کد خبر: 1005650
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا پنج‌شنبه شب دقایقی پس از رسیدن مایکل وایت زندانی امریکایی به خاک این کشور در توئیتی نوشت که خیلی عالی است که مایکل به خانه بازگشته است و افزود: «خیلی هیجان‌انگیز است. متشکرم ایران.» در واقع این تشکری دوباره بود چراکه روز پنج شنبه هم با انتشار پیامی در صفحه رسمی توئیتر خود با تشکر از ایران نوشته بود: این (تبادل زندانیان) نشان می‌دهد که یک معامله امکان‌پذیر است!
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بعد از آزادی سرباز سابق نیروی دریایی امریکا از سوی ایران که همزمان با آزادی یک شهروند ایرانی در امریکا صورت گرفت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا نه یک بار بلکه نه، دو بار از ایران تشکر کرد و دوباره ندای مذاکره سر داد و تأکید کرد که تهران نباید منتظر نتیجه انتخابات امریکا بماند؛ سخنانی که نشان می‌دهد ترامپ مستأصل از دستاوردی داخلی، با اقتصادی بیش از ۴۰ میلیون بیکار، کاهش محبوبیت و اعتراضات گسترده ضد نژادپرستی داخلی و بین‌المللی به این امید بسته که ترفند به راه انداختن مخمصه مذاکرات بی سرانجام با ایران را به کار بگیرد و او از نمایش مذاکره‌ای با ایران کارتی برای مانور‌های انتخاباتی‌اش بسازد. ژست مذاکره‌طلبی ترامپ در حالی است که نماینده دولت امریکا در امور ایران روز پنج شنبه گفته دولت این کشور در حال انجام رایزنی‌هایی با متحدان منطقه‌ای خود جهت تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت با هدف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا پنج‌شنبه شب دقایقی پس از رسیدن مایکل وایت زندانی امریکایی به خاک این کشور در توئیتی نوشت که خیلی عالی است که مایکل به خانه بازگشته است و افزود: «خیلی هیجان‌انگیز است. متشکرم ایران.» در واقع این تشکری دوباره بود چراکه روز پنج شنبه هم با انتشار پیامی در صفحه رسمی توئیتر خود با تشکر از ایران نوشته بود: این (تبادل زندانیان) نشان می‌دهد که یک معامله امکان‌پذیر است!

ترامپ روز جمعه در ادامه توئیت هایش خطاب به ایران نوشت: «برای رسیدن به توافق بزرگ تا بعد از انتخابات امریکا منتظر نمانید. من در انتخابات برنده می‌شوم، شما اکنون به توافق بهتری می‌رسید.» مایکل وایت، ملوان سابق نیروی دریایی امریکا که بیش از دو سال پیش در ایران بازداشت شد، روز پنج شنبه با یک هواپیمای سوئیسی ایران را ترک کرد. دونالد ترامپ در آذرماه سال گذشته پس از آزادی ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی-امریکایی دانشگاه پرینستون، هم از جمهوری اسلامی به دلیل «مذاکرات منصفانه» تشکر کرده بود. ترامپ آن زمان هم در توئیتی مشابه نوشته بود‌: «از ایران برای این مذاکره خیلی منصفانه سپاسگزارم. دیدید ما می‌توانیم با هم به توافق برسیم.» دونالد ترامپ که معمولاً با دستاوردسازی از مسائل حاشیه‌ای در پی جلب و اقناع مخاطبانش است، همچنین در توئیت‌های دیگری نوشته است که با مایکل وایت، گروگان سابق امریکایی صحبت کردم. او پس از آزادی از ایران الان در زوریخ سوئیس است. او به زودی سوار یک هواپیمای امریکایی خواهد شد و در حال بازگشت به خانه‌اش در ایالات متحده است. رئیس‌جمهور امریکا در توئیت دیگری نوشته است: «از زمانی که رئیس‌جمهور شده‌ام، بیش از ۴۰امریکایی گروگان و زندانی را آزاد و به خانه بازگردانده‌ایم.» همزمان با خروج مایکل وایت از ایران، مجید طاهری، پزشک ایرانی -امریکایی ساکن فلوریدا آزاد و به او اجازه داده شده به ایران سفر کند. به گزارش ایرنا، طاهری به اتهام نقض تحریم‌های ایران ۱۶ ماه در بازداشت بود. یک سخنگوی کاخ سفید در گفتگو با رویترز ابراز امیدواری کرده است که آزادی مایکل وایت زمینه‌ساز گشایشی در روابط ایران و امریکا باشد. وزارت امور خارجه سوئیس نیز روز پنج شنبه تأیید کرد در مذاکرات جهت «حرکت بشردوستانه» که به آزادی مایکل وایت و مجید طاهری منجر شد نقش ایفا کرده است. وزارت امور خارجه سوئیس در ادامه برای اقدامات بیشتر در این زمینه ابراز آمادگی کرده است. در همین حال، یک منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفته است، آزادی مایکل وایت پس از چند ماه مذاکرات بین ایران و امریکا روی داد. وکیل مجید طاهری هم به رویترز گفته است که موکلش برای دیدار با خانواده و درمان به ایران سفر خواهد کرد و سپس به ایالات متحده باز خواهد گشت.

ظریف: قمار کردید، اصلاح کنید

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ساعاتی پس از پیشنهاد ترامپ در صفحه توئیترخود با به اشتراک گذاشتن تصویری از توئیت تشکر ترامپ، خطاب به وی نوشت: «ما، برخلاف اقدامات زیردستان شما، به تبادل انسان‌دوستانه دست یافتیم.» وی در واکنش به درخواست ترامپ از ایران برای انجام توافق جدید با امریکا، تصریح کرد: «ما زمانی که شما وارد دفتر [ریاست‌جمهوری]شدید، توافقی داشتیم. ایران و دیگر اعضای برجام هرگز میز را ترک نکردند.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه افزود: «مشاوران شما - که اکثراً تا الان اخراج شده‌اند - قمار احمقانه‌ای انجام دادند. اینکه چه زمانی بخواهید آن [اشتباه]را اصلاح کنید، به تصمیم شما بستگی دارد.» ظریف شامگاه پنج شنبه طی توئیتی به صورت تلویحی درباره ارتباط آزادی وایت و دکتر مجید طاهری نوشته بود: «خرسندم که دکتر مجید طاهری و آقای وایت به زودی به خانواده‌های‌شان ملحق می‌شوند.» در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره ادعای بیل ریچاردسون مبنی بر دیدار با ظریف درباره آزادی مایکل وایت گفت: «ریچاردسون چند ماه پیش درباره آزادی مایکل وایت تبعه امریکایی زندانی در ایران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرده است.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی در عین‌حال اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌های انساندوستانه که منجر به آزادی گروگان‌های ایرانی در امریکا و خارج از این کشور شود، پاسخ مثبت داده و از این روند استقبال کرده است.» به گزارش فارس، «بیل ریچاردسون» که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ فرماندار ایالت «نیومکزیکو» بوده از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل به عنوان دو نفر از مقام‌های ارشدی نام برده که با آن‌ها در خصوص آزادی «وایت» مذاکره کرده است. ریچاردسون در توئیتر مدعی شده هنگام جاری بودن مذاکرات برای آزادی وایت «به طور منظم» با مقام‌های ارشد ایران دیدار کرده است. او همراه با این پیام، لینک مربوط به بیانیه‌ای از «مرکز ریچاردسون» را که در آن توضیحات کامل‌تری درباره این دیدار‌ها ارائه شده قرار داده است. مرکز ریچاردسون در این بیانیه خاطرنشان کرده است: «در جریان این مذاکرات، آقای فرماندار ریچاردسون به طور منظم با مقام‌های بلندپایه ایران از جمله وزیر خارجه محمد جواد ظریف و سفیر ایران در سازمان ملل، مجید تخت روانچی دیدار می‌کرد.» از سوی دیگر وزارت امور خارجه سوئیس طی بیانیه‌ای اعلام کرد که سوئیس نقش خود را در حرکت بشردوستانه‌ای که روز پنج‌شنبه اتفاق افتاد و منجر به آزادی مایکل وایت و مجید طاهری شد، تأیید می‌کند و کشور ما مطابق سنت دیرینه دفاتر آماده تسهیل بیشتر است.

تدارک تمدید تسلیحاتی ایران

نماینده ویژه ترامپ در امور ایران گفته دولت این کشور در حال انجام رایزنی‌هایی برای تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت با هدف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است. «برایان هوک» که روز پنج شنبه در کنار «جرمی هانت»، وزیر خارجه سابق انگلیس سخنرانی می‌کرد خواستار حمایت جهانی از تلاش‌های امریکا برای تمدید این تحریم‌ها شد و گفت چنانچه تلاش‌های امریکا به جایی نرسد و تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر منقضی شود، واشنگتن آماده است از ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» در توافق هسته‌ای برجام برای بازگرداندن کل تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده کند. هوک گفت با متحدان منطقه‌ای امریکا درباره تهیه پیش‌نویس این قطعنامه گفتگو کرده و رایزنی‌هایی در شورای امنیت برای جلب نظر موافق سایر اعضا با آن در جریان است. هوک گفت: «ما فکر می‌کنیم این تحریم‌ها باید تمدید شوند. ما حق بازگرداندن تمامی تحریم‌ها را داریم. البته ترجیح‌مان این نیست.» نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران در ادامه مدعی شد: «اینکه اجازه بدهیم این تحریم‌ها منقضی شوند برای همه بد است.» چین و روسیه که از حق وتوی قطعنامه‌ها در شورای امنیت برخوردار هستند تاکنون به صراحت مخالفت خودشان را با تلاش‌های امریکا در این خصوص اعلام کرده‌اند. هوک در ادامه مدعی شد که ایران بالاخره پای میز مذاکره با امریکا خواهد رفت. هوک گفت: «در یک جایی آن‌ها پای میز مذاکره خواهند آمد و اگر رئیس‌جمهور برای بار دوم انتخاب شود نمی‌دانم چهار سال دیگر چطور می‌خواهند اوضاع را سرهم‌بندی کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار