کد خبر: 1004802
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷
ظاهراً انگیزه اقدامات ضد چینی این روز‌های غرب، انتقامی کرونایی است، اما لحن ترامپ در تهدید مکرر پکن به تحریم‌های سنگین یادآور همان روز‌های قبل از کرونای وی است که تمام تلاش خود را کرد تا با تعرفه بستن بر کالا‌های چینی از سرعت اقتصاد اژد‌های زرد بکاهد. چینی‌ها این بار البته لحن‌شان را تند کرده‌اند و از ظواهر امر به خصوص دستور رئیس‌جمهور پکن برای آماده‌باش چنین بر می‌آید که تصمیم گرفته‌اند به خصوص در مقابله با تحرکات تجزیه‌طلبان در هنگ‌کنگ و تایوان نقش بیشتری به ارتش بدهند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رئیس‌جمهور چین دیروز در حاشیه اجلاس بزرگ کنگره ملی خلق این کشور در پکن، پس از تقدیر از ارتش برای کنترل و مهار ویروس کرونا گفت: «ارتش چین باید آمادگی‌های خود را برای مقابله و رویارویی نظامی تسریع کرده و قابلیت‌هایش را برای انجام مأموریت‌ها و وظایف نظامی افزایش دهد.»

به گزارش خبرگزاری شینهوا شی‌جین‌پینگ در این اجلاس در حضور افسران و مقام‌های نظامی تأکید کرده است: «ارتش باید برای نبرد‌های نظامی آماده باشد، در انجام وظایف نظامی تواناتر شود و تمرینات رزمی نظامی واقعی داشته باشد». «ووچیان» سخنگوی وزارت دفاع چین هم از افزایش تهدید‌های امنیتی و نگرانی‌های پکن از این بابت صحبت کرده است: «تهدید‌های استقلال‌طلبان تایوان فزاینده است.» او گفته که حزب حاکم دموکراتیک ترقی‌خواه با تکیه بر قدرت‌های خارجی در حال پیشروی در مسیر استقلال است و برای همین مقابله با تجزیه‌طلبان شدیدتر خواهد شد.

لایحه ضد تجزیه‌طلبان در واکنش به ترامپ

چین در حال بررسی لایحه قانون امنیتی در هنگ‌کنگ برای مقابله با براندازان و تجزیه‌طلبان است و به امریکا هشدار داده که در صورت اقدام علیه چین با تدابیر مقابله‌جویانه این کشور روبه‌رو خواهد شد. این لایحه که برای مقابله با آشوب‌ها در هنگ‌کنگ تدوین شده، می‌تواند پایان خودمختاری هنگ‌کنگ را رقم بزند، منطقه‌ای که آشوب‌ها در آن تشدید شده و امریکا نیز با حمایت از مخالفان، سعی می‌کند آن را به پاشنه آشیل امنیتی پکن تبدیل کند. انتظار می‌رود لایحه اخیر دولت چین برای اعمال قوانین امنیتی جدید در این منطقه خودمختار هنگ‌کنگ امروز در پارلمان چین به رأی گذاشته شود. ترامپ گفته که واشنگتن به لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ پاسخی محکم می‌دهد، ولی به نوشته رویترز «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک نشست مطبوعاتی، در واکنش به اظهارات ترامپ ضمن سنجیده خواندن لایحه امنیت ملی پکن گفت که چین اقدام لازم را برای مقابله با مداخلات خارجی در مسئله لایحه امنیتی هنگ‌کنگ انجام خواهد داد. در کنفرانس خبری روز سه شنبه دونالد ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا قصد دارد به دلیل اقدامات چین در هنگ‌کنگ، تحریم‌هایی علیه چین اعمال کند، گفته بود: «ما الان در حال انجام کار‌هایی هستیم. فکر می‌کنم شما آن‌ها را جالب خواهید دانست. در روز‌های آینده درباره آن‌ها حرف خواهم زد.» لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید هم در اظهاراتی چین‌ستیزانه با بیان اینکه آنچه چین در مورد هنگ‌کنگ انجام می‌دهد بسیار نگران‌کننده است، مدعی شد: «چین در زمینه اقداماتش در مورد هنگ‌کنگ اشتباه بزرگی می‌کند. همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا شرکت‌های امریکایی از چین و هنگ‌کنگ برگردند.» البته چینی‌ها همان روز یعنی سه‌شنبه از زبان «هوا، چون یینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین به اظهارات ترامپ واکنش توئیتری نشان دادند: «مقام‌های امریکایی اتهامات اشتباه بسیاری را علیه چین و بر مبنای دانش غلط مطرح کرده‌اند. بهتر است آن‌ها پیش از حرف زدن، با دقت مطالعه کنند.» دولت امریکا سال گذشته در پی اقدامی مداخله‌جویانه در امور داخلی چین و در راستای حمایت از معترضان هنگ‌کنگی، لایحه «حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ» را به تصویب رساند.

تداوم تحرکات و تحریکات تجزیه‌طلبانه

تحرکات امریکایی‌ها برای تحریک بخش‌هایی از معترضان تجزیه‌طلب در هنگ‌کنگ افزایش یافته است. پلیس هنگ‌کنگ روز گذشته قبل از آنکه قانونگذاران لایحه جرم‌انگاری توهین به سرود ملی چین را در شهر نیمه‌خودمختار هنگ‌کنگ به مباحثه بگذارند، بیرون مجموعه مقننه این دولتشهر مستقر شد و به منظور پراکنده کردن معترضان به آن‌ها گلوله‌های فلفل شلیک کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، فراخوان اعتراض به لایحه چین، سه شنبه شب داده شد. این فراخوان در تلاش برای از دستور خارج کردن دادرسی‌ها، مردم را به محاصره ساختمان‌های قوه مقننه و بستن جاده‌ها تشویق کرد، اما عملی نشد. پلیس در همین رابطه مواردی از انسداد خیابان‌ها و مترو در برخی ایستگاه‌ها گزارش کرد. همچنین هفت نفر که اکثراً نوجوان بوده‌اند به دلیل در دست داشتن وسایلی مانند بمب‌های بنزینی، کلاه ایمنی، ماسک ضد گاز، قیچی و پیچ‌گوشتی که مناسب انجام اعمال خلاف قانون بودند، دستگیر شدند. لایحه سرود ملی نخستین بار پس از آن پیشنهاد شد که تماشاچیان هنگ‌کنگی در مسابقات پرطرفدار فوتبال بین‌المللی در سال ۲۰۱۵، سرود ملی چین را مسخره کردند. سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های جمهوریخواه و دموکرات بوده است و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و همچنین تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند هرچند امریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.

از سوی دیگر، تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان که ظاهراً با اعلام خبر موافقت امریکا برای ارسال محموله‌ای از موشک‌های پیشرفته به این کشور جانی تازه گرفته است، به خبرنگاران گفت: ما قصد داریم یک برنامه عملی کمک‌های انسانی را برای دوستان هنگ‌کنگی پیشنهاد بدهیم. ما همچنان از اراده مردم هنگ‌کنگ در جهت دموکراسی و آزادی حمایت خواهیم کرد.

او جزئیات و زمان خاصی را در مورد این طرح ارائه نکرد، اما گفت شورای مسئول سیاستگذاری در قبال روابط با چین در دولت تایوان رهبری‌کننده این ابتکار عمل خواهد بود و کمیته ویژه‌ای در دولت نیز بودجه و منابع لازم را هماهنگ می‌کند.

تسای اینگ ون چند روز پیش طی هشداری به چین گفت تایوان ممکن است وضعیت ویژه‌ای را که برای هنگ‌کنگ قائل است لغو کند.

فعال‌سازی همسایگان پکن

سخنگوی دولت ژاپن که چینی‌ها سابقه این کشور را در قتل عام هزاران چینی در دوران سلطه بر منچوری از یاد نبرده‌اند، در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد که دولت ژاپن شدیداً نگران وضعیت هنگ‌کنگ است. یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه دولت ژاپن اعلام کرد که این کشور با نگرانی تحولات هنگ‌کنگ را دنبال می‌کند. علاوه بر این اظهارات تحریک آمیز، ژاپنی‏‌ها از چندی پیش تلاش کرده‌اند در مورد جزایر مناطق مورد مناقشه خود با چین واقع در دریای چین خود را فعال‌تر نشان دهند.

همچنین در تحولی معنا دار «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند که تمام تلاش خود را برای نزدیکی به ترامپ به کار بسته است در جلسه شورای امنیت ملی دستور داده همانگونه که چین نظامیان بیشتری در منطقه مرزی مستقر کرده است نظامیان هندی نیز برای مقابله با هرگونه تهدیدی به منطقه گسیل شده و آماده باشند. هرچند هند اعزام نیرو‌های نظامی خود به سوی مرز هند را از قبل آغاز کرده است. یک مقام ارشد دولت هند در این خصوص گفت: تهدید چین در بخش بزرگی از جهان شامل تایوان، هنگ‌کنگ، دریای جنوبی چین و حتی هند وجود دارد و ما مقابل این تهدید ایستادگی خواهیم کرد. هند مدعی است چین در سوی خود دست به ساخت و ساز‌هایی زده که دهلی نو به آن‌ها اعتراض نکرده است، ولی پکن در پاسخ عنوان کرده است تمام ساخت و ساز‌هایی که در سمت مرز چین انجام شده است استفاده گردشگری دارند. چین برای حمایت از هم‌پیمان منطقه‌ای خود یعنی پاکستان تلاش می‌کند هند را درگیر یک نبرد نظامی کند. بر اساس گزارش شبکه «ان‌دی‌تی‌وی» عکس‌های ماهواره‌ای از یک پایگاه نیروی هوایی چین در کوه‌های تبت در مرز با هند، پروژه ساخت‌وساز عظیمی را در محل فرودگاه «نگاری گونسا» واقع در غرب تبت نشان می‌دهد؛ منطقه‌ای که نیرو‌های هندی و چینی اوایل ماه جاری در آنجا درگیر شدند. بر اساس برخی گزارش‌ها طی روز‌های اخیر پکن بیش از ۵ هزار نیروی نظامی جدید در منطقه مرزی با هند مستقر کرده و نظامیان دو کشور نیز طی روز‌های اخیر درگیری‌های کوچکی داشته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار