بنزین معترض نیستیم بلکه به بی‌تدبیری در برخورد با معترضان انتقاد داریم. وقتی روحانی درباره گرانی بنزین و اتفاقات صبح جمعه صحبت می‌کرد گویا وی در حال تعریف خاطره بود، در حالی که همین بی‌تدبیری دولت منجر به عوارض زیاد برای مردم و کشور شد.

حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان: آقای رحمانی‌فضلی! چرا بعضی از استانداران و منصوبان شما برخلاف وحدت به جای تنش‌زدایی، تنش‌زایی ایجاد می‌کنند. ایجاد دشمنی بین مردم استان‌های مختلف با چه هدفی دنبال می‌شود؟ چه کسی از این اختلافات و نزاع‌های بین مردم در استان‌های مختلف سود می‌برد؟

عبدالله ایزدپناه نماینده مردم ایذه و باغملک: درگیری طایفه‌ای در سال ۹۴ مشکلاتی را در یکی از نقاط ایجاد کرده بود ولی، چون این درگیری تمام نشده به نظر می‌رسد آتش زیر خاکستر است. آیا نظام قادر به خاموش کردن یک فتنه و بلیه طایفه‌ای نیست، من این موضوع را کوتاهی مسئولان می‌دانم.

همایون یوسفی نماینده مردم اهواز: مناطق آزاد تبدیل به دروازه قاچاق کشور شده است و در موضوعات دیگر به جز جلسات تشریفاتی اتفاقی برای تولید نیفتاده است.

سیدمرتضی خاتمی نماینده مردم ماه‌نشان: انتظار ما این است در جلساتی که وزرا حضور پیدا می‌کنند به خصوص در حوزه وزارت کشور که نقش بسیار مهم و محوری دارد و کارش به تمام شئون کشور از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط است، با آمار و شاخص‌ها حضور پیدا و با آمار و ارقام مسائل کشور را گزارش کنند.

هادی بیگی‌نژاد نماینده مردم ملایر: امروز مردم به واسطه مشکلاتی که دارند عصبانی هستند. منصوبان شما در استان‌ها و شهرستان‌ها پیگیر عصبانی شدن مردم نیستند، چند هزار نفر در ماه رمضان آب نداشتند، منصوبان شما حتی سری به آن‌ها نزدند و تا الان نیز چندین بار آب‌شان قطع شده است.

مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان: متأسفانه بیشترین و غیرکارشناسی‌تـرین تغییرات در دولت‌ها مربوط به وزارت کشور است که اغلب این تغییرات غیرتخصصی بوده و از دیگر نقاط مأمور شدند که آسیب‌های زیادی به کشور وارد کردند.

علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار: در حال حاضر استانداران به عنوان مدیران اصلی منطقه‌ای کشور که نماینده حکومت هستند، کاملاً مطلوب‌الاختیارند، به عنوان مثال در همین ماجرای کرونا اگر مدیریت محله‌ای و منطقه‌ای بود و مدیریت محلی می‌توانست تصمیم بگیرد کشور با تبعات بسیار کمتری می‌توانست از مسئله عبور کند، اما کاملاً اختیارات استانداران گرفته شد.

اغتشاشات بنزینی به دلایل خاصی برمی‌گردد که جای گفتنش اینجا نیست

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در بخش دوم سخنان خود تحول در بودجه‌ریزی را متوجه نظامات کشور دانست که باید اصلاح شود.

وی در ادامه اظهار کرد: موضوع بنزین مصوبه سران قوا بود و در شورای عالی امنیت ملی و دولت مطرح شده بود و کل کشور آمادگی لازم برای اجرای آن را داشت، چراکه دقیقاً یک سال در سه کمیته فنی، تبلیغاتی و انتظامی پیگیری شده بود.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: بار‌ها اجرای این تصمیم به عقب افتاده بود تا تدابیر لازم اندیشیده شود. هیچ کس راضی نیست که یک قطره خون از دماغ کسی ریخته شود. بنده از همین جا از تمام نیرو‌های امنیتی و انتظامی که در صحنه بودند تشکر می‌کنم. دلیل آن اتفاقات نیز به دلایل خاصی بازمی‌گردد که اینجا جای گفتن آن نیست. به راحتی نمی‌توان به افرادی که امنیت کشور را تأمین می‌کنند، اتهام زد.

رحمانی‌فضلی در ادامه با اشاره به مسائل طرح شده در خصوص تغییرات غیرکارشناسی در وزارت کشور بیان کرد: بنده خودم در خصوص عدم توسعه یکنواخت در استان‌ها منتقد بودم که نتیجه نظامات کشور است. چقدر وزارت کشور در این حوزه‌های اقتصادی نقش دارد.

وزیر کشور در ادامه تأکید کرد: نیرو‌های انتظامی در حوادث همه تلاش خود را با امکانات کم به کار می‌گیرند. شما نیز کمک کنید تا ما بتوانیم نیروی انتظامی را تقویت کنیم. در خصوص مرز‌ها نیز از ۲ هزارو ۵۰۰ کیلومتر خلأ مرزی امروز به ۹۵۰کیلومتر رسیده‌ایم. ۳۰۰میلیون دلار نیز با تصویب شورای عالی امنیت ملی و تأیید مقام معظم رهبری برای این امر اختصاص یافته است. وی در ادامه با اشاره به مسائل طرح شده در خصوص اختلافات قبیله‌ای در خوزستان مطرح کرد: اختلافات در آن منطقه به حدود ۸۰سال پیش بازمی‌گردد، اکنون نیز زمانی که این اتفاق افتاد ما از تهران نیروی ویژه به شهرستان فرستادیم و با ریش‌سفیدان صحبت کردیم و مسئله حل شد. در خصوص بی‌عدالتی در اصفهان نیز بنده دقیقاً متوجه موضوع نشدم، اما باید بگویم که قانون معیار عدالت ماست. برخی از مسائل که مطرح می‌شود در حوزه کاری وزارت کشور نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه گرانی کالا‌ها به وزارت کشور بازنمی‌گردد، بیان کرد: در حوزه قاچاق کالا نیز در این دولت گام‌های بلندی برداشته شده است. ۸۰درصد سامانه‌ها در حوزه مبارزه با قاچاق فعال شده که مبدأ، مقصد و مسیر پول و کالا را روشن می‌کند. بنده نمی‌گویم که هیچ قاچاقی از مرز‌ها صورت نمی‌گیرد، اما نیروی انتظامی و سپاه تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا قاچاق به حداقل برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار