کد خبر: 1007577
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
سارا بهمنیار ملی پوش کاراته ایران در گفتگو با «جوان»:
در المپیک. انتظار خود ما هم از خودمان بالاست و همه تلاش می‌کنیم تا باز هم باعث افتخار ایران شویم و با دست پر به وطن برگردیم
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: حضورش در توکیو بعد از لغو رقابت‌های کاراته وان مراکش در اسفندماه سال ۹۸ قطعی شد. در واقع بعد از لغو کاراته وان مراکش فدراسیون جهانی تصمیم گرفت تا براساس رنکینگ نفرات المپیکی را معرفی کند. تصمیمی که سارا بهمنیار را به نخستین بانوی المپیکی گیلان تبدیل کرد، اما با توجه به تعویق یکساله المپیک، فدراسیون جهانی در تصمیم خود تجدیدنظر کرد و از برگزاری کاراته وان مراکش خبر داد. این یعنی سهمیه بهمنیار باطل شده است و بانوی کاراته‌کای ایران باید برای کسب دوباره این سهمیه در مراکش روی تاتامی برود. با این وجود، اما دختر کاراته‌کای ایران که طی چند سال اخیر درخشش خیره‌کننده‌ای داشته است واهمه‌ای از نبرد دوباره برای کسب سهمیه المپیک ندارد. بهمنیار در گفتگو با جوان از آرزوی‌های ورزشی‌اش و کسب مدال در المپیک صحبت می‌کند.

بعد از لغو رقابت‌های کاراته وان مراکش طبق تصمیم فدراسیون جهانی قرار بود نفرات المپیکی براساس رنکینگ انتخاب شوند که این سهمیه سارا بهمنیار را قطعی می‌کرد، اما براساس تصمیمات جدید برای قطعی کردن سهمیه توکیو باید در رقابت‌های مراکش روی تاتامی برود.

به هر حال این تصمیم فدراسیون جهانی است و تنها شامل من هم نمی‌شود و مشکلی ندارم از این بابت که بخواهم یک بار دیگر برای کسب سهمیه مبارزه کنم.

چند ماه قبل سارا بهمنیار به نخستین بانوی المپیکی ورزش گیلان تبدیل شد. چه حسی داشتید که به عنوان نخستین بانوی گیلانی موفق به کسب سهمیه المپیک شده بودید؟

راستش را بخواهید از طریق سایت فدراسیون جهانی بود که مطلع شدم. خیلی خوشحال شدم. خب این آرزوی هر ورزشکاری است. حضور در المپیک و کسب بهترین نتیجه در این رویداد مهم ورزشی بی‌تردید آرزو و رؤیای هر ورزشکاری است و رسیدن به این رؤیا بسیار خوشحال کننده است. حالا تصورش را بکنید علاوه بر کسب سهمیه، نخستین بانوی گیلانی هم باشید که موفق به کسب چنین موفقیتی شده است. طبیعتاً خوشحالی‌ام چند برابر شد و همان لحظه با خودم قرار گذاشتم تمام تلاشم را بکنم تا بهترین نتیجه را در این مسابقات کسب کنم و باعث افتخار کشور و استانم شوم.

حالا، اما فدراسیون جهانی تصمیم خود را تغییر داده و قرار است مسابقات کاراته وان مراکش تکرار شود. آیا سارا یک بار دیگر می‌تواند موفق به کسب سهمیه شود و تنها بانویی باشد که برای بار دوم جواز حضور در توکیو را بگیرد؟

همه می‌دانیم این اتفاقات به دلیل شیوع کرونا در دنیا رخ داده است. مسابقات کاراته وان مراکش هم تحت تأثیر این بیماری لغو شد و حالا قرار است در فروردین ۱۴۰۰ برگزار شود. نگاه من، اما به این مسابقه خیلی مثبت است. هیچ نگرانی ندارم و خیلی مصمم هستم در این مسابقه شرکت کنم و تمام تلاشم را می‌کنم تا برای دومین بار موفق به کسب جواز حضور در توکیو شوم. ضمن اینکه هم جایگاهم در رنکینگ خوب است و هم اختلاف قابل قبولی با نفر بعدی‌ام دارم. پس دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

برای نخستین بار شرایطی فراهم شده تا کاراته نیز در بین مسابقات حاضر در المپیک حضور داشته باشد. کاراته ایران در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و موفقیت‌های قابل توجهی نیز تا به امروز کسب کرده و همین کافی است تا انتظارات از کاراته ایران در المپیک بالا باشد.

المپیک بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیاست. بدون شک بهترین‌های دنیا در این رقابت‌ها حضور دارند و همه نیز به دنبال کسب بهترین نتیجه هستند. اما کاراته ایران نیز همیشه در آسیا و جهان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و نتایج قابل توجهی گرفته است. چه در بخش آقایان و چه در بخش بانوان. به همین دلیل هم است که انتظارات از کاراته بالاست. مخصوصاً در المپیک. انتظار خود ما هم از خودمان بالاست و همه تلاش می‌کنیم تا باز هم باعث افتخار ایران شویم و با دست پر به وطن برگردیم و برای رسیدن به این مهم از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نخواهیم کرد چراکه می‌دانیم این انتظارات بی‌مورد نیست.

گفته بودید کسب سهمیه از کسب مدال سخت‌تر است. یک‌بار موفق به انجام این کار شده‌اید و بعید است بار دیگر موفق نشوید. حالا سارا کار سخت را انجام داده است. این یعنی می‌توان روی مدال او در المپیک توکیو حساب کرد؟

بله، به نظرم کسب سهمیه المپیک خیلی دشوار است چراکه ما نزدیک به دو سال است که برای کسب این سهمیه تلاش کردیم و داریم می‌جنگیم. اما در سن ۱۹ سالگی موفق به کسب مدال جهانی شدم. در اولین تجربه‌ام توانستم مدال‌ جهانی را برای ایران کسب کنم. این هم کار ساده‌ای نبود و حس می‌کنم با تلاش و تمرین و کوشش می‌توانم نخستین بانوی مدال‌آور کاراته ایران در المپیک نیز شوم. با تلاش و تمرین می‌توان به هر موفقیتی دست یافت و من هم حس می‌کنم می‌توانم از المپیک توکیو با دست پر برگردم.

پس انتظار سارا بهمنیار از خودش در این رقابت‌ها بالاست؟

همین طور است. توقعم از خودم بالاست چراکه در خود این توانایی را می‌بینم که نخستین بانوی مدال‌آور کاراته ایران در المپیک شوم. به همین دلیل با تمام وجود سعی می‌کنم تا برای این مهم‌ترین رویداد بزرگ زندگی‌ام چیزی کم نگذارم و به هدفم که رفتن روی سکوی المپیک است برسم.

اما بدون تردید المپیک تفاوت‌های بسیاری با تمام رویداد‌هایی که تا به حال تجربه کردید دارد.

صد البته که المپیک تفاوت‌های بسیاری با تمام مسابقاتی که تا به امروز در آن حضور داشتیم دارد. بهترین‌های دنیا در این رقابت‌ها حضور دارند و اینجا دیگر جای هیچ‌گونه اشتباهی نیست. اما انتظار دارم در این رقابت‌ها خودم باشم و بهترین عملکردم را در این نبرد مهم داشته باشم و همه تلاشم را به کار می‌گیرم تا به امید خدا بهترین نتیجه را کسب کنم.

تمرین در قرنطینه این روز‌ها صدای ورزشکاران بسیاری را در آورده و نه فقط ورزشکاران که مربیان نیز بر این باور هستند که این نوع تمرین کردن تأثیر بسیاری روی روحیه و انگیزه ملی‌پوشان می‌گذارد. سارا بهمنیار چطور با تعویق یکساله المپیک و تمرین در قرنطینه خانگی کنار آمده و آیا این مسئله تأثیری در روحیه و انگیزه‌های او هم گذاشته است؟

طبیعی است تمریناتی که در خانه انجام می‌دهیم به دلیل امکانات کمتر سخت‌تر باشد، اما در کل نتیجه را تغییر نمی‌دهد. تمرین در اردو و کنار دیگر ملی‌پوشان مزایای بسیاری دارد، اما این شرایط مخصوص ما نیست و همه دنیا با آن دست به گریبان هستند. پس به جای فکر کردن به آن می‌توانیم نیمه پر لیوان را نگاه کنیم. من در طول این مدت در خانه سعی کردم علاوه بر انجام تمریناتم برای حفظ آمادگی بدنی، تمرکزم را روی آنالیز حریفانم بگذارم. به همین دلیل هم است که حتی عقب افتادن المپیک را هم به فال نیک می‌گیرم. خصوصاً که در وزن من دو وزن المپیکی با هم ادغام شده و این کار را سخت‌تر می‌کند. اما حالا فرصت بهتر و بیشتری هست که بتوانیم حریفانمان را آنالیز کنیم. به همین دلیل هم نه روحیه‌ام را از دست دادم و نه انگیزه‌هایم برای حضوری پرقدرت در المپیک کم شده است. بلکه بالعکس روز به روز برای اینکه مدال المپیک را به دست آوردم مشتاق‌تر می‌شوم و سخت‌تر تمرین می‌کنم.

با این انگیزه و روحیه و اعتمادبه‌نفس بالا آیا سارا بهمنیار قولی بابت مدال المپیک می‌دهد؟

من تمام تلاشم را می‌کنم که بهترین عملکردم را در این رویداد داشته باشم و نماینده مدال‌آوری برای کشورم، مردمم، استانم و شهرم باشم و پرچم پر افتخار ایران را در توکیو به اهتزاز در آورم. اما به جای قول دادن برای کسب مدال قول می‌دهم تمام تلاشم را برای رسیدن به این موفقیت کنم.

در این شرایط و خصوصاً با توجه به سختی‌هایی که شیوع کرونا و قرنطینه خانگی به وجود آورده است چه انتظاری از مسئولان دارید؟

از مسئولان انتظار دارم با حمایت‌های مالی و معنوی حمایتمان کنند تا ما همه تمرکزمان را روی هدفی که داریم بگذاریم و دغدغه هزینه‌های مالی تمرین، رفت و آمد، درمان و آسیب‌دیدگی‌هایمان را نداشته باشیم. از مسئولان می‌خواهم با حمایت‌های خود این دغدغه‌ها را از ما دور کنند تا فقط روی هدفی که داریم تمرکز کنیم چراکه المپیک رویدادی است که شاید دیگر هیچ وقت برای کاراته‌کاران تکرار نشود و به‌خاطر همین از آن‌ها می‌خواهم در این راه ما را یاری، حمایت و همراهی کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار