کد خبر: 1004917
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
دستاورد‌ها و حواشی نفتکش‌های ایرانی عازم ونزوئلا به روایت کاربران شبکه‌های اجتماعی
صرف نظر از اینکه ونزوئلا نقدی پرداخت می‌کند یا قسطی! دور از محاسبات کارشناسان حوزه اقتصاد و انرژی! اتفاق بزرگی افتاده است؛ صحبت تحمیل اراده‌هاست؛ بحث تغییر هژمونی غالب است؛ ایران دوست و متحدی بسیار قابل اعتماد است. موضع ایران در معادلات جهانی مستحکم و مستقل است.
جوان آنلاین: نفتکش‌های ایرانی با بدرقه کاربران ایرانی و استقبال کاربران ونزوئلایی به مقصد رسیدند. در میدان شکست نهایی با آمریکایی‌ها بود که نه‌تن‌ها نتوانستند مانع نفتکش‌های ایرانی شوند بلکه حصار تحریم‌هایشان بر گرد ایران و ونزوئلا شکست و هیمنه‌شان در جهان خدشه خورد. فارغ از اصل موضوع کاربران شبکه‌های اجتماعی به زعم خود دستاورد‌های بسیاری برای این سفر موفقیت آمیز و افتخار آفرین برشمردند. آن‌ها این سفر را از مصادیق اقتصاد مقاومتی برشمردند و نام #دیپلماسی_نفتکش‌ها را بر این استراتژی پیروز گذاشتند و از دولت و نظام خواستند در دوران تحریم این استراتژی را بیش از پیش گسترش و در پیش گیرد. مجازی‌ها همچنین ضمن آنکه به علت شکست آمریکایی‌ها در این قضیه نفتکش‌ها را نعشکش آمریکا خواندند، به دلایل ناتوانی آن‌ها در توقف نفتکش‌های ایرانی اشاره کردند. در ادامه مروری داریم بر برخی از توئیت‌های کاربران:

وحید حاجی‌پور:
صادرات بنزین به ونزوئلا مدیون روزی است که ایران بدون دادن کوچکترین تعهدی به انگلیس، نفتکش گریس ۱ را از جبل الطارق خارج و نفتش را در سوریه تخلیه کرد، بدون توجه به تهدید‌های آمریکا و غرب! معادلات تجارت دریایی ایران را گریس ۱ تغییر داد و ورق برگشت. این را فراموش نکنیم.

قیس قریشی:
صرف نظر از اینکه ونزوئلا نقدی پرداخت می‌کند یا قسطی! دور از محاسبات کارشناسان حوزه اقتصاد و انرژی! اتفاق بزرگی افتاده است؛ صحبت تحمیل اراده‌هاست؛ بحث تغییر هژمونی غالب است؛ ایران دوست و متحدی بسیار قابل اعتماد است. موضع ایران در معادلات جهانی مستحکم و مستقل است.

وحید زارع فکری:
مهمتراز ۵ محموله بنزین ارسالی به ونزوئلا، صادرات خدمات فنی مهندسی درقالب اعزام تکنسین‌ها برای تعمیرات پالایشگاه‌های آن کشور است؛ سابقاً هم چند استارتاپ در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی کار کردند؛ ظاهراً تحریم این صادرات دشوارتر هم هست، بحران اشتغال هم داریم، پس...

حجت الله عبدالملکی:
ونزوئلا از جمهوری اسلامی ایران خواسته برای راه‌اندازی پالایشگاه‌هایش کمک کند. داستان دیپلماسی نفتکش‌ها صرفاً فروش ۱.۵ میلیون بشکه بنزین نیست، بلکه صدور الگوی اقتصاد مقاومتی به بیخ‌گوش مهد اقتصاد نئولیبرال تحریم‌گر است. به تحقیق این نفت‌کش‌ها نعشکش آمریکا شدند!

حضرتی:
ایجاد جاده ابریشم دریایی که آرزو قدرت‌های بزرگ بود، اکنون توسط ایران محقق شده است. جاده‌ای برای صادرات دو نوع کالا، یکی انرژی و دیگری اقتدار.

محمود کریمی بیرانوند:
چهار بُعد مهم صادرات بنزین به ونزوئلا: ۱) دیپلماسی سیاسی با کشور‌های دوست ثمرات اقتصادی دارد؛ ۲) قدرت امنیتی و نظامی مکمل و پشتیبان اقتصاد است نه مقابل و مهاجم آن؛ ۳) دوران بزن دررو در اقتصاد تحریم کهنه شده است. از حمله به تحریم نترسیم؛ ۴) فرآورده‌فروشی مزه دارد نه خام‌فروشی.

فاطمه رشیدی:
اقتصاد مقاومتی یعنی رشد اقتصادی و مبادلات تجاری ذیل دیپلماسی مقاومت، همان دیپلماسی که مسلمانان را به عدم پذیرش ولایت کفار و مستکبرین عالم رهنمون می‌کند؛ دیپلماسی که لبخند زدن به دشمن و تحت سلطه کفار بودن را مجاز نمی‌داند حتی در اقتصاد، فرهنگ و سیاست.

معین امیدی:
هر وقت کسی پرسید غرور ملی یا عزت ملی چیست؟ فقط کافی است داستان نفت‌کش‌ها را تعریف کنید، مطمئن باشید با پوست و گوشت و استخون فهوای کلام را می‌گیرد.

اکبر ابدالی:
اهمیت نفتکش‌های گسیل شده ایران به ونزوئلا در این است که تقریباً تمام ابرقدرت‌ها در طول تاریخ، کشور‌های ساحلی بودند و دریا عامل اصلی ابرقدرتی آن‌ها: آمریکا، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، هلند، پرتقال و... حالا ایران در گام دوم انقلاب، گام در مسیر ابرقدرتی بین‌المللی از طریق دریا گذاشته است. ارزش فروش محموله ایران به ونزوئلا راتا ۹۰۰ میلیون دلار برآورد می‌کنند که معادل ۹۰ درصد صادرات ایران به ۲۸ کشور اروپایی در سال ۹۷ است. یعنی فقط ارزش یک محموله به ونزوئلا با کل صادرات به اروپا برابری می‌کند. حالا معلوم شد لیبرال‌ها ۷ سال ایران را معطل اروپا کرده بودند.

محمدی ثابت:
صادرات بنزین به ونزوئلا نشان داد با احداث پالایشگاه‌ها و تولید فرآورده‌های نفتی و عدم خام فروشی می‌توان پیروز میدان‌های نظامی و سیاسی در جهان بود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار