کد خبر: 1007593
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۰
قاهره ضمن اینکه استقرار شبه‌نظامیان ترکیه در لیبی را تهدیدی برای امنیت خود دانست، اعلام کرد که دخالت نظامی مصر در این کشور اقدامی قانونی است؛ رویکردی که حمایت قاطع واشنگتن و برخی کشور‌های عربی را به دنبال داشته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  اوایل ماه جاری میلادی، مصر ضمن حمایت از آتش‌بس در لیبی پیشنهاد داد یک شورای رهبری منتخب برای این کشور تشکیل شود. امریکا، روسیه و امارات از این طرح استقبال کردند، اما ترکیه که از دولت وفاق ملی حمایت می‌کند، با اعلام اینکه این اقدام در راستای نجات خلیفه حفتر است، آن را رد کرد. روز شنبه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر هنگام بازدید از یک پایگاه هوایی ارتش در غرب کشورش گفت که ارتش باید برای محافظت از امنیت ملی آماده باشد. سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر هم در گفتگو با شبکه خبری اسکای‌نیوز در تأیید موضع رئیس‌جمهور گفت: «دخالت‌های خارجی در لیبی تهدیدی برای امنیت ملی مصر و عرب است و نیرو‌های دولت مورد حمایت جامعه بین‌المللی با پشتیبانی ترکیه که در حال پیشروی به سوی شهر سرت هستد، اخیراً دستاورد‌های مهمی داشتند.»

این موضع‌گیری مصر، حمایت قاطع امریکا را به دنبال داشت. مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این مورد گفت: «اظهارات السیسی نشان می‌دهد که لیبی، کشور‌های همسایه آن و بازیگران خارجی باید با یکدیگر برای تحکیم آتش‌بس در لیبی همکاری کنند تا درگیری‌های بزرگ‌تری رخ ندهد. امریکا از تمایل لیبیایی‌ها در پایان دادن به مداخله نظامی خارجی‌ها، پایبندی به تحریم تسلیحاتی به کشورشان و دیگر تعهداتی که در جریان کنفرانس برلین مطرح شد، حمایت می‌کند.»

ریاض، ابوظبی و منامه در کنار واشنگتن

عربستان، امارات متحده عربی و بحرین دیگر حامیان السیسی بودند. ریاض نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از حق مصر در دفاع از مرز‌ها و ملت خود و نیز اظهارات السیسی درباره حق مصر در حفاظت از مرز‌های غربی خود با لیبی حمایت می‌کند. وزارت خارجه امارات نیز با استفاده از تعابیری همچون تلاش قاهره در پایان دادن به کشتار مردم لیبی، فراهم کردن شرایط فوری برای برقراری آتش‌بس، آغاز مذاکرات عملی و سیاسی جامع زیر نظر سازمان ملل و براساس نتایج کنفرانس برلین از مصر قدردانی کرد. وزارت خارجه بحرین هم در بیانیه‌ای اظهارات السیسی را پیامی واضح برای کسانی دانست که قصد تعدی به امنیت مصر و کشور‌های عربی را دارند. به‌رغم تهدید تلویحی مصر، که می‌تواند رویارویی این کشور با دولت رجب طیب اردوغان را رقم بزند، ابراهیم کالین، وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه دستیابی به آتش‌بس در لیبی را مشروط به خروج نیرو‌های ژنرال حفتر از شهر مهم سرت کرده است. محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی و رئیس کمیته عالی انقلاب یمن هم در شبکه اجتماعی توئیتر درباره این اقدام هشدار داد و نوشت: «ما مداخله نظامی در لیبی را به برادران مصری توصیه نمی‌کنیم گرچه نگرانی‌هایی به دلیل حضور ترکیه در آنجا وجود دارد. مداخله در این درگیری‌ها سودی ندارد و نتیجه‌ای جز سختی و زحمت ندارد. خطر واقعی، تداوم توطئه‌چینی‌های این رژیم (ترکیه) است که به این ترتیب می‌خواهد آینده‌اش را با آغاز جنگ‌های بی‌ارزش تأمین کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار