کد خبر: 1007751
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
تنها یک ماه از تشکیل کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی می‌گذرد که مقامات تل‌آویو در اولین طرح ضد فلسطینی خود دچار اختلاف شده‌اند. یک رسانه صهیونیستی فاش کرد که وزیر جنگ این رژیم اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را مشروط به تصویب بودجه دو ساله آتی کرده است، در مقابل نخست‌وزیرهم هشدار داده که بنی‌گانتس یا با طرح اشغال موافقت کند یا در انتظار انتخابات مجدد باشد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خود را برای الحاق طرح کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی آماده می‌کند، درون کابینه این رژیم صدا‌های مخالف برای اجرای این طرح بلند شده است. روزنامه اسرائیل هیوم، روز دو شنبه در گزارشی از وجود اختلاف نتانیاهو و بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره طرح الحاق کرانه باختری خبر داد. این روزنامه تأکید کرد که نتانیاهو در جلسات اخیر خود با گانتس این موضع را بار‌ها تکرار کرده است، به ویژه اینکه ایالات متحده برای اجرای طرح موسوم به معامله قرن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا نیاز به اتحاد با اسرائیلی‌ها دارد. بر اساس این گزارش، «نتانیاهو بر الزام توافق برای پشتیبانی از طرح الحاق کرانه باختری تأکید کرد و افزود هیچ راهکار میانه‌ای وجود ندارد و اگر گانتس بر مواضعش در این زمینه پافشاری کند، باید به سمت اعلام برگزاری انتخابات جدید رفت.» روزنامه اسرائیل هیوم همچنین نوشت: «گانتس سعی دارد تأیید طرح الحاق را مشروط به تصویب بودجه دوساله اسرائیل کند و همچنین نتانیاهو خواستار تصویب بودجه تنها برای سال آتی است، چرا که فرصتی به نتانیاهو می‌دهد تا کنست را به انحلال بکشاند و تا ماه مارس فرصت نخست‌وزیری را از بنی گانتس بگیرد و به ویژه اینکه طرح الحاق کرانه باختری برای نتانیاهو به عنوان مهم‌ترین طرحی است که وی در سال‌های نخست‌وزیری خود قصد دارد انجام دهد». پیش‌تر روزنامه هاآرتص، گزارش داده بود که گانتس در نشست با مقامات وزارت جنگ اسرائیل تأکید کرده از اشغال مناطقی در کرانه باختری که جمعیت زیادی از فلسطینی‌ها ساکن آن هستند، حمایت نمی‌کند.

حزب لیکود به رهبری نتانیاهو، از اکثریت لازم برای تشکیل کابینه برخوردار است و از همین رو گانتس را به موافقت با طرح اشغال تهدید کرده است. رژیم صهیونیستی در نظر دارد با حمایت دولت ترامپ، ۳۰ درصد از کرانه باختری را به قلمرو اشغالی خود ملحق کند. این سناریو بخشی از طرح موسوم به «معامله قرن» ارائه شده از سوی دولت امریکاست. نتانیاهو درحالی هشدار داده کابینه را منحل و انتخابات جدیدی برگزار می‌کند که کابینه ائتلافی کنونی، پس از برگزاری سه دور انتخابات پارلمانی و بحران سیاسی یک‌ساله تشکیل شده است. نتانیاهو در شرایطی در اجرای طرح اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری مصمم است که جامعه جهانی به شدت مخالف اجرای چنین سناریویی است و آن را به منزله تشدید تنش‌ها در منطقه می‌دانند. گروه‌های مقاومت فلسطین هم هشدار داده‌اند که در صورت تحقق چنین نقشه‌ای، اقدام مسلحانه و فراگیر را علیه اشغالگران به‌کار خواهند گرفت، حتی دولت امریکا که بانی اصلی این طرح است، از ترس واکنش‌های جهانی و فلسطینی‌ها تاکنون به اجرای این برنامه چراغ سبز نشان نداده است. در هفته‌های اخیر، رسانه‌ها و مقامات صهیونیستی بار‌ها هشدار داده‌اند الحاق کرانه باختری به تشدید تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی دامن زده و امنیت اسرائیل را به شدت آسیب‌پذیر خواهد کرد.

افزایش فشار به عباس

درحالی که مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین، گفته‌اند که در واکنش به اجرای طرح الحاق کرانه باختری، رابطه خود را با تل‌آویو و امریکا قطع می‌کنند، وزیر اطلاع‌رسانی تشکیلات خودگردان از فشار‌های سنگین بر محمود عباس، رئیس این تشکیلات برای برقراری تماس با امریکایی‌ها درباره موضوع طرح اشغال کرانه باختری خبر داد. خبرگزاری فلسطینی «سما» یک شنبه شب به نقل از نبیل ابوردینه، گفت: «۱۰ روز آتی سرنوشت ساز و خطیر است. ما مطمئن نیستیم که اسرائیل و امریکا انصراف خواهند داد. از همین رو تصمیم ما این است که الحاق، مردود است و گام‌های بعدی بستگی به اتفاقاتی دارد که ظرف ۱۰ روز آینده رخ خواهد داد». وزیر فلسطینی همچنین از فشار‌های سنگینی که بر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان برای ازسرگیری تماس‌ها با امریکایی‌ها وجود دارد، خبر داد و گفت: «اما موضع آشکار است و اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا گفت که قدس روی میز نیست، عباس هم پاسخ داد که ترامپ روی میز نیست». وزیر اطلاع رسانی دولت تشکیلات خودگردان در سخنانی گفت که یک تصمیم ملی در سطوح مختلف شامل کمیته اجرایی، کمیته مرکزی فتح و رهبری فلسطین در مخالفت با طرح الحاق وجود دارد که یک موضع اصولی را ایجاد کرده است. ابوردینه ادامه داد: «ما تنها با امریکایی‌ها نخواهیم نشست و جایگزینی برای کشور فلسطین در مرز‌های ۱۹۶۷ از جمله قدس وجود ندارد، به گونه‌ای که گام‌های بعدی ما با این موضع و با مشروعیت بین المللی منطبق است». مقامات واشنگتن تلاش می‌کنند محمود عباس را به پذیرش طرح اشغال کرانه باختری متقاعد کنند، اما تشکیلات خودگردان گفته است که اجرای این طرح به معنای پایان توافقات با امریکا و اسرائیل خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار