کد خبر: 1005762
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
اگر آمار‌هایی که امروز در مورد مبتلایان به کرونا منتشر می‌شود، دو ماه پیش اعلام می‌شد، ترس شدیدی بر جامعه و شهروندان حاکم می‌کرد. از ابتدای سال بود مردم متوجه شدند نباید به مسافرت بروند و بر همین اساس حتی از دید و بازدید‌های عیدانه هم خودداری کردند و همین رفتار‌ها در کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا به شدت تأثیرگذار بود. اما حالا گویی ترس‌ها ریخته و نه تنها مردم، که مسئولان هم ترجیح می‌دهند محدودیت‌ها را به هشدار‌ها تقلیل دهند تا ببینند چه اتفاقی رخ خواهد داد.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: استان‌ها وضعیت خوبی ندارند و با مسافرت‌هایی که انجام می‌شود، هر روز وضعیت وخیم‌تر می‌شود. برهمین اساس رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی از شناسایی ۳۰۳ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در یک روز در استان خبر داده که رکورد آمار مبتلایان به این بیماری را ثبت کرده و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بررسی ۳۷۶ نمونه تست ارسالی به آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در سطح استان گفته از این تعداد نتیجه تست ۱۲۴ نفر مثبت شد.

در مازندران ۲۶۵ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران مسافرت‌های غیر ضرور را از عوامل اصلی افزایش مبتلایان عنوان کرده و با مثبت شدن ۳۳۳ مورد دیگر در هرمزگان آمار ابتلای قطعی به کرونا در این استان به ۵۰۱۹ نفر رسید. هر چند مسئولان استان‌ها خواستار برگشت تصمیمات سختگیرانه و اعمال جدی محدودیت‌ها هستند، اما تا برنامه مشخص و مدونی ارائه نشود و مردم همراهی نکنند بازی مرگبار کرونا ادامه خواهد داشت.

بعد از اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد با مثبت شدن ۳۳۳ مورد دیگر در استان آمار ابتلای قطعی به کرونا در هرمزگان به ۵۰۱۹ نفر رسیده و ۹ نفر دیگر هم فوت کرده‌اند، سؤال پیش آمد که چرا با این وضعیت قرمز مسئولان سکوت کرده و تصمیمی نمی‌گیرند.

چند ساعت بعد و با توجه به افزایش موارد ابتلا به بیماران کووید ۱۹ در هرمزگان، افزایش حجم کاری کادر درمان و ابتلای تعدادی از پزشکان و پرستاران و کارکنان درمانی، کمیته تخصصی کرونا به صورت اضطراری برگزار شد.

محمد تمدن‌دار، رئیس مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) در این باره با بیان اینکه ابتلای نیرو‌های تخصصی و فوق‌تخصصی به این بیماری زنگ خطر جدی برای استان است، گفت: «متأسفانه اصول ایمنی و خود مراقبتی در جامعه توسط مردم به صورت کامل رعایت نمی‌شود. این روند افزایشی علاوه بر خستگی مضاعف کارکنان، امکان ابتلای هر کدام از آن‌ها و خارج شدن نیرو‌های تخصصی از چرخه درمان را در پی خواهد داشت که در پی آن خسارات جبران ناپذیری بر بدنه سلامت استان وارد خواهد شد. کما اینکه در حال حاضر نیز تعدادی از کارکنان در رده‌های مختلف اعم از پزشک، پرستار، کارگر و حتی نیرو‌های پشتیبان و اداری به این بیماری مبتلا شده‌اند.»

وضعیت استان‌ها، هر روز بدتر از دیروز

در آذربایجان‌غربی کرونا رکورد زد و با شناسایی ۳۰۳ بیمار جدید در یک روز مجموع مبتلایان به این ویروس به ۶ هزار و ۵۲۴ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه با کاهش حساسیت مردم، در پیک دوم، آمار فزآینده شده و بیماران مراجعه‌کننده نسبت به پیک اول، بد حال‌تر بوده و بیشتر نیازمند بخش ویژه‌ای سی‌سی‌یو هستند، گفت: «رفتار ویروس و ماهیت آن تغییر یافته است و به شکل‌های مختلف و علائم متفاوتی خود را در بیماران نشان می‌دهد.»

جواد آقازاده ادامه داد: «شهرستان‌های با وضعیت قرمز از نظر کرونا شامل سردشت (بخاطر شرایط ویژه‌ای که دارد از جمله وجود ۴۰۰ جانباز شیمیایی بالای ۵۰ درصد با آسیب ریوی)، ارومیه، مهاباد، میاندوآب، سلماس و خوی هستند.».

اما کرمانی‌ها هر روز رکورد می‌زنند و در کمال تأسف باید گفت، هر روز بدتر از دیروز هستند. بر همین اساس و در ادامه رکوردزنی کرونایی در کرمان تست ۱۲۴ نفر دیگر مثبت اعلام شد و در میان شهرستان‌ها هم جیرفت در صدر آمار قرار گرفت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بررسی ۳۷۶ نمونه تست ارسالی به آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در سطح استان گفت: «از این تعداد نتیجه ۱۲۴ مورد مثبت شد که موارد مثبت جدید شامل ۲۴ مورد افراد بستری در بیمارستان‌ها، ۵۵ مورد بیماران سرپایی، ۱۰ مورد پرسنل و ۳۵ مورد اطرافیان بیماران است.»

مهدی شفیعی بیشترین تعداد موارد مثبت در ۲۴ ساعت گذشته را مربوط به شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با ۷۰ مورد دانست و افزود: «مجموع جانباختگان ویروس کرونا در استان کرمان از ابتدا تاکنون ۹۰ نفر است.»

کنترل نامحسوس بیماران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اعلام کنترل نامحسوس بیماران سرپایی در این شهرستان و با اشاره به مصوبه شورای تأمین شهرستان مبنی بر برخورد قانونی با مبتلایانی که قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند، گفت: «این افراد پس از بهبودی به یک سال حبس محکوم خواهند شد که پس از بهبودی حکم آن‌ها اجرا خواهد شد.»

یوسف پریدار با اشاره به ابتلای ۱۰۰ نفر از کادر درمان شمال خوزستان به بیماری کرونا، تأکید کرد: «کرونا به سرعت در حال گسترش است و منابع نیز به همان سرعت در حال مصرف است لذا اگر مردم موازین بهداشتی را رعایت نکنند و همچنان آمار مبتلایان افزایشی باشد، ممکن است در آینده نزدیک با کمبود امکانات و فرسایشی شدن شرایط کادر درمان مواجه شویم که این امر یک زنگ خطر است.»

در مازندران هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از بستری بودن ۲۶۵ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: «مسافرت‌های غیر ضرور از عوامل اصلی افزایش مبتلایان است.»

سیدعباس موسوی با بیان اینکه ظرف ۲۴ ساعت فقط در روز جمعه گذشته تعداد ۶۰ بیمار مشکوک به کرونا، براساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری شدند، ادامه داد: «ظرف همین مدت تعداد ۴۱ نفر از افراد مشکوک بستری شده، که مسافرت و رعایت نکردن فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در کشور از عوامل اصلی افزایش مبتلایان به کووید ۱۹ در روز‌های اخیر است در حالی که مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا رعایت بهداشت فردی مانند استفاده از ماسک و دستکش، اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آن و پرهیز از مسافرت‌های غیر ضرور است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار