کد خبر: 1007032
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۷
حامیان ائتلاف سعودی برای خروج آبرومندانه عربستان از باتلاق یمن ژست انساندوستانه به خود گرفته و با هشدار وقوع فاجعه انسانی در یمن، سعی دارند انصارالله را به سازش با ریاض وادار کنند. نماینده سازمان ملل در امور یمن که مدعی است احیای روند صلح در این کشور را از سرگرفته، قرار است در شورای امنیت پرونده یمن را برای اعضای این نهاد قرائت کند. اتحادیه عرب هم از جامعه بین‌الملل خواسته جلوی فاجعه انسانی را در یمن بگیرند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در پی شکست‌های پی‌درپی ائتلاف سعودی از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، اکنون عربستان و متحدانش که چاره‌ای جز مذاکره برای خروج از بحران یمن ندارند، به ابتکار‌های بشردوستانه متوسل شده‌اند تا با جنبش انصارالله به توافق صلح دست پیدا کنند. روزنامه العربی‌الجدید گزارش کرد که مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن شامگاه یک شنبه گفتگو‌های خود برای احیای روند صلح و توقف جنگ در این کشور را از سر گرفت. در همین راستا، وزارت خارجه عمان با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که گریفیث در تماس تلفنی با یوسف بن علوی، وزیر خارجه این کشور، وی را در جریان تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن قرار داد و از حمایت عمان در این زمینه تشکر و قدردانی کرد. طبق اعلام وزارت خارجه عمان، بن علوی نیز بر ادامه حمایت کشورش از روند برقراری صلح در یمن تأکید کرد. طبق این گزارش، قرار است گریفیث طی روز‌های آتی با حضور در شورای امنیت گزارش خود را درباره تحولات در پرونده پیچیده صلح در یمن و گفتگو‌های خود با طرف‌های درگیر در این کشور ارائه دهد. العربی‌الجدید در ادامه نوشت که تلاش‌های گریفیث با تشدید گسترده درگیری‌های نظامی میان انصارالله و ائتلاف متجاوز عربی در جبهه‌های مختلف همراه شده است و طبق اعلام شبکه المسیره، جنگنده‌های ائتلاف سعودی و اماراتی روز یک شنبه ۳۲ حمله هوایی به استان مأرب و پنج حمله به استان الجوف انجام دادند.

تظلم‌خواهی دیرهنگام اتحادیه عرب

علاوه بر سازمان ملل، رهبران عرب هم برای ر‌هایی عربستان، شعار دفاع از مردم یمن را سر می‌دهند. به گزارش پایگاه خبری النشره، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب درباره اوضاع انسانی در یمن هشدار داد و گفت: «اگر جامعه جهانی به مسئولیت خود به سرعت عمل نکند، اوضاع انسانی در یمن در معرض فروپاشی قرار می‌گیرد». وی از همه سازمان‌ها و نهاد‌های حقوق بشری و کشور‌هایی که توان کمک دارند درخواست کمک فوری کرد. ابوالغیط تأکید کرد: «فاجعه نباید در برابر دیدگان در قرن ۲۱ رخ دهد و باید از سناریوی فاجعه‌بار جلوگیری کرد». بر اساس گزارش‌های صلیب سرخ جهانی، با شیوع کرونا در یمن، وضعیت بهداشتی در این کشور وخیم‌تر از قبل شده است، ولی هیچ‌گونه اقدام بین‌المللی برای حل بحران انجام نشده است و عربستان سعودی هم از ارسال مواد غذایی و کالا‌های بهداشتی به یمن ممانعت می‌کنند. هشدار دیرهنگام سازمان ملل و رهبران عربی به وقوع فاجعه انسانی در یمن درحالی است که در شش سال گذشته که ملت یمن تحت شدید‌ترین محاصره اقتصادی و حملات ظالمانه ائتلاف سعودی قرار داشت، جامعه بین‌الملل در مقابل جنایات عربستان و امارات سکوت کرده بود و شعار‌های انساندوستانه از سوی اعراب و غربی‌ها به گوش نمی‌رسید، اما اکنون که عربستان و متحدانش در یمن زمینگیر شده‌اند و امیدی به پیروزی در برابر یمنی‌ها ندارند، تلاش می‌کنند به بهانه بروز فاجعه انسانی در یمن، دو طرف را به میز مذاکرات صلح برگردانده و از این طریق سعودی‌ها را آبرومندانه از بحران خودساخته خارج کنند. مقامات ریاض از زمان حمله به یمن نه تنها موفقیتی در این کشور کسب نکرده‌اند، بلکه در پی پیشروی‌های انصارالله و ارتش یمن برخی مناطق جنوبی خود را نیز تقدیم یمنی‌ها کرده‌اند. بر اساس برآورد‌های اطلاعاتی، عربستان و متحدانش صد‌ها میلیارد دلار در یمن هزینه کرده‌اند، اما در هدف‌شان که تسلیم انصارالله بود، شکست خورده‌اند و با توجه به کاهش درآمد‌های نفتی عربستان، مقامات این کشور برای جلوگیری از هزینه‌های بیشتر، به دنبال راه‌حلی برای بیرون آمدن از بحران هستند. در سال‌های اخیر انصارالله به موفقیت‌های زیادی در عرصه‌های موشکی و پهپادی دست پیدا کرده و توانسته مناطق مختلف عربستان و امارات را مورد هدف قرار دهد و همین مسئله موجی از نگرانی را در بین سعودی‌ها ایجاد کرده است.

آمادگی انصارالله

هرچند رهبران انصارالله بار‌ها گفته‌اند که سازمان ملل در پایان دادن به جنگ در یمن جدی نیست با این حال بار دیگر آمادگی خود را برای ازسرگیری گفتگو‌های صلح اعلام کرد. محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن یک شنبه شب در گفتگو با بی‌بی‌سی، از آمادگی صنعا برای بررسی تمام موضوعات تا رسیدن به راه‌حلی فراگیر برای توقف جنگ یمن خبر داد. وی گفت: «ما هیچ محدودیت یا دستورکاری نداریم که به خاطر آن از ظاهر شدن در رسانه‌ها بترسیم. ما حاضریم با عربستان سعودی و کشور‌های عضو ائتلاف به صورت زنده مذاکره کنیم و از مسائل یمن و مشکلات ملت آن به خاطر این تجاوز بگوییم». وی افزود: «امروز منتظر پاسخ به پیشنهادی هستیم که ارائه کرده‌ایم، درباره گفت‌وگوی مستمر با فرستاده سازمان ملل هم آنچه تاکنون حاصل شده تعلل است. ما ناتوان از تفکر نیستیم، اما آن‌ها ناتوان از اجرا هستند. ما ابتکار‌هایی را پیشنهاد می‌کنیم و راه‌حل‌های واقعی و حقیقی نیز پیشنهاد کردیم و آن‌ها اجرای آن را رد می‌کنند». انصارالله دو سال پیش با وساطت سازمان ملل در استکهلم، پایتخت سوئد با سعودی‌ها به توافق صلحی دست یافت، اما ائتلاف سعودی به مفاد این توافق پایبند نبوده و همچنان به حملات خود به شهر‌های یمن ادامه می‌دهد. ائتلاف متجاوز سعودی در سال‌های اخیر به‌رغم موافقت با توافق آتش‌بس در یمن، بلافاصله حملات خود را به مردم مظلوم یمن از سرگرفته و با وجود هشدار‌های سازمان‌های حقوق بشری به جنایات ریاض در یمن، سازمان ملل عملاً اقدامی در این زمینه انجام نداده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار