کد خبر: 1005415
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
«تمرکز بر پروژه‌های پایین‌دست صنعت نفت»، این برنامه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاست تا سهم ۴۰ درصدی خود را در تولید بنزین کشور افزایش دهد.
وحید حاجی‌پور
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: یکی از محور‌های اصلی اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی اقتصاد کشور در مقابل تحریم‌ها، افزایش ظرفیت صنایع پایین دست نفت در حوزه‌های پالایشی و پتروشیمی است. حوزه‌ای که با وجود اقدامات مهم طی ۱۵ سال اخیر، به دلیل بی‌توجهی دولت‌های گذشته مغفول مانده، به ویژه در حوزه پالایشی. پس از پیروی انقلاب اسلامی ایران تنها سه پالایشگاه در کشور ساخته شد که همگی آن‌ها در دوره‌ای جز دوره بیژن زنگنه، وزیر نفت فعلی ساخته شده است.

پالایشگاه‌های امام خمینی شازند، بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس سه پالایشگاهی هستند که در دولت‌های‌پنجم، ششم، نهم و دهم ساخته شد. تاج این پالایشگاه‌ها، ستاره خلیج‌فارس است که در دولت‌های نهم و دهم کلید خورد و با پیشرفت بالای ۶۰ درصد تحویل دولت یازدهم شد و در این دولت تکمیل شد. مجری این پالایشگاه استراتژیک، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بود که با بهره‌برداری از آن، ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شد و اکنون یکی از صادرکنندگان این سوخت مهم است؛ سوختی که به ونزوئلا و کشور‌های منطقه صادر می‌شود و و موجب افزایش قدرت بین‌المللی کشورمان شده است.

به گفته فرمانده این قرارگاه، روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که ۴۰درصد آن مرهون خدمات قرارگاه خاتم است.

سردار سعید محمد درباره سرمایه‌گذاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در بخش‌های پایین‌دستی صنعت نفت به مهر گفت: این بخش‌ها سال‌هاست که مغفول مانده و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که باید آن را احیا کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ورود قرارگاه خاتم به بنگاهداری پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌هایی که قرار است این قرارگاه احداث کند، گفت: ساخت این پتروپالایشگاه‌ها در جلوگیری از خام‌فروشی نقش به‌سزایی دارد و سال‌هاست که مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته، ولی از گذشته همواره با ساخت پالایشگاه مخالفت می‌شد و این مخالفت‌ها ادامه داشت که سبب شد در حال حاضر در بخش فروش نفت به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه باشیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه تحریم‌ها متوجه فرآورده‌های نفتی نیست و مشکلی در خصوص فروش بنزین و گازوئیل نداریم، ادامه داد: اگر از گذشته به سمت احداث پتروپالایشگاه‌ها حرکت می‌کردیم تاب‌آوری کشور در برابر تحریم‌ها بسیار بالا بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حوزه ساخت پتروپالایشگاه‌ها پروژه‌ای تعریف نشده، بنابراین از سوی قرارگاه خاتم به وزارت نفت اعلام شد که حاضر هستیم در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم.

سردار محمد بیان کرد: سرمایه‌گذاری قرارگاه در بخش ساخت پالایشگاه به این صورت است که هزینه احداث را همراه با سهامداری و بهره‌برداری بر عهده قرارگاه خاتم باشد. آنچه برای ما اهمیت دارد عملیاتی‌شدن این پروژه‌هاست که برای اقتصاد کشور اثرگذار است.

تقاضا برای بنزین ایرانی

سعید محمد در پاسخ به پرسشی درباره میزان سهم سوخت تولیدی در پالایشگاه‌های متعلق به قرارگاه خاتم که به ونزوئلا صادر شده، اعلام کرد: ۴۰درصد تولید بنزین کشور صرفاً در پالایشگاه خلیج‌فارس تولید می‌شود.

وی ادامه داد: روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود، در حالی که مصرف داخلی بسیار کمتر از این میزان است. در نتیجه صادرات بنزین که به ونزوئلا داشته‌ایم، می‌تواند برای دیگر کشور‌ها هم تکرار شود. به‌خصوص که بسیاری از کشور‌ها نیز متقاضی بنزین ایران هستند.

سردار محمد تأکید کرد: بخش عمده بنزین مازاد تولید داخل به عراق، افغانستان و دیگر همسایگان صادر می‌شود.

پروژه‌های ریلی و آزادراهی

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا درخصوص پروژه‌های عمرانی آزادراهی و ریلی قرارگاه خاتم گفت: مهم‌ترین کریدور شمال – جنوب کشور، خط آهن چابهار – زاهدان است که بخشی طرح یک کمربند – یک راه چین نیز محسوب می‌شود. سال گذشته با دستور رهبر معظم انقلاب منابع مالی به این پروژه تخصیص داده شد که سبب شد روند پیشرفت پروژه سرعت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: تا خرداد۱۴۰۰ این پروژه به پایان می‌رسد، ولی تا آن زمان ماهانه ۳۰۰میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

سردار محمد درباره پروژه‌های آزادراهی نیز گفت: قرارگاه خاتم در اکثر پروژه‌های آزادراهی سرمایه‌گذاری کرده که به عنوان مثال سهم قرارگاه در آزادراه کنار گذر جنوبی تهران ۷۰درصد و سهم دولت ۳۰درصد است.

سعید محمد ادامه داد: در آزادراه‌های اراک- بروجرد- خرم‌آباد، مراغه – هشترود و حرم تا حرم نیز سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که امسال آزادراه‌های کنارگذر جنوبی تهران و بروجرد- خرم آباد به بهره برداری می‌رسد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مطالبات این نهاد را از دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار