کد خبر: 1005263
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۲
شعله‌های آتش قصد فروکش کردن ندارند و با سوزاندن دنیای سبز جنگل‌ها، زندگی بسیاری از پرندگان و حیوانات را به سیاهی و تباهی می‌کشند. دود همه جا را فرا گرفته و شراره‌های آتش چنان سرکش شده‌اند که هیچ چیز جلودارشان نیست و حالا در کنار بالگرد‌های آب پاش و دستگاه‌های دمنده، مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای مهار حریق در منطقه حفاظت شده خاییز و جنگل‌های گچساران و مراتع منطقه دیل از مردم خواسته‌اند به کمک نیرو‌های امداد بیایند.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: داستان آتش و جنگل‌های ایران، داستان تکراری و پرسوز و گدازی است که هرسال با فرار رسیدن فصل گرما مجبوریم بار‌ها و بار‌ها آن را بشنویم و مرور کنیم و خود را به کم کاری و بی‌توجهی مسئولان در جلوگیری از بازخوانی‌اش عادت بدهیم. مهم نیست در مورد کدام استان حرف می‌زنیم، بلکه کافیست چند هکتاری جنگل داشته باشد تا حتماً سالی چند بار آتش‌سوزی در این مناطق را تجربه کند. از جنگل‌های بوشهر و خوزستان و ایلام و کرمانشاه گرفته تا مازندران و گلستان و سمنان و آذربایجان. تمام این‌ها میزبان آتش بوده‌اند و حالا چند روزی است که آتش به دل جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد افتاده است.

با بالا رفتن دما و گرم شدن هوا در بیشتر مناطق کشور، چند هفته‌ای بود که احتمال وقوع آتش‌سوزی و هشدار‌های لازم در این مورد داده شده بود، اما آنچه مسئولان و متولیان امر به آن بی‌توجه هستند، همین «هشدار» هاست.

خاییز دوباره در آتش

از بعد ازظهر پنج‌شنبه که زبانه‌های آتش در کوه خاییز در استان کهگیلویه و بویراحمد به چشم خورد خبر‌ها حول محور کمبود امکانات و تجهیزات اطفای حریق و نیاز‌ها و درخواست‌ها برای کمک‌رسانی می‌گشت. در این میان چند باری هم اعلام شد، آتش مهار شده و همه چیز تحت کنترل است، اما از صبح روز گذشته و با شعله‌ور شدن مجدد آتش در منطقه حفاظت شده خاییز، مشخص شد نیرو‌ها و امکانات موجود پاسخگوی جلوگیری از پیشرفت آتش نیست و همین امر موجب شد تا مسئولان از مردم تقاضا کنند تا برای کمک به نیرو‌های امدادی به میدان بیایند.

سحرگاه دیروز رئیس محیط‌زیست شهرستان کهگیلویه از شعله‌ور شدن مجدد آتش در دامنه کوه و منطقه حفاظت شده خاییز خبر داد و گفت: «ملتمسانه از مردم تقاضا داریم برای جلوگیری از تخریب زیستگاه حیات وحش کمک کنند و برای مهار آتش پای کار بیایند.»

روح‌الله عزیزی با بیان اینکه آتش سوزی از سمت جغرافیای بهبهان آغاز شده است، محل تجمع نیرو‌ها را روستای آبکاسه حاشیه کوه خاییز اعلام کرد و افزود: «افرادی که می‌خواهند برای مهار آتش حضور داشته باشند در این محل حاضر شوند.»

نامه نگاری‌هایی از سر ناچاری

دمای هوا و گرمای زیاد، مزید بر علت شده و آتش بی‌محابا پیش می‌رود و هر آنچه در سر راهش قرار دارد را خاکستر می‌کند.

به همین دلیل مسئولان پیوسته درخواست بالگرد می‌کنند تا با کمک آب پاش‌ها شاید اطفای حریق سرعت بگیرد. بر همین اساس رئیس سازمان جنگل‌ها از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرده تا برای جلوگیری از گسترش آتش در جنگل‌های دشتستان و گچساران هر چه سریع‌تر بالگرد‌های آب پاش به این منطقه اعزام شوند.

نکته حایز اهمیت اینکه در شرایطی که جنگل‌ها در حال خاکستر شدن هستند و پرندگان و حیوانات زنده زنده کباب می‌شوند و باد و گرما شعله‌ها را به هر سو می‌پراکند و فقط در طول هفته گذشته ۱۱۰ فقره آتش‌سوزی در استان‌های جنوبی و زاگرسی به خصوص استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان و استان فارس به وقوع پیوسته است، رئیس سازمان جنگل‌ها که گویی برای اولین بار با چنین آتش سوزی‌هایی مواجه شده، با بیان اینکه اطفا حریق فعال در استان‌های فعال نیاز به اعزام بالگرد دارد، از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرده این موضوع را پیگیری کند!

۲۵۰ هکتار جنگل نیست شد

آتش‌سوزی جنگل‌ها و به تبع آن‌ها سوختن درختان بلوط، قصه دنباله‌دار تلخی است که هر ساله بلوط‌های بسیاری را در مناطق مختلف از بین می‌برد. نابودی‌هایی که ساختار و تجدید حیات گونه‌های گیاهی و جانوری را به چالش کشیده و روز‌های سختی را برای باقیمانده آن‌ها رقم می‌زند. بر اساس ارزیابی‌های اولیه طی چند روز اخیر بیش از ۲۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شده است. به گفته مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، منطقه حفاظت شده خاییز مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار دارد و با توجه به سخت‌گذر بودن مناطق، برای مهار آتش حتماً به بالگرد نیاز است.

غلامحسین حکمتیان تأکید می‌کند: «هم اکنون شش فروند بالگرد هوانیروز ارتش، هوا فضای سپاه پاسداران، هلال‌احمر و شرکت نفت گچساران در این عملیات حضور دارند و بالگرد‌ها نیرو‌ها را در نزدیک‌ترین محل به کانون آتش پیاده می‌کنند و تا پایان عملیات و مهار کامل در منطقه حضور دارند.»

هر چند طی سه روز اخیر مسئولان امر در کهگیلویه و بویراحمد از موفقیت‌آمیز بودن عملیات اطفای حریق در جنگل‌های خاییز و مهار آتش خبر داده‌اند، اما وزش شدید باد، وسعت زیاد مناطق دچار حریق شده، وضعیت بالای علوفه‌ای مناطق، صعب‌العبور بودن منطقه و کمبود تجهیزات پشتیبانی و نیروی انسانی عاملی شده است تا اخبار حکایت از عدم مهار و کنترل حریق در این منطقه داشته باشد. به طوری که حالا باید در مورد میزان تلفات پرندگان و جانوران و همچنین درختان و گیاهان از دست رفته منتظر اخبار تازه‌ای باشیم.

در مورد منطقه حفاظت شده خاییز همین بس که در طول سال شاهد ۲۵۰ تا ۶۷۰ میلی‌متر نزولات آسمانی است. همین مقدار باران کافیست تا گونه‌های نادری از حیات وحش همچون پلنگ، کاراکال، جغد شاخدار و جغد ماهی‌خوار در این منطقه زیست کنند و خاییز مأمنی مهم برای کل و بز باشد. با این توضیحات تلخ‌ترین بخش داستان آنجاست که بدانیم در شرایطی که ده‌ها نفر از نیرو‌های امدادی و مردم در حین عملیات اطفای حریق دچار حادثه و تنگی نفس و شکستگی اعضای بدن شده‌اند، ولی متولیان امر هنوز مشغول مکاتبه هستند تا شاید با جذب تجهیزات لازم به داد جنگل‌ها برسند و شاهکار اقدامات هم در دفتر ریاست جمهوری رقم خورده و رئیس دفتر رئیس‌جمهور از آماده شدن و ارسال گزارش جامع و کاملی از برنامه‌ها و اقدامات انجام شده برای مهار آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده در خاییز برای رئیس‌جمهور خبر داده است!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
0
بزرگترین وقویترین چرخ بال وهلیکوپترجهان تعلق داره به کشورروسیه که دههافروندازاین مدل معروف بهmil-26m‏ را دارندکه سبدهای بیست هزارلیترآب حمل می کنه برای اطفاء آتش جنگل ها،چراازکشورروسیه این هارواجاره یادرخواست کمک نمی کنیم!برای نقل وانتقال دویست نفردرهر بارپروازیاانتقال۲۰بیست هزارلیترآب توسط هلیکوپترفوق سنگین میل مدل ۲۶روسی
ناشناس
|
France
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
1
0
سپاه همیشه یادآورکمک ویاری رساندن به کشورو مردم ایران چه درسیل و زلزله بوده وهست سپاه درچشم ودل همه مردم مسلمان ایران جای داره برعکس لیبرالهای غربگرا زمانیکه قدرت به دستان آنهارسیدجزرخوت وسهل انگاری وخرابکاری دیده نشدوهیچ فایده ای برای کشورمانداشتندجزضررو خسران وخیانت!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار