کد خبر: 1006702
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵
اعتراضات به وضعیت اقتصادی در لبنان در شرایطی ادامه دارد که امریکا و رژیم صهیونیستی نیز می‌کوشند با ربط دادن حزب‌الله به نقش داشتن در شکل‌گیری شرایط موجود، این گروه را تحریم کرده و تحت فشار بگذارند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اعتراضات شبانه لبنانی‌ها علیه وضعیت اقتصادی این کشور جمعه شب با تظاهرات و درگیری میان معترضان و نیرو‌های امنیتی در بیروت و طرابلس در دومین شب متوالی ادامه داشت و به زخمی شدن شماری منجر شد. از طرابلس در شمال تا صیدا در جنوب، لبنانی‌ها شعار‌هایی را علیه مسئولان سیاسی سر داده و مسیر‌های اصلی را به آتش کشیدند. در برخی خیابان‌های طرابلس تعدادی از معترضان با آتش زدن لاستیک خودرو و سطل آشغال‌ها، مسیر‌ها را بستند و به سمت نیرو‌های امنیتی سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب کردند. این گسترده‌ترین اعتراضات از زمان آغاز قرنطینه در این کشور به دلیل شیوع کرونا بود. استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش از دولت و مردم لبنان خواست که به حق اعتراضات مسالمت آمیز و وحدت ملی این کشور احترام بگذارند.

ناآرامی‌ها؛ نشان از طرحی برنامه‌ریزی شده

اعتراضات در لبنان در پی کاهش شدید قیمت لیره در برابر دلار و بحران اقتصادی که به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه بدتر شده، بالا گرفته است. این تحولات در حالی اتفاق می‌افتد که رژیم صهیونیستی و دولت امریکا در ماه‌های گذشته در تلاش برای پایین آوردن محبوبیت حزب‌الله به عنوان یکی از احزاب برجسته در لبنان، چندین بانک و شخصیت لبنانی را به اتهام ارتباط با حزب‌الله در فهرست تحریم قرار داده‌اند. از طرفی دولت لبنان با مشارکت جریان نزدیک به حزب‌الله تشکیل شده و امریکا تلاش می‌کند دولت نتواند طرح‌های خود را اجرا کند. در این راستا، اعضای جمهوریخواه کنگره امریکا طرحی را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه حزب الله لبنان ارائه کرده‌اند. مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این مورد گفت: «با تشکیل دولت کنونی لبنان، توجیه کمک‌هایی که امریکا به لبنان ارائه می‌کند در سایه سیطره یک جناح مسئول فروپاشی لبنان، دشوار شده است.» به موازات اعتراضات جمعه شب، میشل عون رئیس‌جمهور، حسان دیاب نخست‌وزیر و نبیه بری رئیس پارلمان نشستی را در کاخ بعبدا برای حل این بحران برگزار کردند. مقامات لبنانی در این نشست متعهد شدند که بانک مرکزی دلار بیشتری را وارد بازار کند. میشل عون گفت: «افزایش قیمت دلار نشان‌دهنده وجود طرحی برنامه‌ریزی شده و در راستای هدف قرار دادن دولت است.»‌دیاب نیز گفت: «لبنان تحمل چالش‌های بیشتر را ندارد. افزایش قیمت دلار جنجالی را به پا کرد که می‌تواند نه تنها به سرنگونی دولت بلکه به از بین رفتن کامل کشور منجر شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار