کد خبر: 1004619
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
روزنامه شرق در مطلبی به دفاع از کاندیداتوری محمدجواد ظریف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ پرداخت. شرق که همچون سایر اصلاح‌طلبان، علم به کاهش پایگاه رأی اصلاح‌طلبان دارد، می‌نویسد: «موافقان حضور ظریف باور دارند که به‌دلیل محبوبیت این شخصیت سیاسی در میان نخبگان سیاسی و عموم مردم او شخصاً دارای سرمایه اجتماعی است. در واقع این حدس و گمان مبتنی بر آن است که او در عین حال که رسماً در جریان اصلاحات تعریف نمی‌شود، اما وجوه مشترک زیادی با این جریان دارد و ممکن است که اصلاح‌طلبان بتوانند با او به یک توافق نهایی دست یابند. از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان هم افزون بر ازدست‌دادن سرمایه اجتماعی خود، همچنان خطر ردصلاحیت نیرو‌های شاخص خود را احساس می‌کنند؛ بنابراین شاید برای‌شان مناسب باشد از فردی حمایت کنند که علاوه بر آنکه خودش دارای سبد رأی بالایی است، احتمال تأیید صلاحیتش به‌مراتب بیشتر از اصلاح‌طلبانی است که حتی در انتخابات مجلس هم تأیید صلاحیت نشدند.»

شرق در ادامه، عیان می‌کند که ترس از قرار گرفتن اصلاح‌طلبان پشت نامزدی اصولگرا، در دفاع‌شان از نامزدی ظریف بی تأثیر نبوده است: «از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان می‌توانند با حمایت از چنین شخصیتی دیگر تن به ائتلاف با یک نیروی کاملاً اصولگرا ندهند تا دیگر متهم به استفاده از «نامزد اجاره‌ای» نشوند و از این حیث هم در میان افکار عمومی مسئولیت کمتری متوجه‌شان شود.»

روزنامه شرق در عین حال به سخنانی از علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم اشاره می‌کند: «حتی اگر اصلاح‌طلبان یک نامزد قوی هم به صحنه بیاورند که مورد تأیید شورای نگهبان باشد، ازآنجاکه آسیب وارده به جریان اصلاحات براثر حمایت از روحانی هنوز بازسازی نشده، معلوم نیست نامزد اصلاح‌طلبان مورد اقبال مردم قرار گیرد.»

هاشمی طبا هم گفته که «اگر هم ظریف وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شود و حتی اگر رئیس‌جمهور هم بشود بازهم در حوزه اجرایی کاری از پیش نمی‌برد زیرا برنامه‌ای منسجم برای اداره کشور وجود ندارد...»

زیباکلام هم که اساساً او را اصلاح‌طلب نمی‌داند: «مطلقاً ظریف به‌میدان نمی‌آید و اصلاح‌طلبان هم نمی‌توانند بگویند ظریف نامزد ماست زیرا او هیچ‌وقت اصلاح‌طلب نبوده است... او رأی نمی‌آورد زیرا مردم از نیرو‌های سیاسی دلزده شده‌اند و ظریف هم از این قاعده مستثنا نیست و به‌هیچ‌وجه جریان اجتماعی از او حمایت نمی‌کند و حتی پای صندوق رأی هم نمی‌آید.»

ظریف در برجام نتوانست موفق باشد و دیپلماسی اقتصادی دولت روحانی هم ضعیف بود. با این حال، عجیب است که اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری او صحبت می‌کنند. به ویژه آنکه او همواره دیپلمات و سال‌های بسیار خارج از کشور بوده است و تسلطی بر امور داخلی ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار