کد خبر: 1005243
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز گذشته و در نخستین نطق پیش از دستور خود، با تبیین چهار رویکرد تحولی مجلس یازدهم در حوزه شفاف‌سازی، مردمی سازی، هوشمند سازی و کارآمد سازی تأکید کرد نه بنای تقابل و مچگیری دارد و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه خواهد کرد. او با اشاره به اینکه مجلس یازدهم تلاش خواهد کرد موانع قانونی دولت، در مسیر خدمت‌رسانی به مردم را حذف و اصلاح کند، در عین حال تصریح کرد: مجلس اجازه نخواهد داد، دولت در اجرا و پیاده‌سازی قوانینی که حل‌کننده مسائل مردم است، سهل‌انگاری کند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: قالیباف نطق خود را با درود به روح پرفتوح امام راحل، سلام به رهبر حکیم انقلاب و شهیدان اسلام و انقلاب آغاز کرد و در ادامه سردار سلیمانی (سیدالشهدای مقاومت) را نماد ایستادگی در برابر زورگویان معرفی کرد که مظهر اَشِدّاءُ عَلَی الکفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم و یار صدیق و مطیع و راستین رهبر معظّم انقلاب بود و تأکید کرد: مجلس یازدهم خود را متعهّد به ادامه دادن راه شهید سلیمانی، در افزایش توان محور مقاومت به عنوان وظیفه انقلابی و ملّی خواهد دانست. وی سپس طلیعه مجلس یازدهم را در برهه حساسی از تاریخ انقلاب اسلامی توصیف کرد که با آغاز گام ۴۰ ساله دوم انقلاب توأم شده است.

قالیباف با برشمردن دستاورد‌های انقلاب اسلامی به رغم دشمنی‌های نظام سلطه تصریح کرد: در کنار این توفیقات عظیم، ندیدن ناکامی‌های بزرگ، باعث از دست رفتن سریع دستاورد‌های به دست آمده خواهد شد، چرا که نداشتن تصویر درست از واقعیت‌های موجود، باعث اشتباه در تصمیم و اجرا می‌شود. او با بیان اینکه ناکامی‌های گوناگون در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، متأسفانه به سرمایه اجتماعی نظام آسیب وارد کرده است، اضافه کرد: بر این اساس، انقلاب اسلامی در آغاز گام دوّم خود، برای رسیدن به هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی با مجموعه‌ای از تهدید‌ها و فرصت‌ها روبه‌رو است.

فرصت‌ها و تهدید‌های نظام اسلامی

رئیس مجلس با برشمردن فرصت‌های پیش روی نظام اسلامی، مهم‌ترین فرصت را رهبری حکیمانه و هوشمندانه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دانست که کشتی نظام را از طوفان‌های سخت به سلامت عبور داده است. وی سپس، باور دینی عمیق مردم، به‌ویژه جامعه ایثارگری و خانواده شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و اعتقاد آن‌ها به آرمان‌های انقلاب اسلامی، قدرت منطقه‌ای فزاینده جمهوری اسلامی، قدرت علمی و پیشرفت فناورانه پرسرعت کشور به دست نخبگان، بدنۀ وسیع و گستردۀ نیرو‌های جهادی و مردمی در سراسر کشور و وجود طیفی از جوانان مؤمن و انقلابی را از دیگر فرصت‌های کشور دانست و گفت: در کنار تمامی این موارد، سرمایه انسانی جوان و توانمند ایرانی، ثروت‌های عظیم خدادادی و منابع فراوان طبیعی نیز از جمله ظرفیت‌ها و فرصت‌های دیگری است که می‌تواند بستر شکل‌گیری جهشی بزرگ در عرصه‌های گوناگون را فراهم آورد.

رئیس مجلس یازدهم سپس به تهدید‌هایی که در کمین نظام اسلامی نشسته، اشاره کرد و گفت: تهدید نخست، کاهش سرمایه اجتماعی نظام است که در نتیجه ناکارآمدی اشباع شده مدیریتی کشور و فاصله گرفتن مسئولان از اصول انقلاب ایجاد شده و متأسفانه بحران اقتصادی را به وجود آورده که زمینه‌ساز بیکاری و آسیب‌های اجتماعی فراگیر شده است. وی تهدید دیگر را فساد نگران‌کننده‌ای دانست که در تاروپود ساختار‌های مختلف نفوذ کرده و موجب افزایش تبعیض و نارضایتی، و عدم تحقّق عدالت شده است.

قالیباف نظام اداری-اجرایی به هم ریخته کشور را تهدید دیگری عنوان کرد که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است. او سپس تضعیف نهاد بسیار مهم خانواده از طریق گسترش روز افزون سبک زندگی غربی را نیز تهدید نگران کننده دیگری معرفی کرد که نیاز به توجه ویژه و فوری دارد. وی در ادامه گسترش نفوذ جریان غرب زده، را که با امید بستن به دشمن، مانع خودباوری ملّی و توجه به ظرفیت‌های عظیم داخلی شده، تهدید مهم دیگری دانست که باید درباره آن به طور جدی هوشیار بود.

مدیریت جهادی راه برون‌رفت از تهدید‌ها

رئیس مجلس البته راه برون‌رفت از تهدید‌ها را الگوی مدیریت جهادی عنوان کرد و گفت: از دید من و بر اساس نظام فکری رهبر معظّم انقلاب اسلامی، برای استفاده از فرصت‌های یاد شده و جلوگیری از اثرگذاری و تشدید تهدیدها، تنها راه این است که الگوی مدیریت جهادی در پیش گرفته شود. قالیباف سپس باور به مبانی قرآنی و سنت‌های الهی و استعانت مستمر از آنها، مردمی‌سازی حکمرانی، به ویژه مردمی کردن اقتصاد، تلاش و کوشش مجاهدانه و امیدوارانه که کمبود‌ها و نقص‌های ساختاری و کاستی‌ها را جبران می‌کند، توجه ویژه به معنویت و اخلاق اسلامی، وحدت کلمه مردم و همگرایی نخبگان توجه و میدان دادن به نسل جوان پر انگیزه و توانمندسازی آنان و توجه ویژه به عدالت، با اولویت دادن به محرومان و مستضعفین و همچنین طبقه متوسط ضعیف شده، را هفت اصلی دانست که الگوی مدیریت جهادی بر آن استوار است.

رئیس مجلس همچنین از تمرکز دولت بر نگاه به بیرون انتقاد کرد و گفت: اکنون که مجلس در آغاز راه خود قرار دارد، آنچه شرایط را خطرناک‌تر می‌کند، الگوی مدیریتی دستگاه اجرایی کشور است، که علاوه بر ناکارآمدی و آشفتگی مدیریتی، و تمرکز بر نگاه به بیرون، به بسیاری از اصول و مؤلفه‌های الگوی مدیریت جهادی نیز باور ندارد. در چنین شرایطی است که مجلس یازدهم می‌تواند، با رویکردی منطقی و انقلابی نسبت به دولت، و با استفاده از ظرفیت‌های تقنینی و به خصوص نظارتی خود، در چارچوب پیام رهبر انقلاب، دولت را به سمت مطلوب هدایت کند. وی تأکید کرد: مجلسِ یازدهم، نقشه راه خود را پیام رهبر حکیم انقلاب قرار می‌دهد و به عنوان یک نهاد مردمی و انقلابی که هدف خود را تشکیل مجلسی قوی و کارآمد قرارداده، حل مسائل ملی و محلی مردم را به عنوان یک وظیفه انقلابی و مطلوب، وجهه همّت خود قرار خواهد داد و با این شاخص، تعامل خود با دولت فعلی و دولت آینده را تنظیم می‌کند. قالیباف در عین حال گفت: مجلس یازدهم، نه بنای تقابل و مچگیری دارد و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه می‌کند. مجلس یازدهم تلاش می‌کند، موانع قانونی دولت، در مسیر خدمت‌رسانی به مردم را حذف و اصلاح کند، اما در عین حال، اجازه نخواهد داد، دولت در اجرا و پیاده‌سازی قوانینی که حل‌کننده مسائل مردم است، سهل‌انگاری کند.

قالیباف همچنین اضافه کرد: مجلس یازدهم، به عنوان یک مجلس مردمی و انقلابی، در کنار مسائل ملّی، به حل مسائل محلی مردم نیز توجه دارد، و به‌ویژه اینجانب، به عنوان رئیس مجلس، خود را متعهد می‌دانم که در این موضوع، با حضور میدانی، پشتیبان نمایندگان باشم. وی در ادامه گفت: موضوع دیگر که اهمیت فراوان دارد، مقوله فرهنگ است. فرهنگ، همیشه از مهم‌ترین اولویت‌ها بوده، اما با آن برخورد شعاری شده است. مجلس یازدهم، تقویت نهاد خانواده و ترویج و تقویت فرهنگ و سبک زندگی اسلامی- ایرانی در برابر سبک زندگی غربی را، اولویت اصلی خود قرار می‌دهد و اجرایی شدن سند تحوّل آموزش و پرورش، و اصلاح و تقویت کمّی و کیفی رسانه ملّی را پیگیری خواهد کرد.

مجلس یازدهم نماینده همه مردم ایران است

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مجلس یازدهم، خود را نماینده همه مردم ایران می‌داند، تصریح کرد: حتی کسانی که به هر دلیل سیاسی، یا نارضایتی از شرایط کشور، به آن رأی نداده‌اند، و بر اساس نگاه بلند رهبر حکیم انقلاب، معتقد است که تمام دستگاه‌های حاکمیتی، باید مثل خورشید، بدون تبعیض بر همه شهروندان ایران عزیز بتابند و به آن‌ها خدمت کنند. وی تصریح کرد: مجلس یازدهم با توجه به نقشی که برای خود در جایگاه تمدن‌ساز انقلاب اسلامی قائل است، بر سر آرمان‌های اصلی انقلاب، هیچ مسامحه‌ای را نمی‌پذیرد و مقابله مقتدرانه در برابر دشمن خارجی، به ویژه امریکا و رژیم صهیونیستی را جزو اصول اساسی خود قرار می‌دهد، و در مرزبندی با جریان معاند و منافق داخلی، تعارف نمی‌کند و البته دایره نیرو‌های انقلاب را مطابق راهبرد رهبر انقلاب گسترده می‌داند، و با طرد نیرو‌های انقلابی، به دلیل اختلاف سلیقه‌های سیاسی یا کارشناسی، با جدیت مخالفت خواهد کرد. همچنین، مجلس یازدهم، توجه به واقعیت‌ها را، در راه رسیدن به آرمان‌ها، مدنظر قرار می‌دهد، تا آرمانگرایی به توّهم نینجامد.

راه شهید سلیمانی را ادامه می‌دهیم

تعهد به ادامه راه سردار سلیمانی بخش دیگری از نطق قالیباف بود. او گفت: مجلس یازدهم خود را متعهّد به ادامه دادن راه شهید سلیمانی، در افزایش توان محور مقاومت، به عنوان راهبردی غیرقابل تغییر دانسته و حمایت از ملت فلسطین، حزب‌الله لبنان، گروه‌های مقاومت، حماس، جهاد اسلامی و مردم مظلوم یمن را وظیفه انقلابی و ملّی خود به حساب می‌آورد و همیشه خود را کنار مردم، دولت و مرجعیت عراق و آماده هرگونه همکاری با آن‌ها خواهد دانست. وی سپس افزود: مجلس یازدهم، استکبارستیزی را، هم آرمانی اعتقادی و هم منفعتی راهبردی می‌داند و مذاکره و سازش با امریکا به عنوان محور استکبار جهانی را، بی حاصل و پرضرر ارزیابی می‌کند. قالیباف اضافه کرد: راهبرد ما در برخورد با امریکای تروریست، تکمیل زنجیره انتقام خون شهید سلیمانی است. کاری که با حمله بی سابقه به پایگاه عین الاسد شروع شد و با شکسته شدن هیبت پوشالی امریکا در عدم توان پاسخ به اقدام جمهوری اسلامی ادامه یافت و با اخراج کامل ارتش تروریست امریکا از منطقه تکمیل خواهد شد. رئیس مجلس یازدهم تأکید کرد: در عین باور به درون زایی و مردم باوری، برونگرایی را نیز مد نظر قرار می‌دهیم، اما معتقدیم برونگرایی باید با تمرکز بر کشور‌های منطقه به‌ویژه همسایگان، و در کنار آن‌ها قدرت‌های بزرگی باشد که در سختی‌ها با ما دوستی کردند و منافع راهبردی قابل توجهی با ما دارند.

قالیباف در پایان تأکید کرد: مجلس باید تغییر را از خود آغاز کند. شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی، چهار رویکرد اصلی در تحوّل مجلس خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
said
|
Switzerland
|
۰۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
0
سلام. اگر آقای قالیباف واقعا قصد درست کردن کارها را دارد اول باید شفافیت را رایج کند در مجلس و دولت ، همه چیز باید شفاف باشد . دارایها ، حقوق ها ، چه کسی چه پیشنهادی داده و در چه زمانی ، چه کسی چگونه رای داده و همهً عمل کردهای مسئولان و وزرا حتی تمام رئیس های و معاون هایشان . در کل همه چیز در دولت و مجلس با قوه قضاییِ باید کاملا شفاف باشد
زارع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
1
با سلام
عزیزان انتخاب تیتر زده
آیین نامه اجرایی منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در جلسه هیئت دولت تصویب شد که بر اساس آن، موالید جدید صرفاً با تأیید وزارت تعاون و در صورت وجود منابع به تشخیص سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشمول دریافت یارانه خواهند بود.
آیا جهت جلوگیری از پیری جامعه یاعینا جهت هر چه زودتر رسیدن به پیری رساندن جامعه چنین تصمیم گیری ها یی انجام میشود .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار